کد خبر: 1006662
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
درحالی بانک مرکزی رشد اقتصادی بدون نفت‌۹۸ را مثبت ۱/۱ درصد اعلام کرده که مرکز آمار پیش از این رشد اقتصادی را منفی ۶/ ۰‌درصد اعلام کرده بود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: «رشد اقتصادی بدون نفت مثبت شد» این خبری است که از سوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده‌است، همتی تأکید دارد که در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت مثبت ۱/۱ درصد شده‌است، ضمن اینکه رشد اقتصادی با نفت منفی ۵/ ۶ درصد بوده‌است.

این آمار درحالی از سوی بانک مرکزی به عنوان رشد اقتصادی سال‌۹۸ اعلام می‌شود که پیش از این مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال‌۹۸ را منفی ۷‌درصد اعلام و تأکید کرده بود رشد اقتصادی بدون نفت نیز منفی ۶/۰‌درصد بوده است. این اولین بار نیست که آمار مرکز آمار و بانک مرکزی نه تنها همخوانی ندارند، بلکه اختلاف فاحش نیز دارند، این اختلاف آماری بار‌ها در محاسبه تورم نیز مشاهده شده است. اما نکته مهم اینجاست که با دستور رئیس‌جمهور، مرجع آماری اعلام و انتشار آمار‌های اقتصادی، مرکز آمار بوده و بانک مرکزی نباید به انتشار آمار‌های اقتصادی بپردازد، البته این درحالی است که رئیس‌کل بانک مرکزی تلاش دارد با انتشار چکیده‌ای از آمار‌های این بانک در صفحه شخصی خود، مرجعیت آماری بانک مرکزی را حفظ کند.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی با حکم شورای عالی آمار دیگر نمی‌تواند آمار‌های اقتصادی از جمله تورم و رشد اقتصادی و... را به‌عنوان مرجع آماری اعلام کند، البته ریشه این حکم به اختلاف قدیمی مرکز آمار و بانک مرکزی در خصوص شاخص‌های اقتصادی برمی‌گردد.

اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار در اوج بحران اقتصادی و رشد افسارگسیخته قیمت‌ها موجب شد تا رئیس‌جمهور وارد میدان شود و رسماً دستور منع انتشار آمار‌های بانک مرکزی را صادر کند، در سال‌های اخیر بنا به تفاوت‌های شاخص‌های آمارگیری، آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی از وضعیت تورم و دیگر شاخص‌های اقتصادی مرتبط با زندگی مردم بالاتر از آمار‌های مرکز آمار و نزدیک به واقعیت بود. رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در کشور طی سال‌های قبل موجب شد تا بانک مرکزی هم برای انتشار آمار‌های مربوط به شاخص‌های اقتصادی به مشکل بخورد!
 
البته همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مشکل در تهیه آمار نیست بلکه مشکل در انتشار این آمارهاست که به‌تازگی رقم‌های‌شان نجومی شده است. علت واقعی عدم انتشار آمار از سوی بانک مرکزی، مخالفت رئیس‌جمهور است؛ آقای روحانی آن‌طور که محمدباقر نوبخت می‌گوید از تناقض‌های آماری بین مرکز آمار و بانک مرکزی ناراحت است.

با وجود این، اما رئیس‌کل بانک مرکزی با انتشار چکیده‌ای از آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود تلاش دارد مرجعیت آماری این بانک را با چنگ و دندان حفظ کند، این درحالی است که بانک مرکزی رسماً از انتشار این آمار‌ها منع شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار