کد خبر: 1006342
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
عضو حقوقدان شورای نگهبان:
اگر بخواهیم چهار دهه فعالیت این شورا را ارزیابی کنیم به نظر می‌رسد همواره از نقش‌آفرینی احزاب حمایت کرده است، البته نقش‌آفرینی احزاب نیز باید مسئولانه باشد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزاش مهر، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با نگاه شورای نگهبان به احزاب گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران احزاب به رسمیت شناخته شده‌اند و در هدایت جریان‌های سیاسی، بیان مطالبات مردم، تربیت نیرو‌های سیاسی برای اداره کشور و کمک به ارائه راهکار‌هایی برای حل مشکلات کشور نقش‌هایی برای آن‌ها تعریف شده است.

وی افزود: در قانون اساسی هم و ذیل اصل ۲۶ قانون اساسی فعالیت احزاب به رسمیت شناخته شده و آزادی آن‌ها مورد تأکید قرار گرفته است که بسیار مهم است، این یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه‌ای به فعالیت احزاب دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: اینکه این اصل از قانون اساسی در چه بستری به تصویب رسیده است هم به نظر جالب توجه است. قبل از انقلاب ما یک حزب بیشتر نداشتیم و در واقع می‌توان اذعان داشت، اساساً حزب به معنای واقعی کلمه نبود. آن یک حزبی هم که فعالیت می‌کرد عملاً یک حزب حکومت ساخته بود که همه ملزم به عضویت در آن و تبعیت از آن بودند و سایر فعالان سیاسی که عضو و فعال در این حزب نبودند در زندان به سر می‌بردند.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چنین بستری آزادی احزاب را به رسمیت شناخته و تضمین کرده است، البته این آزادی چارچوبی دارد که احزاب باید در قالب آن چارچوب فعالیت کنند. هر فعالیت نیاز به یک چارچوب مشخص دارد و این مختص کشور ما هم نیست و در کشور‌های دنیا چارچوب‌های مختلفی برای فعالیت احزاب وجود دارد.

طحان‌نظیف تصریح کرد: شورای نگهبان به عنوان نهاد صیانت کننده از قانون اساسی وظیفه‌اش پاسداری از همه اصول قانون اساسی است. اگر بخواهیم چهار دهه فعالیت شورای نگهبان را ارزیابی کنیم به نظر می‌رسد که همواره از نقش‌آفرینی احزاب حمایت کرده است، البته لازم است دقت کنیم که نقش‌آفرینی احزاب باید مسئولانه باشد.

وی افزود: متأسفانه در کشور شاهد ظهور احزاب یک‌شبه هستیم که در ایام انتخابات سر بر می‌آورند، رأی مردم را اخذ می‌کنند ولی بعد از آن تعهدی به مردم ندارند و کارنامه عملکرد آن‌ها برای مردم روشن نیست. عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان از نقش‌آفرینی احزاب مسئولیت پذیر استقبال می‌کند و به نظر می‌رسد که می‌توان بخشی از امور سیاسی را به شرط رعایت قانون اساسی به آن‌ها واگذار کرد تا در اداره کشور نقش جدی تری داشته باشند. طحان‌نظیف تصریح کرد: فضای کلی شورای نگهبان از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز موافق فعالیت احزاب بوده و مؤید آن هم قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی است که در کشور وجود دارد که هر چند وقت اصلاحاتی روی آن صورت می‌گیرد. در مصوبات شورای نگهبان هیچ موردی مبنی بر ممانعت این شورا با فعالیت احزاب وجود ندارد و اتفاقاً فضای کلی شورا با فعالیت احزاب موافق بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار