کد خبر: 1005928
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: طرح انتقال پساب تصفیه شده تبریز و عجب‌شیر به دریاچه ارومیه از محل اعتبارات احیای این دریاچه در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

یوسف غفارزاده  در مراسم تودیع و معارفه رییس امور آب شهرستان عجب شیر افزود: طرح انتقال پساب تصفیه خانه عجب شیر  برای بهره برداری به سه کیلومتر لوله گذاری نیاز دارد که به بهره برداری از این طرح، مجتمع تولید آرتمیا نیز در حاشیه دریاچه ارومیه به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، دولت برای تامین کسری آب ورودی به دریاچه ارومیه، طرح انتقال پساب تصفیه شده شهرهای حاشیه این دریاچه از جمله تبریز و عجب شیر را عملیاتی کرد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده و در پی اجرای برنامه های احیا از سوی دولت و همچنین بارش خوب در سال های اخیر، وسعت  آن به سه‌هزار و ۲۰۹ کیلومتر مربع رسیده است.

غفارزاده همچنین از صدور مجوز گردشگری برای ۱۳ سد در استان خبر داد و افزود: سد قلعه چای عجب شیر نیز یکی از این سدهاست و امکانات خوبی برای توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اطراف این سد وجود دارد.

وی به مشکلات شبکه پایاب سد قلعه چای عجب شیر اشاره و اضافه کرد: چندین سد در استان فاقد شبکه پایاب یا دارای شبکه‌های بسیار ضعیف هستند که با اجرای برنامه ای،  تعدادی از این سدها به لیست سدهای دارای شبکه پایاب اضافه شدند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه نباید برای اجرایی شدن پروژه پایاب سدها منتظر منابع دولتی باشیم تصریح کرد: هزینه لازم برای بردن هر هکتار زیر سطح شبکه پایاب، ۴۰  تا ۶۰ میلیون تومان است، که این مبلغ در نتیجه همکاری مردم و جهاد کشاورزی برای هزار هکتار از اراضی تحت پایاب سد آیدوغموش و ۱۳۰۰ هکتار سد سهند صورت گرفته است.

غفارزاده افزود: در صورت تداوم همکاری مردم، ساماندهی تمام پایاب‌های استان تا چند سال دیگر صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از تعیین سرمایه گذار برای ساماندهی چشمه «شور سو»  عجب شیر جهت ایجاد منطقه گردشگری و آب درمانی در منطقه قلعه چای خبر داد و افزود: طرح پرورش ماهی در پایین دست سد قلعه چای نیز به مناقصه گذاشته شده و با ایجاد مجتمع ها و استخرهای پرورش ماهی در پایین دست این سد،  از پتانسیل این رودخانه برای تولید ماهی و اشتغال پایدار استفاده خواهد شد.

فرماندار عجب‌شیر نیز  خواستار تسریع در روند اجرایی پایاب های سد قلعه چای عجب شیر شد و افزود: رونق کشاورزی و کاهش بیکاری مهمترین ثمره پایاب سد قلعه چای عجب شیر خواهد بود.

عادل اصغرپور با بیان اینکه با اتمام این پروژه بیش از ۲۰درصد در مصرف آب کشاورزی شهرستان صرفجویی خواهد شد گفت: وجود هفت هزار هکتار از اراضی این شهرستان در پایاب این سد، فرصت بسیار مناسبی را برای توسعه کشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی فراهم کرده است.

وی به تعهد شهرستان جهت انتقال آب از سد قلعه چای به دریاچه ارومیه در سال جاری اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۲۱ میلیون متر که ۶ میلیون متر مکعب مازاد بر سهمیه تعیین شده است از این سد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

در این مراسم پرویز ابراهیم نژاد به عنوان رییس جدیدی امور آب شهرستان عجب شیر معرفی و از خدمات صفرعلی امیرنیا تجلیل شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر