کد خبر: 1005412
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
بر اساس یک تفاهمنامه، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها که در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور شرکت و امتیازات لازم را کسب کنند می‌توانند به عنوان «سرباز آزمایشگاه»، «سرباز محقق» و «سرباز مربی» بخشی از طول دروه خدمت سربازی خود را در محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی طی کنند.
دلارام عبدزاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: سال گذشته در بررسی‌های آماری مشخص شد که ۳۷درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای، فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند. بر همین اساس تصمیم گرفته شد تفاهمنامه‌ای میان وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه‌ای امضا شود و دانشجویان حین تحصیل، مهارت شغلی کسب کنند؛ مهارتی که در نهایت می‌تواند به امریه سربازی هم ختم شود.

بعضی دانشگاه‌ها در مواقع مختلفی از سال برای برخی امورشان سرباز پذیرش می‌کنند. بعضی دانشگاه‌ها شرایطی مشخص می‌کنند که سربازان مجبور به پوشیدن لباس رزم می‌شوند، اما مزیتش در این است که دیگر مشمول نظم و انضباط خشک و قواعد نظامی هم نخواهند شد.

خلاقیت وزارت علوم

به ابتکار دکتر محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم سال گذشته با اشاره به اجرای طرح مهارت آموزی دانشجویان دانشگاه‌ها ملزم شدند تا وضعیت فارغ‌التحصیلان را از نظر جذب بازار کار رصد کنند. جالب اینکه برخی دانشگاه‌ها منتظر تصمیم‌های وزارت علوم نمانده و خودشان طرح‌های مختلفی در خصوص «افزایش مهارت اشتغال پذیری دانشجویان» ارائه و اجرا کرده‌اند که در این زمینه دانشگاه‌های صنعتی شریف، خوارزمی، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی و صنعتی بهبهان تجربیات موفقی دارند و می‌توانند این تجربیات را به سایر دانشگاه‌ها منتقل کنند.

دانشگاه آزاد و هیئت علمی‌اش

در حال حاضر تفاهمنامه‌ای هم بین دانشگاه آزاد و ستاد کل نیرو‌های مسلح در بحث سربازی وجود دارد که مربوط به گذراندن خدمت سربازی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه است. به گونه‌ای که با توجه به ظرفیت‌های موجود افرادی که عضو هیئت علمی واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی هستند می‌توانند مدت خدمت سربازی خود را در همان محل کار خود سپری کنند.

ظرفیت دانش بنیان‌ها

خبر خوش، اما برای نخبگان فارغ‌التحصیل این است که شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه به دو صورت امریه و پروژه جایگزین خدمت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده کنند. هر شرکت می‌تواند به ازای هر ۳۰۰ میلیون تومان فروش در اظهارنامه یک نفر را معرفی کند و حداکثر ظرفیت یک شرکت در هر سال پنج نفر نیروی امریه است. فرد متقاضی برای استفاده از تسهیلات امریه باید دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشد و همچنین با توجه به امتیازبندی شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش آموختگان برتر فناور حداقل ۶۰ امتیاز آموزشی و پژوهشی کسب کند. فعالیت تمام وقت در شرکت دانش بنیان و نداشتن مهر غیبت در برگ اعزام به خدمت از دیگر شرایط به کارگیری امریه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار