کد خبر: 1005792
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
کارآفرینی در واقع فرایند تشخیص، ارزیابی و بهره‌برداری از فرصت‌ها در زمینه‌های متنوع و گوناگون است، از این رو کارآفرین را می‌توان در نظام اقتصادی و اجتماعی هر کشور به عنوان مهمترین بازیگر کلیدی تغییر به شمار آورد، اما آنچه در این میان حائز اهمیت است نقش مهم رسانه‌ها در حوزه معرفی کارآفرینان و همچنین کسب و کار‌های جدید در دنیای مدرن و به شیوه‌های نوین است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: طی سال‌های گذشته رسانه ملی سعی کرده در راستای تحقق شعار رونق تولید و حمایت از تولید داخلی با معرفی کارآفرینان نمونه و عرصه‌های جدیدی فعالیت در این مسیر گام بردارد، اما شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ کدام از این برنامه‌ها تا به حال نتوانسته موفقیت برنامه میدون را در زمان اندک کسب کند.

برنامه میدون که از حدود مهرماه سال گذشته به صورت متوالی از شبکه سه سیما پخش خود را آغاز کرد حرکتی جدید و نوآورانه در عرصه حمایت از کارآفرینان و از طرف دیگر شیوه‌ای نو در برنامه‌سازی به شمار می‌رود، چراکه این برنامه با محوریت معرفی کسب وکار‌های نوپا و مشاوره در عرصه کارآفرینی توانسته یک رقابت تلویزیونی در زمینه استعدادیابی شغلی را شکل دهد.

رقابتی جذاب و دیدنی که علاوه بر صاحبان مشاغل همه اقشار جامعه را نیز پای برنامه بنشاند، موفقیت میدون تا آنجا پیش رفت که حتی مسؤلان رده بالای کشوری نیز علاوه بر ابراز خرسندی و قدردانی از عوامل این برنامه، مصرانه خواستار حضور در برنامه به عنوان کارشناس یا میهمان شدند تا شاید به این وسیله سهمی در حمایت از اشتغال‌زایی داشته باشند.

در واقع «میدون» پا را از شعار فراتر گذاشته و با بهره‌گیری از تیمی خلاق و هدفمند به مرز‌های خودباوری رسیده و در این راه گروه‌های مختلف از کارآفرینان، کارشناسان، صاحبان صنایع و مسؤلان اجرایی و مخاطبان را نیز با خود همراه کرده است.

برنامه میدون با استفاده از ظرفیت‌های رسانه توانست به سرعت به مخاطبان وسیع دست پیدا کرده و به نوعی به یک بانک اطلاعاتی در حوزه کارآفرینی تبدیل شود به شکلی که حتی مشاغل کوچکی که در این برنامه فقط نام‌شان مطرح شد توانستند به این وسیله خود را معرفی کرده و جذب سرمایه کنند، این برنامه ثابت کرد که افراد هوشمند، صاحب اندیشه و پر تلاش شانس بیشتری برای موفقیت دارند و صاحبان سرمایه کلان نمی‌توانند تا ابد انحصاری عمل کنند.

البته نگاه میدون منحصر به کسب و کار‌های کلان نبوده بلکه در زمینه کسب و کار‌های خانگی و کوچک، مشاغل روستایی و یا عشایری و حتی حوزه دیجیتال مارکتینگ این برنامه علاوه بر مشاوره، الگو‌های شاخصی ارائه می‌کند.

رسانه ملی در این حوزه علاوه بر اطلاع‌رسانی از نقش مشاوره‌ای و مهارت‌آموزی نیز استفاده کرده تا علاوه بر فرهنگ‌سازی در این خصوص راهکار‌های مناسب را نیز به مخاطبان در رشته‌های مختلف ارائه داده و به نوعی صدای کارآفرینان را به دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مشاغل و مسؤلان برساند و به عنوان یک رابط و واسطه در این میان عمل کند.

از طرف دیگر میدون موفق شده با ارائه تصویری درست از اشتغال‌زایی و تغییر نگرش جامعه نسبت به کسب درآمد و سرمایه نشان دهد که فقط پول کارآفرین نیست و به این وسیله جامعه را به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید سوق دهد تا نقدینگی سرگردان در جامعه به جای سرازیر شدن در حوزه‌هایی همچون مسکن، ارز، خودرو و دیگر بخش‌های تورم‌زا به سمت کارآفرینی هدایت شود.

این برنامه از طرفی تفکر سنتی نسبت به کارآفرینی در حوزه‌های مختلف را تغییر داد و به صاحبان مشاغل این دیدگاه را القاء کرد که برای کسب موفقیت باید از روش‌های نو، جدید و خلاق برای تولید و ارائه محصول و همچنین روش‌های تبلیغاتی نوین برای معرفی فعالیت استفاده کرد.

البته در این میان همراهی تیم داوری متشکل از نام‌آوران حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی کشور نیز در موفقیت میدون بی‌تأثیر نبوده، گرچه برخی بر این عقیده‌اند که کارشناسان برنامه باید پس از چند فصل تغییر کرده و جای خود را به چهره‌های دیگری دهند و یا از مسؤلان اجرایی کشور لااقل به عنوان میهمان در هر برنامه دعوت شود تا به این وسیله هم طراوت برنامه حفظ شده و هم امکان استفاده از نظرات و دیدگاه‌های مختلف در این حوزه وجود داشته باشد.

در مجموع شاید آنچه برنامه «میدون» را به یک رقابت سرگرم‌کننده و آموزشی پر مخاطب تبدیل کرده، استفاده آگاهانه از ظرفیت‌های رسانه در توانمندسازی و رشد اقتصادی است، چراکه توسعه کارآفرینی نیازمند شبکه‌ای از عناصر مختلف است که در این میان محرک‌هایی همچون رسانه به دلیل بهره‌گیری از روش‌های ارتباطی قوی بستری فراهم می‌کند که با استفاده از آن می‌توان در صورت لزوم رهیافت‌ها و عملکرد‌های سنتی و قدیمی را کنار گذاشت و رهیافت‌های نوینی را برگزید و این امر نیز بدون استفاده از ابزار رسانه‌ای در بهبود و ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی، گسترش آموزش‌ها و معرفی و حمایت از مشاغل و در رونق تولیدات داخلی میسر نخواهد بود.

حال باید دید با توجه به اینکه امسال با نام جهش تولید نامگذاری شده عوامل میدون چه فکری برای ادامه برنامه در سال جاری دارند تا میدون با نگاهی نو و در قالبی جدید و غیر تکراری به مخاطبان ارائه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار