کد خبر: 1006189
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
قطار شهری مشهد
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: ایستگاه میدان شهدا، همزمان چند خط قطارشهری در یک طراز قرار گرفته که این ظرفیت تنها ایستگاه جزیره‌ای در خاورمیانه است.

فرامرز کیامرزی در جمع خبرنگاران گفت: ایستگاه میدان شهدا همزمان دو خط قطارشهری احداث می‌شود و مسافران دسترسی به چند مسیر را دارند که تنها ایستگاه جزیره‌ای در خاورمیانه است.

وی با اشاره به اینکه این ایستگاه در عمق ۴۳ متری زیر زمین با ۲۸.۵ کیلومتر و دارای ۲۴ ایستگاه است، افزود: این ایستگاه با عرض ۵۰ متر جزو عریض‌ترین ایستگاه قطار شهری در کشور است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد بیان کرد: برآورد هزینه برای این پروژه ۶۵ میلیارد تومان برای هرکیلومتر و در مجموع ۱۷ هزار میلیارد و ۹۰۰ تومان برای کل پروژه هزینه برآورد شده است.

وی بیان کرد: خط سوم قطارشهری مشهد به طول ۳۰ کیلومتر از مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد و در شرایط سخت اعتباری و اقتصادی، شورای شهر مشهد به خوبی پای کار ایستاد و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی شده مسیر پنج کیلومتری این خط از میدان شهدا تا باب‌الجواد (ع) و پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا سال ۱۴۰۰ آماده مسافرگیری شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: امسال نیز دولت مجوز انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای خط سوم قطار شهری را صادر کرده ‌است.
کیامرز با بیان این که ایستگاه باب‌الجواد (ع) خط سوم از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است افزود: این ایستگاه در سه و نیم طبقه در دست ساخت است.

وی ادامه داد: ایستگاه میدان شهدا در خط سوم نیز پیچیده ترین کارگاه کشور است و مشابه این کارگاه در کشور وجود ندارد و در این کارگاه دو ایستگاه در خطوط سوم و چهارم در یک تراز به هم می‌رسند که نظیر این اقدام را فقط در کشورهای چین و بارسلون شاهد هستیم.
کیامرز با اشاره به نیاز خط یکم به ۶۰ دستگاه واگن افزود: واگن‌های مورد نیاز خط یکم باید از کشور چین وارد شود که مجوز خرید این تعداد واگن از وزارت کشور اخذ شده اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز مجوز خرید را صادر نکرده ‌است.

وی با بیان اینکه از میزان سه هزار میلیارد تومان تا به امروز شهرداری مشهد حدود 700 میلیارد تومان آن را تامین کرده است، اظهار کرد: امیدواریم باقی آن را از طریق اوراق مشارکت، وام های اخذ شده و تامین منابع ارزی تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد گفت: اگر شرایط به خوبی پیش رود در گام بعدی مسیر میدان شهدا تا خیابان امامت 49 را مدنظر قرار دادیم که این بخش شامل فاز دو خط سه قطار شهری می شود.
کیامرز عنوان کرد: همچنین امید داریم بتوانیم عملیات خط چهار قطار شهری را انجام دهیم. با توجه به شرایط موجود اگر بخواهیم 30 کیلومتر خط سه قطار شهری را به اتمام برسانیم، نیازمند 18 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم و این رقم در شرایط موجود بسیار سنگین است.
وی با بیان اینکه تاکنون در خط سه قطارشهری مشهد حدود 800 میلیارد تومان هزینه کردیم، خاطرنشان کرد: همزمان پروژه خط چهار قطار شهری را نیز استارت زدیم و بنا داریم که در آینده برای این خط نیز تونل احداث کنیم و از منطقه مهرمادر واقع در خیابان خواجه ربیع زمین هایی را تملک کرده ایم و شفت آن را آغاز کردیم. امید داریم تا 8 ماه دیگر عملیات شفت آن را به اتمام برسانیم و استارت خط چهار قطار شهری را نیز بزنیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار