کد خبر: 1005772
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
اسرائیل که یک دهه پیش در تهران دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور می‌کرد حالا سریالی ۸ قسمتی با عنوان «تهران» ساخته که قرار است از شبکه ۱۱ تلویزیون این رژیم پخش شود.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در کمتر از یک سال، دومین اثر با موضوع حضور جاسوسان اسرائیلی در تهران و عملیات خرابکارانه آن‌ها پخش خواهد شد. پیش از این فیلم «اپراتور» با موضوع جاسوسی هسته‌ای و این بار سریال «تهران» با محوریت جاسوسی و خرابکاری نظامی ساخته شده است.

مجموعه هشت قسمتی «تهران» در روز‌های آینده از شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش خواهد شد. این سریال درباره حضور یک جاسوس اسرائیلی در ایران است که تلاش می‌کند زمینه بمباران نیروگاه هسته‌ای تهران از سوی نیروی هوایی اسرائیل را فراهم کند.

«اپراتور» جاسوس

سال گذشته فیلم سینمایی‌ای با نام «اپراتور» (مأمور مخفی) ساخته مشترک آلمان و اسرائیل در فستیوال فیلم برلین رونمایی شد؛ فیلمی که داستان آن بر اساس کتاب خاطرات یک جاسوس بازنشسته اسرائیلی ساخته شده است؛ کتابی با نام «معلم انگلیسی» که به کارگردانی «یوال آدلر» ساخته شد و موضوع آن حضور یک مأمور مخفی اسرائیلی در تهران بود که تلاش می‌کرد به اطلاعات هسته‌ای ایران دست پیدا کند. این زن در عملیات جاسوسی با مهندس ایرانی یکی از شرکت‌های مرتبط با فناوری هسته‌ای ارتباط عاطفی برقرار می‌کند. استفاده از لوکیشن شهر صوفیه در پایتخت بلغارستان، به عنوان تهران و تمایز آشکار جغرافیای دو شهر، باعث اعتراض‌هایی شد. نکته مهم درباره فیلم «مأمور مخفی»، فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم در تهران بود. گفته شد که کارگردان فیلم از طریق ارتباط موبایلی با عواملی در ایران، به صورت آنلاین و از راه دور آن را کارگردانی کرده است. این مسئله باعث شد تا موضوع همکاری عوامل ایرانی با اسرائیلی‌ها به بحثی امنیتی در ایران تبدیل شود. «اپراتور» فیلم متوسطی در ژانر پلیسی و امنیتی است که حضورش در جشنواره برلین نیز افتخاری برای آن به همراه نداشت، اگرچه پخش‌کننده‌های فیلم در امریکای شمالی و اروپا رایت این فیلم را خریداری کردند تا در سطح وسیعی اکران شود.

زیر پوست «تهران».

اما مینی‌سریال «تهران» در روز‌های آینده از یکی از شبکه‌های تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش خواهد شد. این سریال از نظر مضمون شباهت زیادی به فیلم «اپراتور» دارد و حتی از بازیگران یکسانی نیز بهره برده است. کارگردان اسرائیلی «دنی سرکین» که متولد روسیه است، برای ساخت سریال «تهران» سراغ بازیگران ایرانی حاضر در هالیوود، اسرائیلی‌های دورگه که والدینی ایرانی داشته یا در ایران متولد شده‌اند و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، رفته است. با آنکه به جز «نوید نگهبان» و «شائون توب» که سابقه حضور در مجموعه‌هایی، چون «هوم لند» را دارند، سایر بازیگران فارسی‌زبان فیلم چهره مهمی در سینما نیستند. گفته می‌شود سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) یکی از حامیان اصلی تولید این سریال است، اما در عین حال پای شرکت‌های فیلمساز امریکایی نیز به پروژه سریال تهران باز شده و این احتمال می‌رود که قرار است پس از شبکه داخلی تلویزیون اسرائیل، موضوع پخش آن در دیگر کشور‌ها نیز پیگیری شود.

تشابه «تهران» با «اپراتور»

اولین نکته‌ای که در تشابه سریال «تهران» و فیلم «اپراتور» به چشم می‌آید، این است که شخصیت محوری هر دو را یک زن جاسوس تشکیل می‌دهد؛ زنی جوان که تلاش می‌کند به هر نحو ممکن از اسرار هسته‌ای و نظامی ایران سر دربیاورد. مورد دوم که در هر دو اثر دیده می‌شود، تأکید بر روابط غیراخلاقی این زن برای دستیابی به اهداف خود است. در اپراتور، جاسوس اسرائیلی با یک مدیر جوان شرکت مرتبط با فناوری هسته‌ای رابطه عاطفی و جنسی برقرار می‌کند؛ موضوعی که در «تهران» به گونه‌ای دیگر تکرار می‌شود. موشه زوندر، نویسنده فیلمنامه «تهران» می‌گوید: «برای اولین بار سریالی غربی زندگی فعالان جوان ضدنظام در تهران را نشان می‌دهد، در خانه‌هاشان و در خیابان‌ها. اضطراب و خطر و دوستی و وفاداری بین آن‌ها را می‌بینیم. شجاعت‌شان در مقاومت علیه حکومت آیت‌الله‌ها را در کنار سبک زندگی پرشور و هیجان‌انگیزشان، مملو از سکس و مواد مخدر و راک‌اند رول می‌بینیم.»

نکته سوم، علاقه خاص اسرائیلی‌ها به نمایش قدرت جاسوسی آن‌ها از ایران است، اگرچه در فیلمنامه، زوندر نوشته است، جاسوس اسرائیلی در تهران خیلی سریع لو می‌رود.

«تهران» در تهران نیست!

برخلاف فیلم «اپراتور» که به کمک فیلمبرداری زیرزمینی بخش‌هایی از آن در تهران فیلمبرداری شده است، سازندگان سریال «تهران» برای انتخاب لوکیشنی شبیه تهران علاوه بر سرزمین‌های اشغالی از آتن پایتخت یونان استفاده کرده‌اند. در تیزر‌های کوتاه تبلیغاتی منتشر شده از این سریال، تلاش شده پروپاگاندای رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی به نمایش درآید. نمایش اعدام در میادین بزرگ شهر تهران، یکی از دروغ‌هایی است که سریال «تهران» می‌خواهد درباره پایتخت ایران به نمایش بگذارد.

اظهارات تعجب‌آور بازیگران اسرائیلی

سریال «تهران» در ژانر جاسوسی ساخته شده و تصویری که از تهران نشان می‌دهد برخاسته از سیاست‌های دولت تل‌آویو است، با این حال برخی از بازیگران ایرانی‌الاصل این سریال در مصاحبه‌هایی مضحک مدعی شده‌اند سریال «تهران» درباره عشق به مردم ایران ساخته شده است! آن‌ها امیدوارند سریال «تهران» فقط در فصل اول متوقف نشود و ادامه آن نیز ساخته شود و حتی مانند موفقیت فیلم کره‌ای «انگل» در اکران بین‌المللی، داستان جاسوسی اسرائیلی‌ها از ایران و روابط عاشقانه یک جوان ضدانقلاب در تهران با دختر اسرائیلی، مورد توجه مخاطبان بین‌المللی قرار گیرد.

با وجود اینکه در یک سال گذشته دو اثر سینمایی و تلویزیونی از سوی اسرائیل با محوریت جاسوسی علیه ایران ساخته شده است، اما انفعال صداوسیما و سازمان سینمایی در تولید آثاری در ژانر جاسوسی جای تعجب دارد. این در حالی رقم می‌خورد که سابقه تولید آثار در ژانر معمایی و جاسوسی مانند سریال «گاندو» نشان داده است مخاطبان با این آثار ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. از زمان ساخت آخرین اثر مهم سینمایی با موضوع «صهیونیسم» در ایران حدود ۱۱ سال گذشته است. فیلم سینمایی «شکارچی شنبه»، در سال ۱۳۸۸ تولید شده و عجیب است که در این سال‌ها هیچ تلاشی برای تولید فیلمی دیگر صورت نگرفته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ملایری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
5
7
علت اصلی انفعال در تولید آثاری در ژانر جاسوسی!
بر مصدر قدرت قرار گرفتن مهره های غرب ذلیلی است که حاضر نیستند خاطر نامبارک کدخدایشان مکدر شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
مرگ بر هرچه صهیونیست غاصب و جنایتکاره
hossein
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
2
3
این است قدرت جمهوری اسلامی ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
4
4
اسراییل رو چه به فیلم ساختن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار