کد خبر: 1005607
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
خاطره‌ها و نکته‌هایی از سیره رهبر کبیر انقلاب در آیینه یک اثر نو انتشار
محمدرضا کائینی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، شامل خاطرات و نکاتی است که زنده‌یاد آیت‌الله حاج سیدهادی خسروشاهی در طول نیم قرن، از سیره نظری و عملی امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی گرد آورده بود و در واپسین سالیان حیات به انتشار آن همت ورزید. این اثر از سوی نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به چاپ رسید و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. ناشر در دیباچه خویش بر این مجموعه گرانسنگ، در باب اهمیت انتشار این دست از آثار و نیز اهمیت خاطراتی که استاد خسروشاهی در این کتاب آورده، چنین نگاشته است:

«شنیدن و مطالعه تاریخ از زبان و قلم تاریخ‌سازان، چنان شیرینی و لذتی دارد که در انواع دیگر تاریخ‌نگاری‌ها کمتر می‌توان آن را تجربه کرد. پدیده انقلاب اسلامی که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی و به دست میلیون‌ها ایرانی و بابت رهبری امام خمینی شکل گرفت و به پیروزی رسید، رخدادی منحصربه‌فرد در تاریخ سرزمین ماست که سازندگانش هزاران هزار خاطره از فراز و فرود آن به حافظه سپرده‌اند و چنانچه آن خاطرات از سینه‌ها به صحیفه‌ها منتقل گردد، بخش بزرگی از تاریخ انقلاب اسلامی متولد شده است. تاریخی که شنیدنش لذت‌بخش است و شیرین. معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اعتقاد به پایه‌گذاری تاریخ‌نویسی انقلاب اسلامی بر دیده‌ها و شنیده‌های واقعی حاضران و ناظرانی که بار عظیم انقلاب را بر دوش کشیده‌اند و دشواری‌ها و ناملایمات جانفرسایی را در راه پیروزی آن بر جان خریدند، ضبط و ثبت خطرات این تاریخ‌سازان را در شمار برنامه‌های اصلی خود گنجانده و بر آن است تا پس از تنظیم و تدوین آنها، با رعایت اصول علمی و امانتداری و بدون هیچ‌گونه داوری، خیل عظیم مخاطبان در زمان حال و آینده را از جزئیات این بخش از تاریخ ایران بهره‌مند گرداند.

آن چه پیش‌رو دارید، گوشه‌ای از خاطرات جذاب و خواندنی حجت‌السلام‌و‌المسلمین سیدهادی خسروشاهی، با تمرکز بر قیام ۱۵ خرداد به عنوان آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) است. وی در خلال خاطرات خویش، فضای حاکم بر حوزه‌های علمیه را قبل و بعد از ۱۵ خرداد به ویژه با توجه به تأثیر‌پذیری آن از نهضت حضرت امام تشریح نموده و ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی، حمله به مدرسه فیضیه و ملاقات رهبران نهضت آزادی با رهبر انقلاب را بازگو و در ادامه خاطراتی از دوران نمایندگی امام خمینی (ره) در وزارت ارشاد و سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و ابلاغ پیام‌معظم‌له به پاپ بیان و در این میان ناگفته‌هایی را مطرح کرده که خواننده در جایی دیگر ندیده و نشنیده است. در پایان از همکاران محترم پژوهشی که بازنگری این اثر را به عهده داشتند، تقدیر و تشکر می‌گردد.»

زنده‌یاد آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی نیز- که این اثر را در عداد مجموعه حدیث روزگار آماده ساخته و انتشار آن را به مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی وانهاده بود- بر این یادمان دیباچه‌ای خواندنی نگاشته است. وی با تأکید بر اینکه خاطرات، دانسته‌ها و اسناد وی به آنچه در این اثر آمده محدود نمی‌شود، وعده داده که بخش دیگری از آنچه وی درباره رهبر کبیر انقلاب اسلامی در اختیار دارد را در آینده منتشر سازد. از این روی امید می‌رود بازماندگان آن مرحوم به تدوین و نشر آنچه استاد وعده آن را داده بود، مبادرت ورزند. بخش‌هایی از مقدمه زنده‌یاد خسروشاهی بر این مجموعه به شرح ذیل است:

«از یک ربع قرن پیش و تاکنون یادداشت‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و خاطرات متفرقه اینجانب درباره اندیشه و نهضت امام خمینی (ره) در مطبوعات متعدد داخل و خارج و در تاریخ‌های مختلف منتشر شده است، بخش عمده آن‌ها هم‌اکنون در این مجلد، در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و به تصور اینجانب مسائل مطرح شده در این مجموعه، شامل اطلاعات و موضاعات جالبی است که از لحاظ تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شاید تاکنون در هیچ یک از کتاب‌ها و آثار خاطراتی دوستان و بزرگان، مطالبی از این نوع، با اسناد و مدارک مطرح نشده باشد. البته آنچه در این مجموعه آمده است، همه دیدگاه‌ها یا خاطرات من درباره امام‌خمینی (ره) و نهضت و اندیشه ایشان نیست و تصمیم نخستین آن بود که کتاب، پس از تکمیل و افزودن نکات دیگر به دست چاپ سپرده شود، ولی پیشنهاد دوستان آن بود که نخست آنچه موجود است منتشر گردد و بحث‌ها و موضوعات دیگر، پس از تکمیل و آماده‌سازی، به عنوان بخش دوم کتاب به چاپ برسد. اشاره به یک نکته ضروری است و آن اینکه: به علت طول زمان‌ـ ۲۵ سال‌ـ نگارش‌ها و تعدد مطالب و تنوع مراکز نشر، شاید نکاتی در بعضی موارد و البته به‌طور اجمال، تکرار شده باشد که هنگام تهیه آن نوشته‌ها و برای تکمیل موضوعات، ضروری به‌نظر رسیده است و حذف آنها، در مباحث مختلف این مجموعه، شاید با هماهنگی و انسجام موضوعی همگام نباشد. در قسمت پیوست‌ها هم مطلبی مطرح شده که در واقع پیوند وثیقی به خاطرات ندارد ولی به تناسب موضوعات مطرح شده در آن‌ها نوعی ارتباط با بخش اصلی کتاب دارد که در آخر کتاب و در شش فصل نقل شده و هر یک یا متن یک سخنرانی یا یک مصاحبه بوده است و در کل می‌تواند برای اهالی تاریخ، ارزشمند باشد. بی‌شک هرگونه نقد و اصلاح، توسط دوستان آگاه، موجب تشکر و امتنان و اصلاح موارد ضروری، در چاپ‌های بعدی خواهد بود.

اینکه مؤسسه محترم تنظیم و نشر آثار امام (ره) چاپ این کتاب را به انجام می‌رساند، موجب مسرت است و به ویژه جای سپاس دارد که همه نکات و نقاطی را که اینجانب با تأکید بر محفوظات و یادداشت‌ها تنظیم نموده بودم؛ ضمن تطبیق با متون اصلی منتشر شده در آثار امام، همه را کامل‌تر و مستندتر ساخته و در پاورقی‌ها، مأخذ اصلی (صحیفه امام) را ذکر کرده است. از دوستان معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) که به‌طور مستمر و از سالیانی دراز، پیگیر تحقق این امر بوده‌اند، تشکر می‌کنم که اگر علاقه، همت و پیگیری این عزیران نبود، این بخش از کتاب هم اکنون در اختیار علاقه‌مندان قرار نداشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار