کد خبر: 1005632
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
با توجه به اینکه برای ۲۵ هزار خودرو نزدیک به ۷ میلیون تقاضا وجود دارد، جا دارد علاوه بر اینکه نهاد‌های نظارتی باید بر فرایند قرعه‌کشی نظارت دقیق داشته‌باشند، نمایندگانی از متقاضیان نیز ناظر قرعه‌کشی‌های شرکت سایپا و ایران‌خودرو باشند تا شک و شبهه‌ای در رابطه با سلامت قرعه‌کشی به وجود نیاید.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مشارکت در طرح عرضه ۲۵ هزار خودروی داخلی با قیمت کارخانه آن هم به شکل قرعه‌کشی سر از ارقامی، چون ۷ میلیون نفر درآورد، اگر چه شروطی وضع شد تا فقط متقاضیان مصرفی خودرو در طرح فوق مشارکت داشته‌باشند، اما یکی از دلایل افزایش مشارکت در طرح قرعه‌کشی خودرو فاصله قیمت خودرو درب کارخانه با بازار آزاد است، از همین‌رو متقاضی مصرفی و سرمایه‌گذاری صاحب شروط یا خریدار امتیاز افراد واجد شرایط ترجیح دادند در این طرح مشارکت کنند. برای اینکه شائبه‌ای در رابطه با سلامت قرعه‌کشی ۲۵ هزار خودرو پیش نیاید، بهتر است نمایندگانی از مشارکت‌کنندگان در طرح قرعه‌کشی خودرو حضور داشته‌باشند و فرایند قرعه‌کشی توسط اشخاصی که متخصص حوزه انفورماتیک آی‌تی هستند، تحت نظارت قرار گیرد تا قرعه‌کشی در صورت سیستمی‌بودن با باگ همراه نباشد.

همچنین با توجه به اینکه میزان مشارکت در طرح پیش ثبت‌نام برای ۲۵ هزار خودروی قرعه‌کشی به ۷ میلیون نفر رسیده‌است، جا دارد متولیان مدیریت بازار‌ها و نقدینگی مراقب رفتار نقدینگی بعد از قرعه‌کشی خودرو باشند. اگر به طور میانگین قیمت هر خودرو در طرح عرضه ۲۵ هزار خودرو را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، مجموع منابع مورد نیاز در این طرح در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

حال اگر هر یک از ۷ میلیون نفری که در طرح خودروی قرعه‌کشی تنها ۳۰ میلیون تومان نقدینگی برای پرداخت هزینه خودرو در صورت برنده شدن به شکل آماده در حساب‌های خود تهیه دیده‌باشند، در واقع نقدینگی در حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان به شکل استندبای در حساب‌های مشارکت‌کنندگان در طرح خودرو وجود دارد که بعد از انجام قرعه‌کشی، باید دید رفتار صاحبان نقدینگی برای سرمایه‌گذاری به چه شکل خواهد بود. از این‌رو جا دارد از طرفی روی سلامت قرعه‌کشی جهت ۲۵ هزار خودرو نهایت حساسیت وجود داشته‌باشد و از طرف دیگر مدیریت کلان اقتصاد مراقب بیش از ۵ /۶ میلیون نفری باشد که در طرح قرعه‌کشی خودرو برنده نمی‌شوند، زیرا نقدینگی که در حساب‌های این اشخاص به شکل استند‌بای است، می‌تواند بازارهایی، چون ارز، سکه و طلا را با تکانه قابل‌ملاحظه همراه کند.

کارشناسان اقتصادی وجود ۷ میلیون تقاضا برای خرید ۲۵ هزار خودرو به شکل قرعه‌کشی را نماد خلق بدون پشتوانه نقدینگی در نظام مالی ایران و ناتوانی حوزه تولید در ارائه کالا با قیمت مناسب به مردم جامعه معرفی می‌کنند.

چهارشنبه ۱۴ خردادماه به اتمام رسید و با تمام‌شدن این مهلت، فرآیند راستی‌آزمایی اطلاعات متقاضیان خرید خودرو در این طرح آغاز خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو قرعه‌کشی بین متقاضیان خرید این محصولات شنبه ۱۷ خردادماه انجام می‌شود. در همین حال، به گفته مدیرعامل گروه سایپا قرعه‌کشی بین متقاضیان خرید از سایپا نیز در روز ۱۸ خردادماه انجام شود. پس از اتمام این فرصت، سایت برای انطباق اطلاعات ارائه شده توسط متقاضیان با سایر نهاد‌ها بسته خواهد شد. پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی، برندگان ۴۸ ساعت فرصت دارند تا مبلغ خودرو را به حساب خودروساز واریز کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار