کد خبر: 1006025
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
آهنگ ضد فسادی که طی سال‌های گذشته در دستگاه قضایی آغاز شده و با ورود آیت‌الله رئیسی شدت گرفته، امیدواری‌ها از دستگاه عدلیه نزد افکار عمومی برای مبارزه بی امان با فساد را دوچندان کرده است. موضوعی که در حکم انتصاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه در سال ۹۷ هم مورد تأکید قرار گرفت و مقام معظم رهبری تأکید کردند: در همه فصول تحول قضایی، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید و در برخورد قضایی ملاحظه این و آن را نکنید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: آنچه این روز‌ها در محاکم قضایی می‌گذرد و مردم شاهد روند بررسی‌های قضایی خصوصاً مبارزه با دانه درشت‌ها با هر عنوان و موقعیت سیاسی و قضایی هستند، نشانه‌ای از اراده دستگاه قضایی برای مقابله با فساد است و محاکمه اکبر طبری از مدیران ارشد دستگاه قضا ثابت کرد که قوه قضائیه عزم خود را جزم کرده است که در برخورد با دانه درشت‌ها «ملاحظه این و آن» را ندارد. در این پرونده که حجم آن بیش از هشت کارتن اعلام شده، علاوه بر طبری ۲۱ متهم دیگر حضور دارند که برخی از آن‌ها از مدیران ارشد دستگاه قضایی هستند. گرچه بنا بر اعلام دادستان انتظامی قضات، میزان تخلف بین قضات کمتر از ۱ درصد است، اما روند کنونی نشان می‌دهد که این میزان تخلف در درون دستگاه قضایی نیز قابل تحمل نیست. از این رو رئیسی با تأکید بر جدیت دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده‎های فساد اقتصادی به متهمان فراری این پرونده‎ها هشدار داد که احساس نکنند می‎توانند از چنگ عدالت بگریزند و دیر یا زود به دست عدالت سپرده خواهند شد.

به ‎گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با گرامیداشت یاد و خاطر امام خمینی (ره)، تحول‌خواهی و تحولگرایی را از مهم‌ترین ویژگی‎های شخصیتی و فکری آن حضرت دانست و تأکید کرد: امام خمینی (ره) به ما آموخت که دین و آموزه‎های دینی می‎تواند زندگی انسان معاصر را اداره کند.

آیت‎الله رئیسی از عدالتخواهی به عنوان دیگر شاخصه خط امام یاد کرد و گفت: امروز پرچم عدالتخواهی و تحولخواهی پس از امام (ره) به دست مقام معظم رهبری است و ایشان در سیره و سلوک‎شان نشان دادند که اهل ایجاد تحول هستند. رئیس قوه قضائیه، تحول در حرکت علمی و تحول در قدرت نظامی و امنیتی و افزایش اقتدار نظامی کشور و همچنین تشکیل جبهه بین‌الملل مقاومت را از مهم‌ترین توفیقاتی دانست که در سایه رهنمودها، حمایت‎ها و هدایت‎های مقام معظم رهبری به دست آمده‎اند.

مبارزه با فساد صرفاً با معاهده‎های کاغذی امکان‎پذیر نیست

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به قاطعیت دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‎های فساد اقتصادی، یکی از مصادیق ظلم و بی عدالتی را پناه‎ دادن غربی‌ها به مجرمان و مفسدان و غارتگران اموال مردم و منافقین عنوان کرد و گفت: اینکه غرب به یک متهم یا مجرم اقتصادی که با پول‎های حرام فرار کرده پناه بدهد، با هیچ‎یک از قواعد بین‌المللی سازگار نیست. رئیس قوه قضائیه با بیان این‎که مبارزه با پولشویی و جرائم سازمان یافته صرفاً با تدوین و تصویب معاهدات و میثاق نامه‎ها تحقق نمی‌یابد بلکه باید اراده جدی برای اجرای این میثاق نامه‎ها هم باشد، دادستان کل کشور و معاون بین‌الملل قوه قضائیه را مأمور پیگیری استرداد متهمان متواری پرونده‎های مفاسد اقتصادی کرد. آیت‎الله رئیسی همچنین به کسانی که نام آن‌ها به عنوان متهم در پرونده‎های فساد اقتصادی مطرح است، اما از کشور خارج شده‎اند نیز هشدار داد که احساس نکنند می‎توانند از چنگ عدالت فرار کنند و تسلیم شدن در برابر قانون و عدالت را هم به نفع خودشان و هم برای جامعه مفید دانست.

تهدید حریم خصوصی قابل اغماض نیست

در این نشست حجت‎الاسلام منتظری، دادستان کل کشور با ارائه گزارشی درباره خبر منتشر شده درباره سرقت اطلاعات کاربران یکی از اپراتور‌های تلفن همراه، اعلام کرد که شناسایی عوامل هک و نفوذ و کسانی که احتمالاً در حفظ اطلاعات کاربران قصور یا تقصیر داشته‎اند، در دستور کار دادستانی کل کشور قرار گرفته است. رئیس قوه قضائیه هم در واکنش به این گزارش دادستان کل کشور تأکید کرد: حفظ حریم خصوصی شهروندان یک اصل قطعی و غیرقابل اغماض است و دارندگان اطلاعات کاربران فضای مجازی در صیانت از این اطلاعات و تأمین امنیت داده‎ها، مسئول هستند و نباید اجازه داد اطلاعات مردم مورد تهدید قرار گیرد.

بازگشت بدهی ۳ هزار میلیاردی به نظام بانکی

القاصی‎مهر، دادستان تهران هم در این جلسه با ارائه گزارشی درباره پرونده یک ابربدهکار بانکی که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به بانک‎های مختلف بدهی داشته است، اعلام کرد که با پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته، کل مبلغ بدهی این شخص در مرحله دادسرا به بانک‎‎های عامل بازگردانده شده است. رئیسی ضمن قدردانی از دادستان تهران و سازمان اطلاعات سپاه به عنوان ضابط پرونده، از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواست که با استفاده از ظرفیت شورای پول و اعتبار و انجام اقدامات پیشگیرانه همچون نظارت بر پرداخت تسهیلات به تولید، جلوگیری از پرداخت تسهیلات به افراد فاقد صلاحیت و پرداخت تسهیلات بدون اخذ وثایق کافی مانع از شکل‌گیری معوقات بانکی شوند.

خبر‌های خوش برای کارگران و پرستاران

حجت‎الاسلام درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم با اعلام دو خبر خوش برای کارگران گفت که پیرو دستور رئیس قوه قضائیه در خصوص مطالبات کارگری و با پیگیری‎های سازمان متبوعش، شورای عالی کار مصوب کرد حق مسکن کارگران در سال ۹۹ از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان و حداقل دستمزد آنان نیز ۵‌درصد افزایش یابد که نیازمند تأیید هیئت دولت است. وی در خصوص پرستاران هم از صدور مجوز استخدام برای بیش از ۴ هزار نفر به عنوان سهمیه سال ۹۸ و بیش از ۲ هزار نفر هم برای سهمیه سال ۹۹ به‎منظور جبران کسری کادر پرستاری در کشور خبر داد که قرار است پس از تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه به کارگیری شوند.

تخریب ساخت و‌ساز غیرقانونی دختر وزیر سابق

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص رأی قطعی صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برای تخریب سازه‎های غیرمجاز در منطقه لواسانات هم اعلام کرد که با پیگیری بازرسی استان، رأی مربوط به پرونده شبنم نعمت زاده، در ۱۵ خرداد ۹۹ اجرایی شده و اجرای رأی در خصوص یکی دیگر از منتسبان به مسئولان هم در حال پیگیری است.

آیت‎الله رئیسی در این نشست همچنین در خصوص گزارش وزیر دادگستری و رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه درباره آتش‌سوزی‌های اخیر در مراتع و فضا‌های سبز تهران و برخی مناطق کشور، اظهار داشت: این تعداد آتش سوزی و دست داشتن برخی عناصر سابقه‎دار در این موارد نمی‌تواند تصادفی باشد و لازم است دادستان‎های سراسر کشور با شناسایی و برخورد قاطع با عاملان این اقدامات، مانع از تکرار این موارد شوند.

میزان تخلف بین قضات کمتر از ۱ درصد است

در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه همچنین «راهکار‌های ارتقای سلامت درون دستگاه قضایی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دادستان انتظامی قضات با ارائه گزارشی در این زمینه متذکر شد که میزان تخلفات در دستگاه قضایی با تشدید نظارت درون سازمانی، به‎طور چشمگیری کاهش یافته است. وی بر همین اساس خاطرنشان کرد گزارش‌های واصله حاکی از آن است که حجم تخلفات و سوء جریانات درون دستگاه قضایی مربوط به کمتر از ۱ درصد مجموع قضات شریف و پاکدست کشور می‌باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
0
وقتی یک قاضی که از مهمترین مناصب اجتماعی در رشد جامعه است به ارتشا آلوده شد دیگر کثیف ترین اعمال برایش ساده اند اما جای تعجب اینجاست که ما چگونه یک فرد عادی را از صفر تا صد کارهایش رصد می‌کنیم اما یک مسئول آنهم قاضی که ملجأ و پناهگاه مظلومان و ستمدیدگان است را اینقدر رها کرده ایم !!؟ ضمن تشکر فراوان از آقای رئیسی باید این واقعیت را در نظرداشت که قوه قضائیه آخرین مرحله و تنها راه نجات از بی عدالتی های صورت گرفته است که اگر این ملجأ و پناهگاه هم آلوده شد دیگر هیچ امیدی به دادخواهی مظلوم نخواهد بود و ادامه این سناریو به تباهی تدریجی و ناخواسته جامعه و حتی خود مظلوم خواهد انجامید که حتی ممکن است وقتی ستمدیده ای از دستگاه قضا ناامید شود در دینش خدشه وارد شود و ناخواسته علاوه بر سرخوردگی و احساس نارضایتی از بی عدالتی صورت گرفته به انواع آلودگی ها ی اجتماعی و بیماریهای روانی و... دچار شود ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار