سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از شیوع کرونا و برهم خوردن دخل و خرج بسیاری از خانوارها، بانک مرکزی با هدف حمایت از بدهکاران خرد، اعلام کرد که پرداخت اقساط وامهای قرضالحسنه برای مدت سه ماه به تعویق میافتد. با وجود اینکه این طرح با تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شد، اما شماری از بانکها در برابر این مصوبه مقاومت میکنند به طوری که برخی از بانکها پس از پایان اردیبهشت ماه ۹۹ (موعد پایانی تعویق سه ماهه اقساط قرضالحسنه)، بدون توجه به مصوبه فوق به یک باره اقساط را معوق پنداشته و از حساب مشتریان کسر کردهاند.
هر چند برخی از مدیران بانکها این بهانه را عنوان میکنند که سیستم عامل دستور جدید را دریافت نکرده بود و به شکل سیستمی اقساط معوق از حساب مشتریان کسر شده است یا اینکه گفته میشود برخی از شعب در جریان مصوبه مذکور نبودند، اما در پاسخ باید گفت ۲۳ هزار شعبه بانکی اگر نتوانند به سرعت مصوبات شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی را عملیاتی کنند، چطور میخواهند برای عملیاتی کردن سیاستهای پولی در خدمت نهاد بالادستی باشند.
همه بانکها موظف هستند بر اساس اعلام بانک مرکزی وجوه اخذ شده- اقساط- را به حساب دارندگان وام عودت دهند و اگر بانک از بازگشت وجه سر باز زد، مراجعان این موضوع را باید به بازرسی بانک مورد نظر یا سامانه شکایات بانک مرکزی اعلام کنند.
سامانه ثبت شکایات
در راستای حمایت بانک مرکزی از کسب و کارهای زیاندیده از شیوع ویروس کرونا و تعویق پرداخت تسهیلات آنها و همچنین تعویق پرداخت تسهیلات وامهای قرضالحسنه، روابط عمومی بانک مرکزی در پی ابلاغ بخشنامههای مربوطه به شبکه بانکی به اطلاع میرساند چنانچه از حساب کسانی که اقساط قرضالحسنه دارند یا از حساب ضامنان آنها در شعب بانکها و مؤسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط انجام شد، هموطنان عزیز میتوانند موضوع را در سامانه شکایات به آدرس https://www. cbi. ir/InstLoanComplaint/ILCForm. aspx درج کنند.