کد خبر: 1006046
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
دانشجویان انتظار دارند در نبودشان در دانشگاه‌ها تصمیمات مدیریت شده برای هزینه‌هایی که داده‌اند، در مقابل خدمات دانشگاه‌ها گرفته شود. اکنون پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان اختیارات تخفیف یا حذف شهریه از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها واگذار شده است.
دلارام عبدزاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: هزینه‌هایی از قبیل شهریه ترم تحصیلی، خوابگاه‌ها و کلاس‌های عملی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان است. دانشجویان چشم به تصمیم هیئت امنا دوخته‌اند تا شاید باری از دوش آن‌ها کم شود.

باز هم بی‌تصمیمی وزارت علوم

مسئله اصلی در این میان برای دانشجویان شهریه‌پرداز، شهریه ترم تحصیلی بود که اعتراضات و نامه‌نگاری‌های فراوانی از سوی دانشجویان به مسئولان به ویژه وزیر علوم صورت گرفت، اما باز هم وزارت علوم نتوانست تصمیمی در این خصوص اتخاذ کند. از سوی وزارتین به هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم اختیار داده شده که با توجه به وضعیت کرونا در استان‌های خود شرایط تخفیف شهریه برای دانشجویان را بررسی کنند.

دانشجویان و گروه‌های دانشجویی می‌توانند نسبت به درخواست تخفیف شهریه از مسئولان دانشگاه خود پیگیری کنند. پس از این تصمیم و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها هر دانشگاهی بر‌اساس تصمیم هیئت امنا تسهیلاتی را در این زمینه برای دانشجویان در نظر گرفت.

از تخفیف تا تقسیط

دانشگاه علامه در‌خصوص نحوه دریافت شهریه دانشجویان اعلام کرده است، ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکانپذیر نخواهد بود. مبالغ پرداختی برای خوابگاه برای ترم‌های آینده ذخیره و برای دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، عودت داده می‌شود.

در مورد تخفیف یا تقسیط شهریه‌ها، پیشنهاد‌هایی به هیئت امنای محترم دانشگاه داده شده که پس از تصویب به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید. دانشگاه شهید‌بهشتی شهریه را منوط به حذف ترم اعلام کرده است با توجه به ارائه بخشی از دروس نظری به صورت غیرحضوری، پیشنهاد کاهش شهریه مربوط به این دروس در مورد دانشجویان شهریه‌پرداز به هیئت محترم امنا ارسال خواهد شد. شهریه دروس یا ترمی که به دلیل موجه حذف شده باشد، به حساب بستانکار دانشجو منظور خواهد شد.

دانشجویان بستانکار تهرانی

دانشگاه تهران با حفظ شهریه در حساب دانشجویان هم خبر داده حذف ترم «با احتساب در سنوات» تحصیلی مطابق با مقررات آموزشی دانشگاه بلامانع است. حذف ترم برای دانشجویانی که در سنوات اضافی و ارفاقی در حال تحصیل هستند، مجاز نیست، اما دانشجویانی که به دلایلی خارج از اراده خود نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند، درخواست خود را همراه مدارک و مستندات لازم از طریق پست الکترونیکی ارسال کنند. پس از بررسی و تأیید کمیسیون موارد خاص دانشگاه حذف ترم برای این دانشجویان نیز قابل‌انجام است. دانشجویان شهریه‌پرداز در صورت حذف درس یا نیمسال به دلیل موجه، به میزان مبلغ شهریه پرداختی بابت حذف دروس یا تمام ترم بستانکار خواهند شد.

شهریه نیم‌بها

واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در مورد تصمیمات شهریه‌ای این دانشگاه در خصوص تصمیمات در رابطه با دانشجویان شهریه‌پرداز نوبت دوم و پردیس دانشگاهی و سنوات آموزشی آن‌ها تصریح کرد: به منظور پشتیبانی لازم از دانشجویان در شرایط موجود برای کاهش شهریه دانشجویان و افزایش متناسب سنوات آموزشی، تصمیم گرفته شد که برای دانشجویان شهریه‌پرداز پردیس و نوبت دوم و نیز دانشجویان مشمول پرداخت شهریه اضافه سنوات برای دروسی که در نیمسال جاری امتحان می‌دهند، شهریه متغیر و متناسب با بخشی از شهریه ثابت به صورت نیم‌بها محاسبه شود. به گفته وی در صورت حذف دروس دانشجویان شهریه‌پرداز معادل شهریه متغیر حذف شده دانشجو بستانکار شده و این مبلغ از شهریه مصوب نیمسال آتی کسر می‌شود، همچنین متناسب با سنوات تحصیلی اضافه شده به دانشجویان به سنوات آموزشی رایگان آن‌ها اضافه می‌شود.

شرط معافیت از شهریه

دانشگاه شریف در اطلاعیه‌ای نحوه دریافت شهریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را اعلام کرد که در این اطلاعیه آمده است: دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۱۳۹۶ که مطابق حکم کمیسیون موارد خاص دانشگاه حداکثر تا پایان خرداد ۱۳۹۹ مهلت دفاع داشته‌اند، می‌توانند با ثبت‌نام ترم تابستانی حد‌اکثر تا پایان تیرماه از پایان‌نامه خود دفاع نمایند و در اینصورت از پرداخت شهریه ترم تابستانی معاف خواهند گردید.

شهریه بی‌شهریه

حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی دانشگاه آزاد به صورت مجازی و بدون هیچ مشکلی در حال برگزاری است، گفت: کلاس‌های آموزشی مجازی دانشگاه آزاد با تدابیری که اندیشیده شده و با همکاری اساتید و دانشجویان به صورت منظم در حال برگزاری است. علاوه بر این امکان عودت شهریه به دانشجویان وجود ندارد؛ چراکه دانشگاه آزاد یک نهاد خصوصی است و باید حقوق اساتید و کارکنان را از محل همین شهریه‌ها تأمین کند.

در مجموع دانشگاه‌ها تصمیماتی در خصوص پرداخت شهریه اتخاذ کردند که نهایت تسهیلات ذخیره شدن شهریه‌های پرداختی با شرط و شروط‌های فراوان است و نکته جالب در این تصمیمات عدم بخشش شهریه یا حذف آن است که هیچ کدام از دانشگاه‌ها اتخاذ نکردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار