کد خبر: 1005732
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی مطرح کرد:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌خراسان رضوی گفت: ثبت جهانی توس در صورت ابلاغ طرح راهبردی شورای عالی شهرسازی و معماری تسریع خواهد شد.

 ابوالفضل مکرمی‌فر با بیان این مطلب افزود: حدود یک سال است در انتظار ابلاغ طرح راهبردی شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم، تا این زمان، موضوع در شورای فنی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب شده و برای ابلاغ نهایی به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده است.
وی درباره ثبت جهانی آثار تاریخی استان اظهار کرد: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) به‌دلیل محدودیت‌های مالی که دارد هر سال فقط حدود ۲۷ پرونده جدید را برای ثبت در آثار جهانی می‌پذیرد و هر کشور نیز فقط یک سهمیه دارد.
مکرمی‌فر ادامه داد: از آنجا که یونسکو سالانه یک سهمیه از هر کشور می‌پذیرد و کشور ما دارای ظرفیت‌های بزرگ و مهمی در حوزه ثبت جهانی آثار است، باید پرونده‌ها بر اساس اهمیت به این سازمان فرستاده شود که این باعث کندی پیشرفت کار است.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی درباره ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان نیز گفت: پایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران در حال پیگیری ثبت جهانی این آسبادهاست.

وی با اشاره به تعداد آسبادها در ۳ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان افزود: بررسی و ثبت این آسبادها در دست اقدام است و باتوجه ‌به اینکه باید آسبادها به ‌صورت زنجیره‌ای ثبت شوند، از این‌رو در فهرست موقت ثبت قرار گرفته‌اند و سایر مراحل تکمیل و ارسال پرونده‌ها در حال انجام است.
مکرمی تاکید کرد: پرونده آسبادهای خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‌ها کامل‌تر است، ‌اما با‌توجه‌به زنجیره‌ای بودن موضوع باید در سطح 3 استان به پیشرفت چشمگیری برسد.
وی یادآور شد: شناسایی همه آسبادها در تمام نقاط استان و مرمت و راه‌اندازی تعدادی از آن‌ها و تعیین حریم‌شان برای حفاظت مؤثر در دست پیگیری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار