کد خبر: 1006194
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
با ثبت تصویر پلنگ ماده و توله‌هایش؛
رئیس‌ اداره‌ حفاظت‌ محیط‌زیست فریمان گفت: ثبت تصویری پلنگ ماده به همراه توله‌هایش در منطقه حفاظت‌ شده کلیلاق فریمان، سندی موثق برای حضور و بقای پلنگ در منطقه است.

جواد ستوده عنوان کرد: در فیلمی که اخیرا توسط کوهنوردان و دوستداران‌ محیط‌زیست ثبت شده‌ است یک قلاده پلنگ ماده به همراه 2 توله مشاهده شده‌ است که این فیلم به عنوان اولین سند تصویری، حضور پلنگ در منطقه را قطعی کرد.

وی تصریح کرد: : تاکنون گزارش‌های زیادی از طرف روستاییان و دامداران مبنی بر حضور پلنگ در منطقه دریافت کردیم و محیط‌بانان نیز نشانه‌هایی از ردپای پلنگ در منطقه مشاهده کرده‌ بودند اما این گزارش‌ها چون صرفا به صورت مشاهده بوده و سند تصویری از آن موجود نبود خیلی موثق و قابل استناد نبودند.

ستوده بیان کرد: قلمرو پلنگ و به خصوص پلنگ نر، بسیار وسیع است و صرفا با مشاهده پلنگ در یک منطقه نمی‌توان به حضور قطعی این گونه در آن منطقه استناد کرد و ممکن است این جانور یک جانور عبوری و متعلق به زیستگاه دیگری باشد اما پلنگ ماده هنگامی که توله داشته باشد، قلمروش محدودتر می‌شود و با اطمینان بیشتری می‌توان گفت متعلق به همان زیستگاهی است که در آنجا مشاهده‌ شده‌ است .

رئیس اداره‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست افزود: از نقاط قوت فیلم ثبت شده علاوه‌بر مستندسازی، حضور توله‌های پلنگ است که این امر نشانه‌ای از وضعیت مطلوب این زیستگاه به لحاظ زادآوری است و نه تنها بقای این گونه در حال انقراض را تضمین می‌کند بلکه نویدی برای بومی شدن این گونه در منطقه حفاظت‌ شده کلیلاق است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار