کد خبر: 1006338
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد
مرکز پژوهش‌های محلس با محوریت بازار سرمایه گزارشی را منتشر کرده است که در بخشی از این گزارش به بی‌توجهی برخی از شرکت‌ها در رابطه با رعایت میزان سهام شناور و همچنین ماده (۲۸) دستورالعمل حاکمیت شرکتی اشاره داشته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در این گزارش آمده است: شرکت بورس اوراق بهادر تهران و شرکت فرابورس ایران تابلو‌های متعددی دارند که شرکت‌ها اصطلاحاً در آن‌ها فهرست شده‌اند. هر یک از این تابلو‌ها الزاماتی در خصوص کیفیت وضعیت مالی و الزام شناوری سهام دارند. سهامداران عمده شرکت‌ها در هنگام ورود به تابلو‌های بورس متعهد می‌شوند که متناسب با الزامات تابلوی مربوطه بخشی از سهام خود را در بازار عرضه کنند. با توجه به اهمیت میزان شناوری سهام و به منظور بالا بردن انگیزه برای افزایش آن، طبق ماده ۶ «قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» شرکت‌هایی که‌درصد شناوری سهام آن‌ها ۲۰‌درصد یا بیشتر از آن باشد، معافیت مالیاتی آن‌ها دو برابر می‌شود. در جدول فوق حداقل‌درصد سهام شناور آزاد در بازار‌ها نشان داده شده است. در حال حاضر برخی از شرکت‌هایی که در این تابلو‌های بورس و فرابورس فهرست شده‌اند الزام شناوری را رعایت نمی‌کنند و سازمان بورس نیز ابزار‌های قوی برای الزام شرکت‌ها به ایفای تعهد خود در خصوص میزان شناوری ندارد.

در حال حاضر یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای عرضه سهام، الزام شرکت‌ها به ایفای تعهد خود در خصوص میزان شناوری سهام متناسب با تابلویی است که در آن فهرست شده‌اند، به عنوان مثال یکی از شرکت‌هایی که در بازار دوم بورس تهران فهرست شده است، دارای ۶‌درصد سهام شناور است که طبق مقررات بورس لازم است تا حداقل ۱۰‌درصد سهام شناور داشته باشد، به بیانی دیگر لازم است تا این شرکت ۴‌درصد سهام شناوری خود را افزایش دهد. عرضه ۴‌درصد از سهام این شرکت معادل ۵ میلیارد و ۷۴۰ میلیون برگه سهام (حدود ۸‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) است که رقمی قابل توجه محسوب می‌شود.

از این دست شرکت‌ها بسیار است و الزام به ایفای تعهدات مربوط به شناوری سهام تأثیر قابل توجهی در متعادل کردن شرایط بازار سهام خواهد داشت. در این راستا ضروری است جریمه مالیاتی مؤثر برای شرکت‌هایی که الزام مربوط به شناوری سهام را رعایت نکرده‌اند، وضع گردد، به عبارتی دیگر همانطور که فهرست شدن در بورس و فرابورس برای شرکت معافیت‌های مالیاتی ایجاد می‌کند، عدم رعایت الزامات مربوطه نیز باید جرائم و تنبیهات مالیاتی در پی داشته باشد.

از سوی دیگر ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران به عدم تملک سهام شرکت اصلی توسط شرکت‌های زیرمجموعه اشاره کرده است. رعایت این دستورالعمل علاوه بر اینکه به اصلاح حکمرانی شرکتی بنگاه‌های مزبور کمک می‌کند، می‌تواند عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه را افزایش دهد. در این راستا ضروری است ضمانت اجرای مؤثری همچون تنبیهات مالیاتی برای این امر در شرایط کنونی تعبیه گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار