کد خبر: 1006232
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
امریکا و عمده اعراب حاشیه خلیج فارس یک هدف در عراق دارند؛ دور کردن بغداد از تهران و در شرایط فعلی که دیگر طرح‌های تروریستی با فداکاری خود مردم عراق و همکاری ایران به جایی نرسیده است، حالا همکاری‌های اقتصادی تهران و بغداد هدف قرار گرفته است. یک عضو پارلمان عراق از برنامه کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای نزدیک شدن به عراق از طریق تقویت روابط اقتصادی خود با این کشور خبر داد. بماند که دستور مذاکرات عراق و امریکا که قرار است به زودی شروع شود، چنان روی همکاری‌های مختلف از جمله همکاری اقتصادی برنامه‌ریزی شده است که اولویت اصلی یعنی پیگیری مصوبه مجلس عراق در مورد لزوم اخراج نظامیان امریکایی از این کشور به حاشیه رانده شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، «حنین قدو» عضو ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق گفت که عربستان درصدد تقویت روابط با عراق به خصوص در زمینه‌های اقتصادی و تجاری است. قدو در گفتگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «عربستان تلاش می‌کند از کانال کمک به عراق برای عبور از شرایط اقتصادی فعلی آن، روابطش را با عراق تقویت کند، به گونه‌ای که مبادلات تجاری و طرح‌های سرمایه‌گذاری میان دو کشور افزایش یابد». قدو افزود: «گروه‌های سیاسی و پارلمان عراق الکاظمی را در زمینه چگونگی سیاست خارجی خود با کشور‌های همسایه و منطقه و دنیا مخیر گذاشته است.» او می‌گوید: «درباره روابط با کویت قرار است دولت عراق تسویه بدهکاری خود را با کویت تا زمان عبور از بحران مالی به تعویق اندازد، زیرا عربستان یک کشور همسایه عراق است و سیاست الکاظمی حسن نیت عراق را در روابط با عربستان و دیگر کشور‌ها نشان خواهد داد». این در حالی است که «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق ضمن انتقاد شدید از اقدام نخست‌وزیر این کشور در اعزام وزیر دارایی به کشور‌های عربستان و کویت با انگیزه دریافت کمک‌های مالی، آن را گدایی توصیف کرد. «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی عراق اوایل خردادماه به عنوان فرستاده نخست‌وزیر این کشور به عربستان سعودی سفر کرده بود. او پیش از دیدار با مقامات سعودی درباره رویکرد این کشور برای توسعه روابط با عربستان سعودی و حمایت از اقتصاد عراق گفته بود: «هدف از سفر به عربستان سعودی، توجه به سه محور برای توسعه رابطه عراق با طرف سعودی است. اول؛ حمایت مالی فوری از بودجه، دوم؛ تشویق و تحریک شرکت‌ها و مؤسسات دولتی عربستان به ویژه در بخش انرژی و کشاورزی برای ورود به بازار‌های عراق از طریق سرمایه‌گذاری، سوم؛ فعال‌سازی بعد تجاری.» وی سپس عازم کویت شد و در دیدار با نخست‌وزیر این کشور نامه مکتوب نخست‌وزیر عراق را تحویل وی داد. گفته می‌شود که متن نامه نخست‌وزیر عراق درباره حمایت از روابط میان بغداد و کویت و افق‌های گسترش این روابط و تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

گفت‌وگوی ۵ وزارتخانه‌ای با امریکا

نماینده وابسته به فراکسیون صادقون در پارلمان عراق در خصوص گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن که از امروز شروع می‌شود، گفت: بیرون راندن نظامیان امریکایی باید در رأس اولویت‌های گفت‌وگوکننده عراقی با امریکا که از فردا شروع می‌شود، باشد. به گزارش شبکه خبری المعلومه، نعیم العبودی، نماینده وابسته به فراکسیون صادقون در پارلمان عراق تأکید کرد: آنچه در ذهن گفتگو‌کننده عراقی باید باشد این است که هیچ نظامی خارجی در عراق وجود نداشته باشد. ملت عراق مخالف حضور خارجی است و این را از طریق تظاهرات ابراز داشته است. در حالی که جریان‌های مختلف سیاسی بر بحث اولویت خروج نظامیان امریکایی در مذاکرات تأکید دارند، نگاهی به آرایش تیم مذاکراتی عراقی‌ها با امریکا و حضور وزارتخانه نفت و دارایی در تیم مذاکرات نشان از هدف‌گذاری ابقای امریکا با پوشش مباحث اقتصادی در عراق دارد. «عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در آستانه آغاز گفتگو‌های بغداد و واشنگتن، از مشارکت پنج وزارتخانه در این گفتگو‌ها خبر داد. الفایز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که وزارتخانه‌های دفاع، کشور، نفت، دارایی و امور خارجه در گفتگو‌های راهبردی با واشنگتن مشارکت می‌کنند. گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن طی روز‌های چهار شنبه و پنج شنبه به منظور تعیین سرنوشت حضور نظامی امریکا در عراق و همکاری اقتصادی و سیاسی دو کشور آغاز می‌شود. دی ماه گذشته به دنبال اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون رئیس سازمان حشد‌الشعبی در بغداد، پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان امریکایی از عراق را تصویب کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار