کد خبر: 1006340
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
هادی غلامحسینی
طی ماه‌های اخیر استقبال خوبی از بازار سرمایه انجام گرفته است، به طوری که حجم مبادلات روزانه بازار سرمایه (بورس و فرابورس) به محدوده ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، حال انتظار می‌رود از طریق سیاستگذاری مناسب در بازار سرمایه، نقدینگی به بخش سرمایه شرکت‌ها جهت بهبود ساختار مالی و تولیدی هدایت شود تا هم سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد تقویت شود و هم اینکه مجموع تولید شرکت‌های بورسی و در کل رشد اقتصادی بهبود یابد.

ماه‌هاست از ورود نقدینگی به بازار سرمایه در پی رکود در بازار‌های موازی می‌گذرد، با توجه به اینکه نقدینگی ورودی به بازار سرمایه به واسطه افزایش قیمت سهام شرکت‌ها با رشد‌های چند صددرصدی روبه‌رو شده، جامعه منتظر آن است تا ببیند نتیجه هدایت نقدینگی به بازار سرمایه چیست.

شواهد نشان می‌دهد در هر فصل بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده می‌شود و از آنجایی که شاخص رشد اقتصادی خبر از رشد تولید کالا و خدمات نمی‌دهد، ورود نقدینگی به بازار سرمایه اتفاق خوبی است، زیرا اگر این نقدینگی به بازار‌های ارز و طلا و سکه ورود کند، این بازار‌ها با جهش قابل ملاحظه قیمت روبه‌رو می‌شود، از این رو ورود این نقدینگی به بازار سرمایه امری مناسب ارزیابی می‌شود.

با توجه به رویداد فوق و ادعا‌هایی مبنی بر اینکه ورود نقدینگی به بازار سرمایه، تولید شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، افکار عمومی منتظر است ببیند ورود ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته آیا تولید و اشتغال را در شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه بهبود بخشیده است یا خیر؟ از سازمان بورس اوراق بهادار و همچنین شورای عالی بورس باید در رابطه با تحولات بازار سرمایه به ویژه بخش تولید شرکت‌ها هر هفته به افکار عمومی گزارش دهند تا مشخص شود به واسطه ورود نقدینگی به بازار سرمایه بخش حقیقی شرکت‌ها نیز در حال بهبود وضعیت است یا اینکه صرفاً قیمت محصولات مالی موجود در بازار جهش می‌یابد و خبر چندانی از ورود نقدینگی به واسطه افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل آورده نقدی سهامداران به بخش حقیقی نیست.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند نقدینگی‌ای که در بازار بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود ماهانه در حدود ۲ درصد سود دریافت می‌کند، اما در بازار سرمایه امکان دستیابی به سود ۵ درصدی است، از این رو اگر نقدینگی در بازار سرمایه به درستی مدیریت نشود، امکان دارد بدون اینکه اتفاق واقعی برای شرکت‌ها بیفتد، نقدینگی ورودی به بورس با جهش ژنتیکی روبه‌رو شود و این نقدینگی جهش کرده و روزی از بورس به مقصد زمین و ساختمان، ارز، خودروی لوکس، طلا و سکه و... خروج کند و با توجه به اینکه نقدینگی به واسطه سود‌های نجومی جهش ژنتیکی کرده است، بازار‌های مذکور را به هم بزند.

به نظر می‌رسد مدیران بازار سرمایه کم‌کم باید گزارش دهند که نتیجه ورود ده‌ها هزاران میلیارد تومان به بازار سرمایه در بخش تقویت تولید شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه چه بوده است و برنامه آن‌ها برای تعادل‌بخشی به قیمت محصولات مالی موجود در بازار سرمایه چیست، زیرا اگر در رابطه با مدیریت صحیح نقدینگی موجود در بورس کوتاهی شود، نقدینگی جهش یافته در بورس می‌تواند در بورس و بازار‌های فیزیکی خارج از بورس دردسرآفرینی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار