کد خبر: 1006114
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری از درخشش ۳۸ دانشگاه ایرانی میان برترین‌های جهان خبر داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفتگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان (CWUR) سازمانی است مشورتی که هدف آن ارائه خدمات مشورتی و برنامه‌های راهبردی به دولت‌ها و دانشگاه‌های مختلف کشور‌های جهان است. این رتبه‌بندی که از سال ۲۰۱۲ میلادی فعالیت خود را در جده عربستان سعودی شروع کرد، دانشگاه‌های جهان را بر اساس شاخص‌هایی مانند کیفیت آموزش، استخدام فارغ التحصیلان، برونداد‌های پژوهشی و استناد ارزیابی می‌کند.

وی افزود: مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در ابتدا رتبه بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان را در برنامه‌های خود قرار داد، اما از سال ۲۰۱۹ میلادی نتایج رتبه‌بندی را از میان بیش از ۲۰۰۰۰ دانشگاه جهان، به معرفی ۲۰۰۰ دانشگاه ممتاز جهان گسترش داد.

مهراد اضافه کرد: مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان از سال ۲۰۱۶ در امارات متحده عربی فعالیت می‌کند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه گفت: در ویرایش ۲۰۲۱-۲۰۲۰ که روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه منتشر شد دانشگاه هاروارد با کسب امتیاز ۱۰۰ در راس جدول این رتبه بندی قرار دارد. سپس، ام‌ای تی، استنفورد، کمبریج و آکسفورد به ترتیب با امتیاز‌های ۹۶/۷، ۹۶/۲، ۹۴/۸ و ۹۳/۳ رتبه‌های دوم تا پنجم دانشگاه‌های برتر جهان را بدست آورده‌اند.

وی افزود: تا رتبه ۲۰، به استثنای رتبه‌های ۴، ۵، ۱۴ و ۱۹ که در اختیار دانشگاه‌های کمبریج، آکسفورد، توکیو و یونیورسیتی کالج لندن است، بقیه رتبه‌ها مربوط به دانشگاه‌های آمریکا است. ایالات متحده آمریکا در بین ۵۰ دانشگاه برتر نخست این رتبه‌بندی دارای ۲۹ دانشگاه ممتاز است.

مهراد گفت: تعداد دانشگاه‌های برتر جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۰۰۰ دانشگاه ممتاز جهان در ویرایش ۲۰۲۱-۲۰۲۰ مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان ۳۸ دانشگاه است. جمهوری اسلامی ایران در بین ۵۰۰ دانشگاه نخست تنها دارایی یک دانشگاه برتر است. دانشگاه آزاد اسلامی ایران با کسب رتبه اول در سطح کشور و با امتیاز ۷۵/۴ موفق شده است تا رتبه ۳۹۵ دانشگاه‌های برتر جهان را از آن خود کند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: در فاصله امتیاز‌های ۶۹/۷ تا ۶۵/۹ که بقیه دانشگاه‌های برتر ایران در این دامنه قرار دارند به ترتیب می‌توان اسامی دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی ایران، اصفهان، صنعتی نوشیروانی بابل، رازی، علوم پزشکی شیراز، گیلان، علوم پزشکی تبریز، بوعلی سینا، سمنان، شهید باهنر کرمان، کاشان، یزد، پیام نور، ارومیه، مازندران، علوم پزشکی کرمانشاه، علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی بقیه الله اعظم، صنعتی شیراز، کردستان، شهید چمران اهواز و صنعتی شاهرود را مشاهده کرد.

دانشگاه آزاد رتبه ۳۹۵ جهان را در بین دانشگاه‌ها دارد

وی ادامه داد: در حالی‌که رتبه جهانی دانشگاه آزاد اسلامی ایران نخستین دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی ۳۹۵ است، رتبه دانشگاه صنعتی شاهرود در بین ۲۰۰۰ دانشگاه ممتاز جهان ۱۹۸۵ است. برای این دانشگاه‌ها تنها امتیاز عملکرد پژوهشی منظور شده است.

مهراد افزود: از کشور‌های منطقه، ترکیه که از نظر آموزش و پژوهش مورد توجه دانشگاه‌ها و مسولان آموزش عالی کشور است، از حدود۲۰۰ دانشگاهی که در این کشور دایر است، در ویرایش حاضر ۵۴ دانشگاه ترکیه به عنوان دانشگاه‌های برتر جهان معرفی شده است. دانشگاه فنی خاورمیانه رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های این کشور از آن خود کرده است. رتبه جهانی این دانشگاه ۵۷۱ گزارش شده است. نکته‌ای که در مورد دانشگاه‌های ترکیه جلب توجه می‌کند امتیاز معیار استخدام فارغ التحصیلان ۹ دانشگاه برتر این کشور است. علاوه بر وجود امتیاز پژوهشی، امتیاز معیار استخدام فارغ التحصیلان ۹ دانشگاه حاکی از جذب دانشجویان فارغ التحصیل این کشور در موسسات، شرکت‌ها و صنایع ملی و بین‌المللی است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: کشور عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس نیز که از خدمات علمی و پژوهشی استادان خارجی سود می‌برد در این رتبه‌بندی تنها دارای ۸ دانشگاه ممتاز جهان است. به استثنای رتبه دانشگاه ملک عبدالعزیز، دانشگاه صنعتی و فناوری ملک عبدالله، دانشگاه ملک سعود و نفت و معدن ملک فهد که به ترتیب حائز رتبه‌های ۳۹۵، ۳۲۶، ۳۸۲ و ۷۰۹ دانشگاه‌های برتر جهان هستند، ۵ دانشگاه دیگر این کشور در بین ۲۰۰۰ دانشگاه ممتاز جهان در مرتبه‌هایی بالا‌تر از ۱۴۰۰ قرار دارند.

وی در پایان گفت: در عربستان سعودی ۲۰ دانشگاه دولتی و ۱۴ دانشگاه خصوصی وجود دارد. تعدادی کالج دو ساله نیز در این کشور دایر است که عمدتاً توسط دولت اداره می‌شوند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار