کد خبر: 1006203
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
وزیر کشور: توجه مردم به کرونا ۷۰ درصد کاهش یافته‌است و این موضوع واقعاً خطرناک است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در شرایطی که در مرز مهار ویروس کرونا قرار داشتیم، آمار و ارقام جدید نشان می‌دهد اوضاع چندان مناسب نیست و شاهد خیز دوباره ویروس تاجدار در کشور هستیم. در حالی که برخی اظهار‌نظر‌ها از ابتلای حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور به کرونا حکایت دارد و اینکه هنوز در موج اول این بیماری هستیم، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران از احتمال ابتلای ۱۵ میلیون ایرانی به کرونا خبر می‌دهد و معتقد است، پیک اول اپیدمی را رد کرده‌ایم و اکنون تقریباً در مرحله ثبوت هستیم؛ چراکه موارد بستری و مرگ نوسان نسبتاً ثابتی دارد. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از رشد ۵/۳ درصدی مراجعه به بخش‌های درمانی بر اثر بیماری کرونا در تهران خبر می‌دهد. وزیر کشور هم با ابراز نگرانی گفته‌است که توجه مردم به کرونا ۷۰ درصد کاهش یافته‌است و این موضوع واقعاً خطرناک است.

آخرین اخبار درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور را این بار سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت به جای کیانوش جهانپور اعلام کرد. به گفته وی تاکنون ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۸ هزار و ۴۲۵ نفر رسید. بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۱۳۸ هزار و ۴۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲ هزارو۶۳۹ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های آی سی یو قرار دارند.

بنا به تأکید لاری در روز‌های گذشته به طور کلی آمار مبتلایان کرونا در کشور سیر صعودی داشته‌است. آمار مبتلایان کرونا در استان‌های کردستان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه رو به افزایش است.

بی‌توجهی ۷۰ درصدی

در همین رابطه وزیر کشور ایران گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در بعضی مناطق، شهر‌ها و مشاغل و حوزه‌های فعالیتی ما، مراعات مردم بیش از ۷۰ درصد کاهش‌یافته که این برای آنان واقعاً خطرناک است.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» در حاشیه نشست کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مردم باید بدانند که ما حالت مسالمت‌آمیزی با معیشت، زندگی و سلامت ایجاد می‌کنیم و اگر فقط به موضوع سلامت توجه کنیم نباید این بازگشایی‌ها انجام شود.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: مردم باید درباره بیماری و ابراز نگرانی دوستان وزارت بهداشت در رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی اطلاع داشته باشند. چون نخستین رکن هر تصمیمی که در ستاد گرفته و اجرا می‌شود، این است که بازفعالیت و بازگشایی‌ها باید با رعایت کامل پروتکل‌ها همراه باشد.

وی درباره میزان مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا گفت: میزان مبتلایان و فوتی‌های ما متأسفانه افزایش یافته‌است. پیشتر روزی ۳۰ تا ۳۴ فوتی داشتیم، اما دوباره به عدد ۶۵ تا ۷۰ رسیده‌ایم که این یک دغدغه برای ما است و البته در کنار افزایش میزان مبتلایان، تجربه، امکانات و تجهیزات خیلی خوب شده و مراقبت‌های ما بسیار افزایش یافت. باز همه این‌ها مستلزم رعایت شرایط توسط مردم است.

رحمانی‌فضلی با تأکید براینکه در جریان زندگی مردم در پی یک نقطه تعادلی هستیم، اظهار کرد: ستون این نقطه تعادل مردم و رعایت پروتکل‌ها هستند؛ در این جلسه تصمیم گرفتیم در صورت رعایت‌نشدن شیوه‌نامه‌ها، از همه ظرفیت‌های قانونی مصوب ستاد با مواردی که رعایت نکنند، برخورد قانونی شود و اگر پاساژی رعایت نکند، ما آن را بعد از تذکر خواهیم بست.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اگر نهادی رعایت نکند، اول تذکر و بعد حتماً محدودیت مجدد ایجاد می‌شود که باید رعایت کنند، گفت: شش استان شرایط خاص دارد و طبق گفته دوستان وزارت بهداشت علت روند افزایش مبتلایان به خاطر افزایش تست و غربالگری است که از نظر کارشناسان خوب است، زیرا وقتی شناسایی زود باشد، امکان مراقبت و درمان هم افزایش می‌یابد.

احتمال ابتلای ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور به کرونا

احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران با اشاره به مطالعات سرواپیدمیولوژی کرونا در مناطق مختلف کشور گفت: بر اساس یافته‌ها شاید حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از اول اپیدمی تا کنون آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند؛ البته تأکید می‌شود که تست‌های سرولوژی خطا‌هایی دارند، اما این یافته تا حدودی مشابه برخی مطالعات سایر نقاط دنیاست.

به گفته وی در مقایسه با خیلی از کشور‌های دنیا میزان کشندگی بیماری در کشور ایران به طور قابل‌توجهی کمتر از برخی کشور‌های پیشرفته و امریکایی است. بافت سنی نسبتاً جوان کشور یکی از دلایل این موضوع است؛ به طوری که میانه سنی جمعیت کشورمان ۳۱ سال است و این در حالی‌است که در کشوری مثل اسپانیا این شاخص ۴۵ و ایتالیا ۴۷ سال است. مجاهدت‌های سیستم بهداشتی و درمانی و پروسه غربالگری و شناسایی زودتر بیماران و نهایتاً ایزولاسیون و درمان زودتر هم در این مسئله اثرگذار بوده‌است.

مصطفوی با اشاره به روند نسبتاً تند صعودی گزارش موارد جدید بیماری را در کشور افزایش بیماریابی و همچنین برخی بازگشایی‌ها اتفاق افتاده و برخی عدم رعایت‌ها را عامل این مسئله دانست و افزود: «انتظار داریم پیک اپیدمی و موج‌های دوم و سوم را شاهد باشیم. اکنون نیز استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها درگیری بیشتری را با بیماری دارند.» بنا به تأکید این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اگر مشخص شود که بازگشایی‌ها تأثیرات قابل‌توجهی در افزایش پیک اپیدمی داشته‌اند، در استان‌هایی که در روز‌ها و ماه‌های آتی درگیر اپیدمی می‌شوند، محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.

وی درباره ساخت واکسن کرونا تصریح کرد: «ایران هم همپای کشور‌های دیگر در مرحله تحقیقات تولید واکسن کرونا قرار دارد.»

مصطفوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا همچنان در پیک اول کرونا هستیم یا خیر و پیش‌بینی‌ها درباره پیک‌های بعدی بیماری چگونه است، پاسخ داد: «واقعیت این است که شاید خیلی نتوان جواب روشنی به این موضوع داد. تحلیل روند بیماری صرفاً در بیماران بستری می‌گوید که پیک اول اپیدمی را رد کرده‌ایم و اکنون تقریباً در مرحله ثبوت هستیم؛ هم موارد بستری و مرگ نوسان نسبتاً ثابتی دارد. گرچه که در روز‌های اخیر در مورد بستری هم افزایش نسبتاً تدریجی بیماری مشاهده می‌شود و دور از ذهن نیست که پیک‌های بعدی بیماری را داشته باشیم، ولی انتظار نداریم پیک‌های بعدی به شدت اسفند و اواسط فروردین ماه باشد.

بنا به تأکید وی اگر بخواهیم تحلیل دقیق‌تری داشته باشیم، به دلیل وسعت کشور و شرایط آب و هوایی، تحلیل استانی تحلیل دقیق‌تری است. در تحلیل استانی، برخی از استان‌ها ممکن است پیک‌های دوم و سوم را داشته باشند و برخی‌ها پیک شدید را رد کرده و الان در شرایط تثبیت‌شده باشند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ با اشاره به آخرین پژوهش‌ها درباره میزان کشندگی کرونا گفت: «در این زمینه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های امریکا گزارشی را منتشر کرده که مرگ کمتر از ۳/ ۰ درصد را اعلام کرده است».

وی با اشاره به گزارشی سازمان جهانی بهداشت درباره اینکه مبتلایان بدون علامت خیلی نقش جدی به عنوان ناقل کووید ۱۹ ندارند، تصریح کرد: «این موضوع می‌تواند تغییر‌دهنده چارچوب‌های پیشگیری در روز‌های آینده باشد.»

مصطفوی در پاسخ به این سؤال که چند درصد تهرانی‌ها تا کنون کرونا گرفته‌اند، گفت: «بر اساس آزمایش‌ها، در شهر تهران شاید به میزان حدود ۱۰ درصد آلودگی اتفاق افتاده باشد.»

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از رشد ۵/ ۳ درصدی مراجعه به بخش‌های درمانی بر اثر بیماری کرونا در تهران خبر داد. کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره میزان ابتلای مردم کشورمان به کرونا می‌گوید: «در کشور ما هنوز مطالعه جامع و کاملی برای برآورد درصد مبتلایان انجام نشده، اما در حال حاضر بر اساس مطالعات، هنوز میزان مبتلایان به ۱۰ درصد نیز نرسیده‌است.»

بنا به تأکید وی میزان بستری بیماران در این روزها، یک‌پنجم میزان بستری در اوج بیماری است، بنابراین با آنچه پیک بیماری نامیده می‌شود، فاصله داریم و شاهد پیک مجددی نبودیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار