کد خبر: 1006332
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
روز گذشته با شناسایی ۲۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا مجموع مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به بیش از ۱۷۷ هزار نفر رسید.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که با کنترل روند شیوع ویروس کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری به کمتر ۵۰ نفر رسیده‌بود، اما حالا شتابزدگی در برخی بازگشایی‌ها از یک سو و کاهش نگرانی و ترس عمومی از این ویروس و باور به ضعیف شدن آن از سوی دیگر موجب شده تا بخشی از دستاورد‌های سیستم سلامت کشور در زمینه مهار ویروس تاجدار بر باد برود و دوباره با روند افزایشی بیماران و فوتی‌های ناشی از این بیماری مواجه باشیم. روز گذشته هم اگر چه ۲ هزار و ۱۱ مورد جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شد، اما مرگ ۸۱ بیمار کرونایی هشدار‌ها درباره قدرت و شدت این ویروس را جدی‌تر از قبل به رخ می‌کشد. اوضاع در برخی از استان‌ها وخیم‌تر است. استان تهران یکی از مکان‌های حساسی است که با بازگشایی کسب و کارها، وسایل حمل و نقل عمومی در این کلانشهر به حالت روز‌های قبل از شیوع کرونا بازگشته‌است. به گفته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ۲۷ اردیبهشت ماه میزان رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران ۵۶ درصد بود و تا ۱۵ خرداد ماه این میزان به ۵۴/ ۱۰ درصد کاهش یافته‌است. استاندار تهران هم معتقد است انتظارات درباره اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس و استفاده از ماسک برآورده نشده‌است. با تمام اینها، اما روند بازگشایی‌ها ادامه دارد.

روز گذشته با شناسایی ۲۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا مجموع مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به بیش از ۱۷۷ هزار نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۵۰۶ نفر رسید. همچنین ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز است و استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز در وضعیت قرمز قرار دارند. علاوه بر آن، شش استان از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

بنا به تأکید وی راهبرد اصلی وزارت بهداشت، همچنان قطع زنجیره اصلی عفونت است. لاری به مردم توصیه کرد ضمن حفظ رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، از تجمع‌های غیرضرور خودداری کرده و استفاده از ماسک در مجامع عمومی و فاصله یک و نیم تا دو متری را رعایت کنید.

کاهش ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

اما برداشتن محدودیت‌ها موجب‌شده تا تصور مردم از بیماری‌زایی و خطر ویروس کرونا کاهش یابد. محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به کاهش حدود ۵۵ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی مردم و اصناف، از تعطیلی بیش از ۲۵۰هزار واحد صنفی و صنعتی به این دلیل خبر می‌دهد و می‌گوید: «متأسفانه شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها ناامیدکننده‌تر است و ناچار به برخورد‌های قضایی و حقوقی با متخلفان هستیم.»

به گفته وی تا ۲۷ اردیبهشت ماه وضعیت اجرای پروتکل‌ها در کشور در حد مطلوب بود و تا میانگین ۵۷ /۷۷ درصد مردم و کسب و کار‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند که در شهر تهران به ۵۶ درصد می‌رسید.

تنها ۵/ ۱۰ درصد تهرانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

تا ۱۵ خرداد ماه این میانگین در کل کشور به ۶۶ /۲۲ درصد نزول کرد و شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات و کسب و کار در کل کشور است، به‌۵۴/ ۱۰ درصد نزول کرد که این موضوع زنگ خطری را برای ما به صدا درمی‌آورد.

بنا به تأکید فرهادی شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها به دلیل جمعیت و حمل و نقل زیاد و مسافرت‌های درون‌شهری و فعالیت و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مکان‌هایی مانند پاساژ‌ها که گلوگاه‌های تجاری و کسب و کار استان‌های دیگر هم هستند، مقداری ناامید‌کننده‌تر است. وی با اشاره به وضعیت مترو می‌افزاید: «طبیعتاً اجرای طرح ترافیک در کنار بازگشایی مراکز کسب و کار و ادارات، حجم تردد‌ها را افزایش می‌دهد و امکانات شهرداری تهران و شهرداری‌های سایر استان‌ها محدود است و لازم است که ناوگان عمومی تقویت شود. با همین ناوگان کم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است. حتی اگر ماسک بزنیم، اما در مترو و اتوبوس تراکم جمعیت داشته باشیم، قطعا ماسک فاقد ارزش می‌شود.»

بنا به تأکید فرهادی اتوبوس‌ها اعم از برون‌شهری و درون‌شهری و هواپیما‌ها باید با ۵۰ درصد ظرفیت‌شان استفاده کنند. همانطور که در مصوبه ستاد هم در زمینه سینما‌ها و مراکز فرهنگی و هنری این درصد دیده شده‌است. اگر طرح ترافیک را اجرا کنیم، ترددهایمان رو‌به افزایش باشد و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، این وضعیت در مترو‌ها و خطوط حمل و نقل‌مان ادامه خواهد داشت. باید حمل و نقل عمومی تقویت شود و مردم همچنان از تردد‌های غیر‌ضروری اجتناب کرده و تردد را کماکان برای تهیه ارزاق و سر کار رفتن انجام دهند.

وی با اشاره به فعالیت زیر زمینی برخی تالار‌ها می‌افزاید: «تاکنون مصوبه‌ای برای بازگشایی تالار‌های پذیرایی نداشتیم. البته طبیعتاً این موضوع در دستور کار قرار دارد و احتمالاً تالار‌های پذیرایی به صورت پلکانی بازگشایی شوند. پیشنهادمان این است که با توجه به گرم شدن هوا تالار‌های روباز شاید بتوانند زودتر از سایر تالار‌ها فعالیت‌شان را آغاز کنند.»

افزایش روند ابتلا و بستری در تهران

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم تأکید می‌کند: «انتظارات ما از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی برآورده نشده‌است.»

وی در مورد اجرای طرح ترافیک در پایتخت و اینکه احتمال لغو دوباره این طرح وجود دارد یا خیر؟ هم اینگونه توضیح می‌دهد: «ما نظرمان را در این زمینه در کمیته اجتماعی و انتظامی مطرح کرده‌ایم و در نهایت مقرر شد تا تصمیم‌گیری در این زمینه از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود. در این زمینه نیز رصد‌های لازم انجام شده و با بررسی گزارش‌ها، در مورد طرح ترافیک تصمیم‌گیری خواهد شد.»

پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت بهداشت متأسفانه طی ۱۰ روز اخیر با روند افزایشی در ابتلای بیماری کووید ۱۹ روبه‌رو بودیم، می‌گوید: «روند ابتلا و بستری طی یک هفته اخیر در تهران افزایش یافته‌است.»

از نگاه وی روند افزایشی در تهران دو منشأ عمده دارد؛ اولین عامل ایجاد پیک افزایشی این روز‌ها به مسافرت‌های گسترده تعطیلات عید فطر و چند روز تعطیلی خرداد برمی‌گردد، دلیل بعدی این مسئله نیز مربوط به بیمارانی است که از استان‌های دارای شیوع بالا به بیمارستان‌های شهر تهران مراجعه کرده‌اند.

به گفته طبرسی این دو عامل منجر به افزایش آمار بستری در تهران شده‌است، به‌گونه‌ای که به دنبال آن یک بخش جدید برای بیماران کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری ایجاد شد. همچنین تغییری در شرایط و وضعیت بیمارن ایجاد نشده و درصد بیماران با شرایط حاد و متوسط مانند گذشته است، به گونه‌ای که از ابتدای شیوع بیماری در کشور بخش آی سی یوی بیمارستان مسیح هیچ‌وقت خالی نشده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار