کد خبر: 1006685
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
دکتر رضا داوری اردکانی در مصاحبه با خبرگزاری کتاب:
چون در کشور ما نقد وجود ندارد و معمولاً نقد با نزاع، جدال و دشمنی اشتباه می‌شود، اگر کسی هم غرب را نقد کند، چون کمتر می‌دانند که نقد به معنی درک و شناخت است، آن را دشمنی تلقی می‌کنند
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: خبرگزاری کتاب به مناسبت سالروز تولد دکتر رضا داوری اردکانی مصاحبه‌ای با ایشان داشته است. دکتر اردکانی در بخشی از این مصاحبه پیرامون اهمیت مسئله نقد و نقادی گفت: «اگر من غرب و تجدد و حتی علم را نقد کرده ام به اقتضای وظیفه‌ام در تعاطی فلسفه بوده است، اما، چون در کشور ما نقد وجود ندارد و معمولاً نقد با نزاع، جدال و دشمنی اشتباه می‌شود، اگر کسی هم غرب را نقد کند، چون کمتر می‌دانند که نقد به معنی درک و شناخت است، آن را دشمنی تلقی می‌کنند به‌خصوص اگر این نقد متوجه چیز‌هایی باشد که در ناخودآگاه گروه‌هایی از مردم جای مقدسات را گرفته است و مقدس شمرده می‌شود. کار فلسفه درک ماهیت از طریق نقد است. علم، غرب و تجدد را باید نقد کرد و شناخت، اما گاهی نقد هم استوار و دقیق نیست. پس نقد را هم می‌توان نقد کرد، اما آن را دشمنی انگاشتن، نشانه بیگانگی با فهم، علم و فلسفه است. غرب و تجدد را با غرب سیاسی و کشور‌های توسعه‌یافته و قدرتمند نیز نباید اشتباه کرد.»

وی همچنین درخصوص علل ناکامی علوم انسانی ایران در تربیت قهرمانان علمی بیان کرد: «دانش فرع نیازمندی و داشتن مسئله است. اگر طلب باشد، علم را از چین و هر جای دیگر که باشد می‌گیرند، اما اگر طلب نباشد، همه علم جهان هم در دسترس باشد سود ندارد و کسی به آن اعتنا نمی‌کند. ما پرسش و مسئله نداشتیم. چنان‌که اکنون هم نداریم یا کم داریم. مسئله که نباشد، طلب هم نیست و علم در حد آموخته‌ها باقی می‌ماند و دانشمندان در مرحله آموختن متوقف می‌شوند و حتی اگر استعداد و شایستگی رسیدن به مراتب والای علم و نظر هم داشته باشند بدون طلب به کجا بروند. خدا کند موانع تاریخی فعلیت یافتن این همه استعداد که در کشور ما وجود دارد و گاهی درخشش آن‌ها را در جا‌هایی دیده ایم برطرف شود و شاهد آثار بزرگ علم و نظر و تفکر باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر