کد خبر: 1006383
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
دلایل عدم استفاده تجار از تخفیفات قرار ارواسیا چیست؟
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اینکه کشور باید از اقتصاد تک محصولی در بیاید زیرا اگر نفت تمام شود، کشور فلج می‌شود، گفت: متاسفانه مقابله با تک محصولی در حد شعار می‌باشد و فقط روی کاغذ باقی مانده است.

یونس ژائله در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه اظهار کرد: امیدوارم این سفر منجر به برکاتی شود تا وضعیت صادرات استان بهبود یابد زیرا این استان یکی از قطب‌های موفق در بخش صادرات است.

وی با بیان اینکه نگاه ما در صادرات تنها به کشورهای همسایه نیست بلکه ارتباط خوبی با آفریقا هم داریم، گفت: درخواست ما تحلیل در نگرش در صادرات و صادرکنندگان می‌باشد زیرا شرایط ما در وزارت امورخارجه و رفتار این وزارت‌خانه با بخش خصوصی خوب است ولی باید بهتر و فعال‌تر شود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امکانات وسیعی در کشورهای دیگر دیگر دارد که از آن استفاده نمی‌کند، تصریح کرد: موضوع قانون از جمله این مشکلات و موانع است که وزارت امورخارجه باید نسبت به آن نگرش و برنامه جدید داشته باشد.

وی متذکر شد: البته باید بخش خصوصی حرکات جدیدی در اتاق‌های بازرگانی در بخش بین‌الملل  داشته باشد تا به تبع آن فعالیت در وزارت امورخارجه هم ایجاد شود.

ژائله گفت: کرونا ضربه بسیار سنگین به اقتصاد کشور زده ولی فرصت‌های جدیدی هم ساخته که باید در هوا زد.

وی با بیان اینکه کشور ظرفیت تولید در وسایل ضدعفونی‌کننده دارد و این یعنی یک بازار، افزود: ولی متاسفانه درهای آن به روی کشور بسته است و از هیچ کسی هم حرکتی برای باز شدن این درها وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به برخی‌ تصمیمات در وزارتخانه‌ها، گفت: تعدادی از این تصمیمات کل اقتصاد کشور را فلج می‌کند و متاسفانه رفع و رجوع این مشکلات تنها از دست یک نفر ساخته نیست.

مبارزه با  اقتصاد تک محصولی یک شعار روی کاغذ مانده  است

وی با تاکید بر اینکه کشور باید از اقتصاد تک محصولی در بیاید زیرا اگر نفت تمام شود، کشور فلج می‌شود، گفت: متاسفانه مقابله با تک محصولی در حد شعار می‌باشد و روی کاغذ باقی مانده است.  

ژائله با تاکید بر اینکه کشور آفریقا بازار بزرگی برای محصولات ماست و ایجاد مراکز تجاری در این مناطق راه‌حل بسیار خوبی برای بسترسازی می‌باشد، افزود: نباید تنها به فکر صادرات باشیم بلکه باید تجارت آزاد بین دو کشور را فراهم بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: گاها فکر می‌کنیم که باید با مسائل فرهنگی وارد موضوع شویم در حالیکه موضوعات اقتصادی در اولویت هستند.

قول می‌دهیم ولی عمل نمی‌کنیم

وی با گلایه از اینکه معمولا ما قول می‌دهیم ولی عمل نمی‌کنیم، توضیح داد: رئیس جمهور غنا می‌گفت که وزرای شما پروتکل امضا کرده‌اند ولی هنوز هیچ خبری نیست.

وی اذعان داشت: باید بخش خصوصی و دولتی اصلاحی به خود بزنند تا بتوان در امر اقتصاد موفق شد.

ژائله یادآور شد: قرارداد اوراسیا منعقد شده ولی عملا تاجر ما نمی‌تواند از این تخفیفات استفاده کند که دلایل پشت پرده آن را هم می‌دانم.

وی گفت: دنیا برای بازار صادرات آدم پرورش داده است ولی ما این کار را انجام نداده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ابراز کرد: ۵۲ کشور آفریقایی وجود دارد که در هر ۵۲ کشور دفتر و اتاق و غیره موجود است که از مالیات گرفته شده ایجاد شده است ولی استفاده نمی‌شود.

سیستم دولتی یک سیستم لاک پشتی است

وی گفت: البته تفاوت بخش خصوصی و دولت در زمان است به طوریکه سیستم دولتی یک سیستم لاک پشتی است و اصلا نیازی احساس نمی‌کند که سر ماه باید فلان میزان پول واریز کند که این یک تفکر مسموم می‌باشد.

ژائله ادامه داد: در مقابل صادرکننده‌ای که با دلار ۱۷ هزار تومانی محصولات خود را عرضه می‌کند و اگر ذره‌ای این طرف و آن طرف شود کل سرمایه‌اش را از دست خواهد داد به زمان و بزنگاه‌ها اهمیت می‌دهد.

وی اذعان داشت: ما دولتی داریم که در لحظات ضروری دست در جیب مردم کرده و پول می‌خواهد و مجلس نیز همان درخواست دولت را تصویب می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر