کد خبر: 1005769
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹
در پی نمایش قدرت دونالد ترامپ برای استفاده از قوه قهریه ارتش در سرکوب معترضان نژادپرستی، ژنرال‌های سابق و کنونی امریکا با محکوم کردن این اقدام، آن را به مثابه زنگ خطری برای فروپاشی دموکراسی اعلام کردند. وزیر دفاع امریکا هم که در نحوه برخورد با معترضان با ترامپ اختلاف‌نظر دارد، دستور داده نیرو‌های پنتاگون خیابان‌های واشنگتن دی‌سی را ترک کرده و به پایگاه‌های‌شان برگردند. همزمان خشم جهانی علیه نژادپرستی غرب رو به افزایش است و دیروز هزاران نفر در اقصی نقاط جهان با برپایی اعتراضاتی خشونت‌های نژادپرستانه در غرب را محکوم کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کشور‌های انگلیس، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و هلند روز شنبه به صحنه اعتراضات گسترده علیه نژادپرستی و بدرفتاری پلیس با رنگین‌پوستان تبدیل شد و هزاران معترض خشم و انزجار خود را از نژادپرستی و خشونت‌های پلیس ابراز کردند.

درحالی که جرقه اعتراضات ضد نژادپرستی در امریکا زده شد، اما این اعتراضات اکنون به سراسر جهان و به‌ویژه کشور‌های اروپایی و غربی سرایت کرده و ابعاد بین‌المللی به خود گرفته است. به نوشته خبر‌گزاری اسپوتنیک، روز شنبه گروهی از مردم شهر لندن مرکز انگلیس به نشانه اعتراض علیه بی‌رحمی‌ها و تبعیض‌های نژادی در امریکا که منجر به قتل جورج فلوید شد در خیابان‌های این شهر تجمع کردند. فیلم‌های هوایی که از این اعتراضات منتشر شده است، هزاران نفر از مردم لندن را نشان می‌دهد که در مرکز این شهر تجمع کرده‌اند. هفته گذشته، چهار شنبه نیز هزاران نفر از مردم انگلیس در اعتراض به قتل این سیاهپوست امریکایی در هاید پارک در مرکز لندن تجمع کردند و با جنبش «زندگی سیاهپوستان مهم است» اعلام همبستگی کردند. در سوی دیگر جهان غرب، به‌رغم مخالفت اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا با برگزاری تظاهرات ضدنژادپرستی، شهروندان سیدنی و دیگر شهر‌های این کشور روز شنبه با حضور در خیابان‌ها اعتراض خود را نسبت به بدرفتاری و قتل رنگین‌پوستان از سوی پلیس در سرتاسر جهان را محکوم کردند. در تظاهرات مشابهی در پایتخت‌های ژاپن و کره‌جنوبی، معترضان با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، در تجمعات چند صد نفری، علیه نژادپرستی و خشونت علیه رنگین‌پوستان شعار دادند. دیروز همچنین صد‌ها نفر از ساکنان شهر اوترخت هلند و آتن پایتخت یونان در اعتراض به قتل فلوید به خیابان آمدند. شهروندان پاریسی نیز درحالی تظاهرات ضدنژادپرستی برگزار کردند که اداره پلیس پاریس روز جمعه گفت، تظاهرات روز شنبه در مقابل سفارت امریکا به دلیل نگرانی از بروز ناآرامی و شیوع ویروس کرونا قابل برگزاری نیست. از سوی دیگر سفارت امریکا در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک به دلیل حمله معترضان به قتل جورج فلوید تعطیل شد. شهر‌های مختلف امریکا در دو هفته گذشته پس از انتشار فیلم قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست امریکا به دست افسر پلیس به صحنه اعتراض یکپارچه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس تبدیل شده است و رفته‌رفته این اعتراضات در کشور‌های مختلف جهان نیز برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

نافرمانی ژنرال‌ها

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای سرکوب اعتراضات نژادپرستی در سراسر این کشور، روی حمایت‌های ارتش و ژنرال‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده بود، اما اولین صدای نافرمانی از درون همین نظامیان بلند شده و فرماندهان ارتش در مقابل ترامپ صف‌آرایی کرده‌اند. 89 مقام نظامی رده بالای سابق و کنونی امریکا شامل چند وزیر دفاع سابق نظیر لئون پانه‌تا، چاک هاگل و اشتون کارتر روز جمعه در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، نسبت به تهدید ترامپ در مورد استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراضات هشدار داده و آن را محکوم کردند. آن‌ها در این یادداشت تأکید کردند: «ما به عنوان رهبران سابق در وزارت دفاع اعم از رهبران بخش‌های نظامی و غیرنظامی، جمهوریخواه، دموکرات و مستقل به هنگام شروع به کار در سمت خود همچون رئیس‌جمهور و همه اعضای ارتش سوگند پشتیبانی و دفاع از قانون اساسی امریکا را یاد کردیم. اینطور که رئیس‌جمهور فعلی به سوگندش با تهدید به دستور به ارتش برای نقض حقوق هموطنان امریکایی خود خیانت کرده، زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده است.» آن‌ها در این نامه تصریح کردند: «بسیاری از ما در سراسر جهان از جمله در مناطق جنگی خدمت کرده و به عنوان دیپلمات و افسران نظامی کنار یکدیگر برای پیشبرد منافع و ارزش‌های امریکا تلاش کرده‌ایم. ارتش امریکا به هیچ وجه نباید برای برخورد با شهروندان امریکایی که مشغول استفاده از حق‌شان بر طبق قانون اساسی برای آزادی بیان، هر چقدر هم ناخوشایند برای عده‌ای، هستند، به کار گرفته شود». این مقاله بعد از آن در روزنامه واشنگتن‌پست انتشار پیدا کرد که ۲۸۰ تن از رهبران نظامی و دیپلمات‌های ارشد سابق با امضای نامه‌ای به ترامپ بابت تهدیدش به استفاده از نیرو‌های نظامی برای متفرق کردن معترضان تاختند. به گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، این مقامات امریکایی از ترامپ خواسته‌اند از نیروی نظامی برای اهداف سیاسی استفاده نکند و هشدار داده‌اند که دموکراسی امریکا در خطر است. همچنین، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا هم در مصاحبه با شبکه ان‌پی‌آر در واکنش به سیاست‌های ترامپ گفت: «این ایده که رئیس‌جمهور امریکا با استفاده از ارتش کنترل اوضاع را به دست بگیرد، از نظر من بسیار نگران‌کننده و مشکل‌آفرین است.»

علاوه بر ژنرال‌های ارتش، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا هم در اقدامی نادر برخلاف سیاست‌های کاخ سفید رفتار کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسپر که پیش‌تر گفته بود برای اعزام ارتش امریکا برای آرام کردن خیابان‌ها حمایت نمی‌کند، جمعه شب فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن نیرو‌های وزارت دفاع امریکا که در شهر واشنگتن دی‌سی مستقر بودند به پایگاه‌های‌شان بازگردند.

رئیس‌جمهور امریکا تلاش کرد با استفاده از قدرت ارتش، اعتراضات نژادپرستی را سرکوب کرده و قدرت خود را به نمایش بگذارد، اما موج واکنش‌ها به این اقدام چنان گسترده بود که ترامپ از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت که فکر نمی‌کند نیازی به استفاده از نیرو‌های ارتش باشد. با شروع دور جدید اعتراضات به نژادپرستی نهادینه شده در امریکا، برخی ناظران از فروپاشی ساختار‌های امریکایی سخن گفته‌اند. رفتار ترامپ در مقابله با معترضان، به کاهش محبوبیتش در امریکا منجر شده و بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، میزان محبوبیت او 6 درصد کاهش یافته است. این مسئله می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به ضرر ترامپ تمام شود، هرچند که او از هم اکنون خود را پیروز نهایی انتخابات 2020 اعلام کرده است.

کاهش خشم برای رسیدن به عدالت

در شرایطی که اعتراضات در امریکا آرام‌تر و روی بی‌عدالتی نژادی متمرکزتر می‌شود، معترضان به مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست امریکایی توسط پلیس این کشور متعهد شدند تا این برون‌ریزی فوق‌العاده غم و اندوه خود را به یک جنبش بادوام تبدیل کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با برگزاری یازدهمین شب اعتراضات در سراسر امریکا، روند اعتراضات عمدتاً از خشم انفجاری به سمت درخواست‌های مسالمت‌آمیزتر برای تغییر و حفظ روند این جنبش اعتراضی تغییر یافته و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. در شهر مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید در بازداشت پلیس جان داد، موافقت شده است پلیس از ضربه زدن به قصد خفگی منع شود و افسران ملزم شدند هرگاه شاهد بودند افسر دیگری از قوه قهریه نامناسب استفاده می‌کند، مداخله کنند. این تغییرات بخشی از توافق‌های این شهر و مقام‌های ایالتی در مینه‌سوتا است که تحقیقات حقوق مدنی درباره مرگ فلوید به جریان انداخته‌اند. همچنین، شهردار سیاتل با ادامه اعتراضات در ایالت واشنگتن، استفاده پلیس از یک نوع گاز اشک‌آور را ممنوع کرد. بر اساس این گزارش، «خشم مردم از مرگ جورج فلوید به مقابل خانه اریک گارستی، شهردار لس آنجلس هم رسیده است و صد‌ها معترض مقابل منزل او تجمع کرده و فریاد‌هایی با خواسته کاهش بودجه پلیس سر دادند». در سال‌های اخیر تظاهرات گسترده‌ای علیه خشونت‌های پلیس در امریکا برگزار شده است، ولی با مقاومت دولت و کنگره برای اصلاح رفتار‌های خشونت آمیز پلیس، این اعتراضات نتایج قابل قبولی به همراه نداشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
0
0
سلام. عزیزان ترامپ یا جو بایدن ، نانسی پلوسی یا کلینتون ، اوباما یا سندرز هیچ فرقی ندارند همهً آنها دست در یک کاسهً دارند و در خدمت یک سیستم هستند و در این سیستم چرخه ، چرخهً گرگ هاست. این سیستم هرگز اجازه نمیدهد یک انسان سالم در آن سیستم باشد. حتی در سطح های پایین . این تجربهً بیش از ۲۲سال زندگی در غرب است. جوبایدن اگر از ترامپ بدتر نباشد بهتر نیست. همه در سیستم غربی ذاتی پلید و مغزی بیمار دارند. از آنها دوری کنید خود ، خود را میدرند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار