کد خبر: 1006033
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
با بازگشت نفتکش‌هایی که بنزین ایرانی را به ونزوئلا بردند، رهبر انقلاب از خدمه و کاپیتان‌های این کشتی‌ها تشکر کردند؛ پیامی که نشان داد قاطبه نظام جمهوری اسلامی ایران، به جنگ با تحریم‌های ظالمانه امریکا به پاخاسته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: جمهوری اسلامی ایران طی چند هفته گذشته به دلیل صادرات بنزین به ونزوئلا در پیشانی اخبار بین‌المللی قرار گرفت؛ پنج نفتکشی که بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور را به سرزمین سرخ‌پوست‌ها بردند و حالا در مسیر بازگشت هستند. روزی که خبر صادرات بنزین به ونزوئلا منتشر شد، امریکایی‌ها خشمگین شدند و کشتی‌های جنگی خود را راهی کارائیب کردند تا شاید ایران را مجبور به عقب نشینی کنند؛ با همه تهدید‌های موجود، اما نفتکش‌ها یکی پس از دیگری در بنادر این کشور پهلو گرفتند، بنزین خود را تخلیه کردند و حالا در راه بازگشت از مأموریت پرخطر خود هستند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران ارشد مسائل بین‌الملل، اقدام ایران برای فروش بنزین به کشوری که تحت تحریم‌های شدید امریکاست و خودش نیز شرایط تحریمی شبیه کاراکاس دارد، یک اقدام بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی بود. این تصمیم جمهوری اسلامی ایران به عنوان تغییر استراتژی کشورمان در برخورد با تحریم‌ها تعبیر شد.

کشوری که تا چند ماه پیش تحریم‌ها را دور می‌زد حالا با چراغ روشن و بدون پرچم مصلحتی، به جنگ تحریم‌ها رفته است آن هم در نزدیکی ایالات متحده. امریکایی‌ها از این اتفاق عصبانی هستند و آن را حرکتی عنوان می‌کنند که تحریم‌های این کشور را به سخره گرفته است.

پیام رهبر انقلاب

در چنین شرایطی، رهبر انقلاب پیام تشکری خطاب به خدمه کشتی می‌دهند. ایشان در متن خود آورده‌اند: «به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خداقوت می‌گویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید». برای کسانی که به تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی آگاه هستند، اقدام ایران در شرایط عادی، یک کار روتین بود ولی از آنجا که اهداف بزرگتری در پس این مسئله نهفته است، رهبر انقلاب نسبت به آن واکنش می‌دهند و پس از موفقیت نفتکش‌ها در انجام این مأموریت، از آن‌ها تقدیر می‌کنند که نشان می‌دهد مأموریت ونزوئلا، مأموریتی تأثیرگذار در حوزه سیاست خارجی ایران بوده است. ونزوئلایی‌ها نیز به خوبی این موضوع را درک می‌کنند و از رئیس‌جمهور این کشور گرفته تا وزیر نفت آن، به طور مداوم از ایران تشکر می‌کنند.

تشکر از ایران

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا هم در نطقی تلویزیونی خاطر نشان کرد، کمک‌های ایران، روسیه، چین و کوبا به ونزوئلا از جمله کمک‌های بشردوستانه نشان داد که این کشور‌ها دوستان واقعی ونزوئلا هستند. وی عنوان کرد که امریکا نیز پیشنهاد کمک ۲۰‌میلیون دلاری به ونزوئلا کرده بود، اما حتی یک دلار نیز از امریکا به ونزوئلا کمک نشد.
مادورو پیشتر نیز ضمن قدردانی از دولت ایران به دلیل ارسال نفتکش‌های حامی بنزین برای ونزوئلا خاطر نشان کرده بود که قرار است به‌زودی به ایران سفر کند و در این سفر در کمیسیون مشترک با حضور مقامات دو کشور شرکت خواهد کرد تا دو طرف توافقنامه‌هایی را در حوزه انرژی، کشاورزی، مالی، تکنولوژی، علمی و بهداشت امضا کنند.

رصد کاملاً ایرانی

نکته جالب در این باره آن است که نفتکش‌های ایرانی توسط ماهواره نور رصد می‌شد؛ موضوعی که فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه به آن اشاره کرده است. سردار جعفر‌آبادی در این باره گفته است: من خیلی اجمالی اشاره می‌کنم که در همین چند روز اخیر که نفتکش‌های ما به سمت ونزوئلا حرکت کردند، در پهنه اقیانوس اطلس که طبیعتاً دسترسی سخت‌تر می‌شود، رصد موقعیت این نفتکش‌ها و وضعیت اطراف آن‌ها در دستور کار ماهواره نور بود که انجام شد.

پایان هیمنه تحریم

به باور بسیاری از تحلیلگران، اقدام معنادار ایران نشان داد تحریم‌های امریکا محکوم به شکست است. واشنگتن پست، در گزارشی نوشت: همزمان با شیوع جهانی بیماری کوویدــ‌۱۹ دولت ترامپ بدون وقفه کمپین‌های «فشار حداکثری» علیه ایران و ونزوئلا را دنبال کرد و با اعمال تحریم‌های بیشتر، امید داشت تا یک یا هر دو کشور مذکور تحت فشار اقتصادی و شیوع کرونا از پای در آیند. با این همه واضح‌ترین نتیجه این سیاست دولت ترامپ تا به امروز نزدیک شدن ایران و ونزوئلا در راستای به تصویر کشیدن چهره‌ای شرم‌آور از عجز و ناتوانی امریکا بوده است.

در ادامه این گزارش با تأکید بر انتقال چند میلیون بشکه بنزین ایران به ونزوئلا، به احتمال سفر آتی مادورو به تهران با وجود اعمال فشار‌های امریکا اشاره شده است. واشنگتن پست همچنین آورده است: دولت ترامپ سعی داشت انتقال سوخت به ونزوئلا توسط ایران را با تهدید به تحریم متوقف کند، اما پس از آنکه نظام ایران اعلام کرد اقدام تلافی‌جویانه انجام خواهد داد، تصمیم گرفت کشتی‌های ایران را رهگیری نکند.

نتیجه انتقال موفق نفتکش‌های سوخت به ونزوئلا از نظر این روزنامه امریکایی پیروزی تبلیغاتی برای تهران و کاراکاس بود که هیچ نشانه‌ای از تسلیم مقابل فشار امریکا نشان ندادند. به‌نظر می‌رسد همکاری بیشتر بین دو کشور ایران و ونزوئلا در راه باشد؛ چراکه مادورو اعلام کرده‌است به‌زودی به ایران می‌رود، قبل از آن هم طارق الایسامی را که یکی از متحدان کلیدی تهران به شمار می‌رود به عنوان وزیر نفت منصوب کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار