کد خبر: 1006368
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
با نزدیک شدن به زمان طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، واکنش‌های جهانی نسبت به این اقدام افزایش یافته است. سازمان ملل، روسیه و اروپایی‌ها هشدار دادند که این اقدام می‌تواند نارضایتی و خشونت در منطقه را به همراه داشته باشد. جنبش حماس هم اعلام کرد که یک نقشه راه واضح برای مقابله با طرح‌های اشغالگرانه دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که مقامات اسرائیل بر اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی اصرار دارند، جامعه جهانی به شدت با این طرح مخالف است. تیجانی محمد باندی، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل روز چهار شنبه گفت: «مجمع عمومی به قطعنامه‌هایش در مورد منازعات در خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین پایبند است». به گزارش شبکه المیادین، باندی با اشاره به توطئه جدید امریکا و صهیونیسم برای الحاق بخش‌های دیگری از کرانه باختری اشغالی رود اردن به سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ تأکید کرد: «مجمع عمومی، توسعه‌طلبی را به رسمیت نمی‌شناسد و زمانی که درباره مرز‌ها اختلافی وجود داشته باشد، باید به شیوه‌های مسالمت آمیز و نه با زور حل و فصل شود». روسیه هم که بار‌ها آمادگی خود را برای میانجیگری بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها اعلام کرده، موضع مخالف درباره طرح‌های اشغالگرانه اسرائیل دارد. میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه مصری «الاهرام» در این باره گفت: «ممکن است در آینده نزدیک کابینه فراگیر اسرائیل اقدامات عملی را برای اجرای برنامه‌های اعلام شده خود در جهت اشغال بخش‌هایی از قلمرو فلسطین آغاز کند». بوگدانوف افزود: «معتقدیم که چنین اقدامی بسیار خطرناک خواهد بود. ما با ارزیابی‌ها و هشدار‌ها در آخرین نشست اتحادیه عرب، موافقیم». بوگدانوف هشدار داد: «الحاق بخشی از سرزمین‌های فلسطین از سوی اسرائیل نه تنها به چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی خاتمه می‌دهد بلکه به احتمال زیاد باعث ایجاد دور جدید خشونت در فلسطین می‌شود. همچنین نارضایتی شدید اعراب را در پی دارد». به گزارش شبکه السومریه نیوز، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در واکنش به طرح صهیونیست‌ها، تأکید کرد که موضع عراق در حمایت از ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی ثابت است. ماجراجویی‌های جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری حتی در بین متحدان غربی این رژیم هم حامیانی ندارد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز چهار شنبه در دیدار با گابی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود درباره طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل هشدار داد و گفت: «ما به شدت از نیت اسرائیل در خصوص اعمال حاکمیت خود بر این منطقه نگران هستیم». ماس افزود: «ما از راه‌حل تشکیل دو کشور برای دو ملت حمایت می‌کنیم و این طرح الحاق مغایر با قوانین بین‌المللی است.»

علاوه بر موج مخالفت‌های جهانی، مقامات فلسطینی هم برای مقابله با طرح اشغال کرانه باختری، از کشور‌های اسلامی درخواست کمک کردند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس سه شنبه شب نامه‌ای به سران ۴۰ کشور عربی و اسلامی فرستاد و خواستار تحرک فوری برای مقابله با طرح اشغال اراضی جدید در کرانه باختری شد. طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای اسماعیل هنیه در گفتگو با شبکه الاقصی اعلام کرد: «تماس‌هایی با سران قوا و گروه‌های فلسطینی برای حصول یک طرح ملی کامل جهت مقابله با این تصمیم رژیم صهیونیستی و توحید صفوف در داخل فلسطین برای مقابله با «معامله قرن» در جریان است». وی تأکید کرد، تلاش‌های اسماعیل هنیه ادامه پیدا خواهد کرد و در حد پیام به سران مختلف متوقف نخواهد شد. النونو گفت: «ریاست حماس یک نقشه راه واضح برای بازداشتن رژیم اشغالگر از اجرای طرح الحاق اشغال دارد». این درحالی است که هنیه اخیراً در سخنانی فلسطینی‌ها را به مقاومت فراگیر و مسلحانه علیه اسرائیل فراخوانده است. به نظر گروه‌های مقاومت فلسطین، مقاومت مسلحانه تنها راه مقابله با طرح‌های اشغالگرانه صهیونیست‌ها است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار