کد خبر: 1005974
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت
موج دوم کرونا در راه است؟ اما برخی دیگر سوال را به گونه دیگری مطرح می کنند؛ موج دوم کرونا آغاز شده است؟ شاید این سوال هم به وجود بیاید: موج اول شیوع ویروس کرونا در کشور تمام شد؟
سرويس جامعه جوان آنلاين:  شرایط به ظاهر جوری به نظر می رسد که گویا شیوع ویروس کرونا در کشور فروکش کرده است. اکنون همه مشاغل بازگشایی شده اند، مسافرت های بین شهری منعی ندارد ، حمل و نقل عمومی مثل سابق کار می کند، فاصله اجتماعی چندان رعایت نمی شود، تاکسی ها با حداکثر ظرفیت مسافر جابجا می کنند و حتی بسیاری از شهروندان دیگر از ماسک، دستکش، محلول های ضدعفونی و دیگر وسایل بهداشتی جهت پیشگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا استفاده نمی کنند.

این شرایط باعث شده تا بسیاری از کارشناسان و حتی عامه مردم موج دوم ویروس کرونا را در کشور پیش بینی کنند.

اما حسین عرفانی رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مخالف این نظریه است.

وی در گفت و گویی که با جام جم آنلاین انجام داد در رابطه با اینکه موج دوم کرونا در راه است و یا اینکه آغاز شده یا خیر عنوان کرد: ما همچنان در موج اول شیوع ویروس کرونا هستیم و هنوز این مرحله را طی نکرده ایم که حالا بخواهیم درباره موج دوم کرونا صحبت کنیم و بگوییم آیا اتفاق افتاده است یا خیر.

عرفانی افزود: در کل دنیا از جمله کشور ایران همچنان چیزی که در بحث همه گیری کرونا ساری و جاری است به موج اول برمی گردد و مسئله موج دوم مطرح نیست.

رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: موج نخست کرونا یک یال افزایشی داشت که در این روند، زور شرایط انتقال بر شرایط کنترل بیماری می چربد. در واقع برآیند شرایط انتقالی بیشتر است و در نتیجه موارد ابتلا افزایش پیدا می کند.

این مقام مسئول بیان داشت: نهایتا در قله این موج، شرایط کنترل با شرایط انتقال هماورد می شوند. در واقع حالت پلاتو دارد. خلقت خداوند اینطور است که در همه بیماری های واگیردار نهایتا شرایط کنترل بر شرایط انتقال فائق می آید و موارد با شیب ملایم تر نسبت به یال اول کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: هنر ما چیست؟ هنر ما این است که زاویه شیب اول را کاهش بدهیم یعنی سرعت انتقال کاهش پیدا کند. یعنی در واحد زمان تعداد افراد کمتری مبتلا بشوند. این یک حُسن بزرگ دارد.

دکتر عرفانی در ادامه گفت: ما از یک آستانه برخوردار هستیم به اسم آستانه خدمات سلامت. اگر در کمتر از خط آستانه سلامت فرد به مراکز درمانی مراجعه کند ما می توانیم با توجه به توانمندی ظرفیت نظام سلامت به آنها مراقبت مناسبی را ارائه بدهیم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت افزود: اگر میزان تقاضا بیشتر از این آستانه باشد متاسفانه به سمتی پیش می رویم که ظرفیت ما پاسخگو نیست و ممکن دچار عوارض متعددی شویم و با مرگ و میر و افزایش بیماری روبرو شویم، یعنی دقیقا چیزی که در ایتالیا اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: در ایتالیا تعداد نفرات نیازمند دستگاه تنفس مصنوعی بیش از ظرفیت دستگاه ها در بیمارستان های مختلف این کشور بود. ما در برهه ای هم دیدیم که دستگاه های تنفسی را از بیماران سالمند جدا می کردند تا به بیماران جوان تر وصل کنند.

رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: اولین هدف در ماجرای موج همه گیری این است که شیب را کاهش بدهیم. دومین هدف این است که قله همه گیری را کاهش بدهیم تا در مجموع تعداد افراد کمتری مبتلا بشوند. در وهله سوم باید زمان اپیدمی را کاهش بدهیم. در گام چهارم در روند عوارض ماندگار و مرگ و میر احتمالی در اثر همه گیری مداخله کنیم و این همه گیری را کاهش بدهیم. این چهار هدف ما در بحث مدیریت موج بیماری است.

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: ایران کشور پهناوری است. چهار فصل داریم و از اقلیم های مختلف برخوردار هستیم. در بعضی از نواحی کشور این موج افزایشی و کاهشی در استان های مختلف وضعیت یکسان و مشابهی ندارند.

این مقام مسئول یادآور شد: در برخی از استان ها سِیر افزایشی و در برخی دیگر استان ها به اوج خودش رسیده است. اما در تعدادی از استان ها امکان دارد با سیر کاهشی روبرو شویم. ما نمی توانیم یک نقطه خاصی را به تمام کشور تعمیم بدهیم.

رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با موج دوم کرونا در تهران نیز گفت: در مورد کلانشهر تهران همین قضیه صادق است، موج دومی در کار نیست و ما همچنان در موج اول هستیم. در تهران نواحی مختلفی وجود دارد و الگوهای همه گیری متفاوتی در آن دیده می شود. به تناسب باید الگوی خاص هر منطقه باتوجه به شرایطی که دارد بررسی کنیم و مداخله انجام بدهیم تا شرایط مناسب مدیریتی و کنترل را بر روی بیماری به وجود بیاوریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار