کد خبر: 1005636
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
فرجی‌راد:
سفیر اسبق ایران در نروژ گفت: امریکایی‌ها بعد از حمله موشکی به «عین‌الاسد» متوجه شدند که ایران هر اقدام خصمانه‌ای را که علیه منافع او انجام شود بلافاصله پاسخ می‌دهد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: عبدالرضا فرجی‌راد سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان در گفتگو با مهر، در مورد اعزام نفتکش‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا، گفت: امریکا از این قبیل اشتباهات سیاسی و تهدیدات در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» بسیار زیاده انجام داده است. وی افزود: این موضوع بدین معنی است که این قبیل اقدامات و تهدیدات و در نهایت عملی نشدن آن، سبب می‌شود به قدرت امریکا در جهان لطمه وارد شود از همین رو بود که «جوزپ بورل» رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال حاضر ما شاهد افول قدرت امریکا هستیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: من پیش‌تر و در زمانی که نفتکش‌های ایرانی وارد اقیانوس اطلس نشده بودند هم معتقد بودم و هم مطرح کردم که امریکایی‌ها علیه نفتکش‌های ایرانی اقدامی انجام نخواهند داد، دلیل آن هم اتفاقاتی بود که در حوزه خلیج فارس و بعد از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی و پاسخ شدید ایران در حمله موشکی به عین‌الاسد رخ داد. فرجی‌راد افزود: امریکایی‌ها بعد از حمله موشکی به «عین‌الاسد» متوجه شدند که ایران هر اقدام خصمانه‌ای که علیه منافع او انجام شود را بلافاصله و به صورت قاطعانه پاسخ می‌دهد، به ویژه در قبال ناوگان نفتکش ایرانی نیز امریکا پیش از این شاهد پاسخ قاطع ایران به انگلیسی‌ها در زمانی که نفتکش کشورمان در جبل‌الطارق متوقف شد و در مقابل ایران نیز در حوالی بندر جاسک کشتی انگلیسی را توقیف کرد، بودند.

وی تأکید کرد: از همان ابتدا هم مشخص بود که تهدیدات امریکا تنها اقدامی برای ترساندن ایران بوده تا این کشتی‌ها به سمت ونزوئلا حرکت نکنند. اگر امریکا تصمیم می‌گرفت جلوی حرکت این نفتکش‌ها را بگیرد، با عکس‌العمل متقابل ایران مواجه می‌شد. ایران نیز پیش از این تهدید کرده بود که اقدام امریکا را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.
 
این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به وضعیت بغرنج سیاسی حاکم در امریکا به دلیل شیوع کرونا منجر به تلفات بالا و بحران اقتصادی در این کشور شده است، اضافه کرد: «دونالد ترامپ» با توجه به بحرانی که در امریکا با آن روبه‌رو بوده و در نظرسنجی‌ها از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری ایالات متحده عقب افتاده است، در صورت مواجهه با ایران ضرر بسیاری می‌کرد.

فرجی‌راد تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد کسانی مثل «مایک پمپئو» ترامپ را تحریک کرده بودند، ولی خود وی چنین ریسکی را نکرد. دونالد ترامپ و به طور کلی امریکایی‌ها می‌دانستند درگیری با ایران به نفع آن‌ها نیست و از همین رو بود که از آن پرهیز کردند. وی تأکید کرد: عدم واکنش در قبال اقدامات ایران به رغم تهدیدات مکرر، به‌عنوان یک ضعف سیاسی تعبیر شد و ضربه به حیثیت امریکا بود و در نهایت موضع ونزوئلا را نیز تقویت کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار