کد خبر: 1006698
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
در گرماگرم تلاش‌ها برای تغییر استاندارد برخورد پلیس امریکا با سیاهپوستان
گاهی ممکن است پلیس در رویارویی با مظنونان مجبور به استفاده از شیوه «فشار بر گردن» شود! این منطق ترامپ و سفیدبرترپنداران در توجیه قتل سیاهپوستان بی دفاعی است که علنی شدن قتل بی‌رحمانه یکی از آن‌ها در فضای مجازی، امریکا را به صحنه اعتراضاتی کم‌سابقه تبدیل کرده است. ترامپ سعی کرده خود را طرفدار عدم استفاده از این تکنیک شایع پلیس امریکا نشان دهد، مگر در موارد خاص. با این حال فشار افکار عمومی در سطح ایالتی تغییراتی چشمگیر را در سطح استاندارد‌های برخورد پلیس آن ایالت‌ها در مواجهه با اعتراضات مردمی به همراه آورده است؛ به خصوص استفاده از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که در برخی شهر‌ها و ایالت‌های امریکا مقام‌های ایالتی و قضایی برای ممنوع کردن تکنیک پلیس در اعمال فشار بر گردن مظنونان اقدام کرده‌اند، در سطح فدرال دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای که روز جمعه از شبکه خبری فاکس‌نیوز پخش شد، سعی کرد یکی به نعل بزند و یکی به میخ و بگوید که از نظر او ممنوع شدن این تکنیک‌ها «چیز خیلی خوبی است»، هرچند ممکن است در برخی موارد استفاده از این کار همچنان نیاز باشد. ترامپ در این مصاحبه گفت که بازداشتن مأموران پلیس از گرفتن گلو و گردن مظنونان به لحاظ مفهوم کلی «بی ضرر و عالی» به نظر می‌رسد، هرچند «اگر یک افسر پلیس در موقعیت دشواری قرار بگیرد و با مظنون گلاویز شود، آن وقت باید حسابی حواسش جمع باشد.» وی در نهایت، این لفاظی خود را این چنین تنظیم کرد: «با در نظر گرفتن این چیزها، باید بگویم که از نظر من به طور اصولی و کلی این چیز خوبی است که به استفاده از این تکنیک خاتمه دهیم.» البته وی مسئولیت این اصلاحات را با گفتن اینکه ممکن است به مقام‌های ایالتی هم ممنوع شدن این تکنیک را قویاً توصیه کند، به سطح ایالتی فروکاست است.

عقب‌نشینی دیرهنگام

دو شنبه ۲۵ می (۵ خرداد) یک افسر سفیدپوست در امریکا یک مرد سیاهپوست غیرمسلح را در شهر مینیاپولیس با فشار دادن زانوی خود بر گردن او به قتل رساند و پس از آن ایالت مینه‌سوتا و چندین ایالت دیگر امریکا شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به تبعیض و همچنین رفتار نژادپرستانه و وحشیانه پلیس با سیاهپوستان بوده است.

البته باید با توجه به رویکرد کلی رئیس‌جمهور امریکا که از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم معترضان را تهدید کرده و اصرار داشته که برای سرکوب اعتراضات، علاوه بر نیرو‌های پلیس و نیرو‌های گارد ملی امریکا از نیرو‌های ارتش نیز استفاده کند، این اظهارات را نوعی عقب‌نشینی دیرهنگام دانست، با این حال تقلا برای توجیه موردی تکنیک اعمال خفگی بر گردن متهمان نشان از همان خشونت ذاتی سفیدبرترپنداری است که خود ترامپ به شکلی معنادار از اقرار به آن و محکوم کردن آن طفره رفته است. البته این اولین عقب‌نشینی ترامپ از تصمیمات خشونت‌بار در مواجهه با اعتراضات اخیر نیست. روز شنبه روزنامه امریکایی واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دونالد ترامپ خواستار استقرار ۱۰ هزار نیروی ارتش در پایتخت امریکا برای کمک به سرکوب اعتراضات بوده است، اما ویلیام بار، دادستان کل، مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در کاخ سفید با استقرار نیرو‌های رزمی ارتش در شهر واشنگتن مخالفت کرده و در نهایت ترامپ از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده است.

ترامپ در ادامه مصاحبه‌اش برای توجیه بخش‌هایی از اظهارات خشونت بار خود در دو هفته گذشته در پاسخ به این سؤال که چرا در توئیتر نوشته بود: «غارت که شروع شود، شلیک هم شروع می‌شود»، گفت منظورش این بوده که «وقتی غارت و آشوب شروع می‌شود، در اغلب مواقع مرگ و خون‌ریزی هم پشت آن می‌آید که خیلی موقعیت بدی است.»‌

این همان توئیت ترامپ است که شبکه اجتماعی توئیتر دسترسی همگانی به آن را محدود کرد و روی آن برچسب هشدار «ترویج خشونت» زد و در مقابل ترامپ هم قانون اعمال سانسور بر شبکه‌های اجتماعی را امضا کرد که لااقل در ترساندن فیس‌بوک برای اقدام مشابه موفق عمل کرده است.

توجیه «نیروی مهلک»

دموکرات‌ها که کنترل مجلس نمایندگان کنگره را در دست دارند این هفته لایحه «عدالت در مأموریت پلیس ۲۰۲۰» را معرفی کردند که به دنبال اصلاحات اساسی در ساختار نیروی پلیس است. اما آن‌ها برای جلو بردن این لایحه باید همراهی جمهوریخواهان را به ویژه در مجلس سنا که اکثریت با آنهاست، جلب کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی اظهارات شنبه ترامپ می‌تواند خبر خوشی برای تلاش آن‌ها در کنگره تلقی شود. ناظران این تحولات می‌گویند احتمال اینکه نمایندگان دو حزب در کنگره به توافق بر سر ممنوعیت فشار بر گلو و گردن و همچنین ممنوع شدن یورش بدون هشدار برسند، اکنون زیاد است.

ویلیام بار، دادستان کل امریکا هم دو شنبه در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت او طرفدار ممنوعیت تکنیک خفگی است، جز در مواردی که افسران پلیس «با نیروی مهلک بالقوه روبه‌رو می‌شوند.» تیم اسکات، از سناتور‌های جمهوریخواه امریکایی هم که مسئول تدوین لایحه اصلاحات پلیس است، جمعه به سی‌ان‌ان گفت او و دموکرات‌ها توافق دارند که پلیس باید «بی‌نهایت کمتر» از تکنیک خفگی استفاده کند. ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عذرخواهی مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا اشاره کرد. ژنرال میلی بابت همراهی ترامپ با لباس نظامی تا کلیسایی در نزدیکی میدان لافایت (واقع در نزدیکی کاخ سفید) که از آن به دخالت ارتش امریکا در امور سیاسی تعبیر شده بود، عذرخواهی کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از پرس و جوی میلی برای شرایط استعفا در محافل خصوصی است.

ترامپ با بیان اینکه با ابراز تأسف این ژنرال امریکایی بابت همراهی او و سخنان مایک اسپر، وزیر دفاع امریکا مشکلی ندارد، از اقدامات خودش دفاع کرد. او گفت: اگر آن‌ها چنین احساسی دارند، من مشکلی ندارم. من رابطه خوبی با ارتش دارم. من ارتش کشورم را بازسازی کردم. دو و نیم تریلیون دلار خرج کردم؛ کاری که هیچ‌کس دیگری انجام نداد.
رئیس کنونی کاخ سفید همچنین در ادامه ادعاهایش سعی کرد باز هم این موضع را به مسئله حزبی تبدیل کند و در همین رابطه گفت: زمانی که ارتش امریکا را از باراک اوباما (رئیس‌جمهور سابق امریکا) و جو بایدن (معاون او) تحویل گرفتم ارتش مثل شوخی بود. ارتش خالی شده بود. آن‌ها هواپیما‌هایی داشتند که برای ۵۰ یا ۶۰ سال پیش بود. آن‌ها تجهیزات خراب غیر قابل استفاده داشتند. ارتش ما مهماتی نداشت. ما هیچ مهماتی نداشتیم. اکنون، ما عظیم‌ترین ارتشی را داریم که تا به حال داشته‌ایم. من یک چیز خیلی خوب... و ما یک نیروی فضایی داریم. منظورم این است که من کاری را انجام دادم که طی ۸۰ سال گذشته انجام نشده بود. این یک نیروی جدید است و آن چیزی است که آینده در آنجا قرار دارد، در فضا.

رئیس‌جمهور امریکا همچنین بار دیگر از مقام‌های سیاتل بابت نحوه مدیریت معترضانی که چند ساختمان این شهر ایالت واشنگتن را تحت کنترل گرفتند، انتقاد کرد و گفت: به شما می‌گویم اگر آن‌ها اوضاع را رو به راه نکنند، ما اوضاع را رو به راه می‌کنیم؛ سخنانی که نشان می‌دهد در نهایت ترامپ استعداد سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در امریکا را نه به مثابه تکنیک بلکه به عنوان رویکرد راهبردی در نظر دارد.

پیشدستی انتخاباتی دموکرات‌ها

در سطح ایالتی و به طور خاص در جایی که تغییرات شروع شده است، به طور مشخص در نیویورک، اندرو کومو، فرماندار دموکرات این ایالت که به واسطه عملکرد موفق و همین‌طور مواجهه‌اش با ترامپ محبوبیتی بالا برای خود دست و پا کرده است، در یک فرمان ویژه خواهان اصلاحات بنیادین در صد‌ها اداره پلیس در سراسر نیویورک شده است تا دموکرات‌ها از این فرصت برای تبلیغات انتخاباتی اخیر هم نگذرند.

این مقررات که از آوریل آینده (۲۰۲۱) به اجرا گذاشته خواهد شد مربوط به استفاده از زور و جانبداری نیرو‌های پلیس و سایر مسائلی است که به اعتراضات اخیر ضد نژادپرستی در امریکا منجر شده است. کومو گفته است که برای مبارزه با نژادپرستی سازمان یافته باید ادارات پلیس تغییر کنند و به روز شوند و صلاحیت استفاده از بودجه عمومی را داشته باشند. بر اساس قانون جدید، سوابق انضباطی نیرو‌های پلیس باید علنی باشد و همچنین استفاده از شیوه «گرفتن گردن» افراد ممنوع خواهد شد.

پلیس نیویورک هم بار‌ها به خشونت بی‌مورد و تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان و لاتین‌تبار‌ها متهم شده است.

در سال ۲۰۱۴ مرگ اریک گاردنر، مرد آفریقایی‌تباری که او هم به هنگام عملیات بازداشت و در حالی که مأموران روی سینه او نشسته بودند دچار خفگی شد و جان باخت، جرقه اعتراضات گسترده‌ای را در نیویورک و سایر نقاط امریکا رقم زد. اتهام گاردنر فروش غیرقانونی سیگار بود.

کارشناسان معتقدند که اقدامات دموکرات‌ها در سطوح ایالتی بیش از آنکه گامی واقعی برای پایان دادن به نژادپرستی سیستماتیک علیه رنگین‌پوستان باشد، نوعی فرصت‌طلبی و بهره‌برداری از سو‌ءمدیریت ترامپ در این شرایط است وگرنه با توجه به سابقه چنین اقداماتی در میان پلیس فرصت اعتراضات سال ۲۰۱۴ برای اعمال این تغییرات آن‌هم در شرایطی که باراک اوبامای دموکرات در ریاست جمهوری قرار داشت، مهیا بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار