کد خبر: 1005942
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
سرپرست وزارت صمت:
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا، تجارت در تمامی کشور‌های دنیا دچار وقفه شده است، گفت: صادرات در حال بازگشت به مسیر رشد است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه توسعه صادرات و کنترل واردات، یکی از راهبرد‌های ۴ گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: در شرایط کنونی با توجه به وضعیت درآمد‌های نفتی و قیمت فروش نفت در بازار‌های جهانی، اتکای تأمین نیاز‌های ارزی کشور به درآمد‌های صادراتی بیشتر شده و موضوع صادرات غیرنفتی، امروز دیگر یک انتخاب و کار تشریفاتی به شمار نمی‌رود، بلکه یک اجبار است و باید به سمت رشد و توسعه آن حرکت کرد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تأمین نیاز‌های ارزی کشور از محل درآمد‌های حاصل از صادرات غیرنفتی امروز یک ضرورت به شمار می‎‌رود و جهش تولید که به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده نیز، مسیری به جز صادرات ندارد؛ بنابراین هم اکنون صادرات غیرنفتی مورد حمایت همه‌جانبه همه بخش‌های مختلف کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اثرگذاری آن بر صادرات غیرنفتی کشور گفت: با توجه به بسته بودن مرز‌ها و پروتکل‌های بهداشتی که بازار‌های هدف صادراتی پیش روی صادرکنندگان ایران قرار دادند، صادرات کشور با کاهش مواجه شده است؛ به خصوص اینکه کل تجارت دنیا بر اساس آمار‌های رسمی اعلام شده از سوی نهاد‌های بین‌المللی تا ۳۲ درصد کاهش را هم تجربه کرده است.

به گفته مدرس خیابانی، علاوه بر تاثیر کرونا بر تجارت بین‌المللی کشور، کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی و مواد پتروشیمی، بسته بودن مرزها، محدودیت تردد و حمل نقل از عوامل تاثیرگذار دیگر بر روی تجارت بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به لزوم توسعه صادرات غیرنفتی، آیا می‌توان در ماه‌های آتی روند مثبتی را شاهد بود، گفت: شرایط اکنون رو به بهبود است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار