کد خبر: 1006669
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
گزارش‌هایی که چندین رسانه مطرح انگلیسی همچون فایننشیال تایمز و دیلی میرر منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که تعداد ثبت‌نام دانشجویان خارجی در انگلیس به نصف رسیده‌است. اکنون سه چهارم دانشگاه‌های انگلیس با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند و میلیارد‌ها پوند شهریه را از دست داده‌اند.
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: بسیاری از دانشگاه‌های انگلیس و امریکا به جای گسترش استارت آپ و سرمایه‌گذاری بر فعالیت‌های دراز مدت پژوهشی، چشم به پول‌های اهدایی کمپانی‌های بزرگ و شهریه‌های دانشجویی داشتند و اکنون تاوانش را پس می‌دهند.

کسری بودجه ۳ میلیارد پوندی

مرز بسیاری از کشور‌ها مسدود شده و دانشجویان خارجی که بخش اعظمی از دانشجویان دانشگاه‌های غربی را تشکیل می‌دادند، به کشورهایشان برگردانده شدند؛ اتفاقی که با کاهش ثبت‌نام‌های جدید یک بحران مالی بزرگ برای دانشگاه‌های انگلیس ایجاد کرده‌است. بحرانی که نتیجه وابستگی صرف به شهریه‌های دانشجویی است. بر اساس مطالعاتی که از طرف مرکز مطالعات اجتماعی بریتانیا برای بررسی وضعیت دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیس صورت‌گرفته، دانشگاه‌ها در سال تحصیلی آینده به دلیل وجود شرایط کرونایی با کاهش حدود ۳ میلیارد پوندی در بودجه‌شان روبه‌رو خواهند بود. پژوهشی که از سوی این نهاد اجتماعی منتشر شده، براساس طرح‌های جمع‌آوری شده از دولت و مؤسسات آموزش عالی است و به این مسئله تأکید دارد که این کاهش درآمد ناشی از کاهش حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های بریتانیاست.

کاهش ۴۰ درصدی دانشجویان خارجی

تحقیقات مرکز مطالعات اجتماعی انگلیس نشان می‌دهد که دانشگاه‌های این کشور با کاهش تقریباً ۴۰ درصدی دانشجویان خارجی در سال آینده تحصیلی به دلیل گسترش کرونا مواجه خواهند‌بود که هزینه ۲ میلیارد پوندی را به دانشگاه‌ها تحمیل می‌کند.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی تأکید کرده که تقاضای دانشگاه‌های انگلیس برای کمک به ۲ میلیارد پوند در خزانه‌داری این کشور به گوش شنوایی نمی‌رسد.

در حال حاضر وزارت خزانه‌داری انگلیس در برابر درخواست‌های کمک مالی به مبلغ ۲ میلیارد پوند از دانشگاه‌های انگلستان مقاومت می‌کند و اصرار دارد که نباید دانشگاه‌ها با سایر صنایع تحت فشار یکسان باشند و آموزش عالی خودش باید مشکلات مالی‌اش را برطرف کند.

حذف ۳۵ هزار شغل

حدود سه‌چهارم دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی انگلیسی با مشکلات مالی جدی روبه‌رو هستند و درآمد‌ها تنها قادر به پوشش‌دهی هزینه‌های این مراکز می‌شود، اما شرایط به نحوی پیش می‌رود که ممکن است به‌زودی و زنجیروار تقریباً تمام دانشگاه‌های این کشور با چنین مشکلی روبه‌رو شوند و حتی درآمد‌های آن‌ها کفاف هزینه‌ها را هم ندهد.

کاهش درآمد دانشگاه‌ها باعث از بین رفتن حداقل ۳۵ هزار شغل در درون دانشگاه‌ها می‌شود؛ مشاغلی که بسیاری از آن‌ها مرتبط با شهری است که دانشگاه‌ها در آن قرار گرفته‌اند و بسیاری از دیگر مشاغل را هم به صورت غیرمستقیم حذف می‌کند.

جولان دانشجویان چینی و هندی

اثر گسترش بیماری کرونا روی کاهش درآمد‌های دانشگاه‌ها، احتمالاً حدود ۵ میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس زیان وارد خواهد کرد که بسیار جدی است. به همین دلیل خزانه‌داری انگلیس دانشگاه‌ها را در اولویت‌های بالا قرار نداده تا از روش‌های دیگر زیان مالی شان را جبران کنند.

آمار دانشجویان خارجی سال‌های گذشته با سال تحصیلی فعلی نشان می‌دهد که در مقایسه با ثبت‌نامی‌های نیمسال اول سال ۲۰۱۹- ۲۰۱۸، با افت حدود ۲۴۲ هزار و ۱۳۵ دانشجو روبه‌رو خواهد شد که دیگر در سال جدید تحصیلی ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ در دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی انگلیس ثبت‌نام نخواهند کرد.

از تعداد دانشجویان فعلی ۱۱۳ هزار دانشجو ساکن انگلیس هستند و ۲۷ هزارو ۸۴۹ نفر از دانشجویان اتحادیه اروپا و ۱۰ هزارو ۵۴۵ نفر هم از دانشجویان غیراتحادیه اروپا هستند. دانشجویان چینی و هندی بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در انگلیس را تشکیل می‌دهند.

وابستگی بیشتر به دانشجویان بین‌المللی

دانشگاه‌های انگلیس به چهار گروه تقسیم می‌شوند. دانشگاه‌های با قدمت بیش از ۳۰۰ سال همچون آکسبریج و کمبریج در گروه یک قرار دارند. دانشگاه‌هایی با قدمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال هم در گروه دوم قرار دارند. کالج سلطنتی لندن، دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه نیوکاسل در این دسته قرار می‌گیرند.

دانشگاه‌های زیر یکصد سال قدمت هم در گروه سوم قرار دارند. دانشگاه‌های لستر و ناتینگهام در این گروه قرار می‌گیرند و در گروه چهارم هم مؤسسات و مراکز دانشگاهی تأسیس شده در دهه‌های اخیر جای می‌گیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه‌های گروه سوم و چهارم به دلیل وابستگی بیشتر به دانشجویان بین‌المللی بیشتر از دانشگاه‌های گروه اول و دوم تحت تأثیر کاهش درآمد‌ها و رکود اقتصادی قرار می‌گیرند.

تحقیقات مرکز مطالعات اجتماعی انگلیس گویای این است که درآمد شهریه‌ای دانشگاه‌هایی که حاصل از شهریه دانشجویان اتحادیه اروپا و غیراتحادیه‌ای است، در سال تحصیلی ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ بین ۴۵ تا ۶۰ درصد از کل درآمد شهریه‌ای دانشگاه‌های دسته سوم و چهارم را تشکیل می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار