تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
نگاهی به تحریم‌های جدید امریکا علیه تهران
تحریم دو دانشمند هسته‌ای و پایان معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر خاطره خشونت و ترور علیه دانشمندان هسته‌ای ایران را زنده کرد.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سال‌های پیش در اوج دوران پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ترور هدفمند دانشمندان هسته‌ای ایران آغاز شد. اگرچه پیش از این نیز شایعاتی درباره مرگ ناگهانی برخی از دانشمندان هسته‌ای ایران منتشر شده بود، اما اولین مورد تأیید شده مربوط به ترور شهید علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بود.

در ادامه نیز برخی دانشمندان دیگری همچون شهید شهریاری هدف ترور‌های دانشمندان هسته‌ای قرار گرفتند. رژیم صهیونیستی هیچ گاه به صورت رسمی مسئولیت این ترور‌ها را بر عهده نگرفت، اما خاطرات منتشر شده از سوی خبرنگاران رژیم صهیونیستی حاکی است که دستگاه اطلاعاتی این رژیم نقش اساسی در این ترور‌ها بر عهده داشته است، حتی گزارشاتی نیز در رسانه‌های غربی منتشر شده که نشان می‌دهد آژانس اطلاعات مرکزی امریکا در جذب نیرو‌های لازم برای اتجام ترور‌ها در ایران نقش داشته است، البته دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و امریکا نیز در حمله به سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند.

تاریخچه ترور دانشمندان هسته‌ای

تاریخچه ترور دانشمندان کشور‌های مختلف از سوی رژیم صهیونیستی به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد و تنها محدود به ایران نیست. موارد گوناگونی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی برای ایجاد ارعاب در کشور‌های اسلامی و با استفاده از همکاری سرویس‌های غربی دست به این کار زده است. در لیست ترور دانشمندان هسته‌ای که به دست رژیم صهیونیستی ترور شده‌اند، موارد گوناگونی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ترور دانشمندان مصری و عراقی اشاره کرد. زمانی که کشور عراق به دست نیرو‌های امریکایی اشغال شد، بسیاری از دانشمندان عراقی که در حوزه‌هایی حساس همچون انرژی اتمی فعال بودند، به طرز مشکوکی به قتل رسیدند. براساس گزارش‌ها و مجموع اخباری که تاکنون منتشر شده است، تنها در کشور عراق بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ دانشمند هسته‌ای، نظامی و شخصیت‌های برجسته علمی ترور شده‌اند. در همین رابطه، الجزیره در گزارشی که سال ۲۰۰۶ منتشر کرده است (و البته مدتی بعد از خروجی وبگاه آن حذف شد)، فاش می‌کند که امریکا با همکاری موساد ۵۳۰ دانشمند و استاد دانشگاه عراقی را ترور کرده است، بنابراین گزارش که اولین بخش آن در سال ۲۰۰۵ و توسط مرکز اطلاعات فلسطین فاش شد، عوامل موساد با همکاری نیرو‌های امریکایی از آوریل ۲۰۰۳ کار شناسایی و ترور دانشمندان هسته‌ای و چهره‌های علمی مرتبط با برنامه نظامی این کشور را آغاز کردند. این گزارش که آن زمان برای رئیس‌جمهور وقت جورج بوش تهیه شده بود، از عملیاتی پرده برداشت که طی آن ۳۵۰ دانشمند و ۲۰۰ استاد دانشگاه‌های عراق کشته شدند. هدف از اجرای این ترورها، تهی ساختن عراق از دانشمندان هسته‌ای و بیولوژی و اساتید مجرب دانشگاه‌ها بود.

جالب این است که لیست بسیاری از دانشمندان عراقی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های غربی ترور شدند، در جریان بازرسی‌های مکان‌های مشکوک توسط بازرسان آنسکام لو رفتند. مصاحبه دانشمندان عراقی با بازرسان برنامه خلع سلاح عراق سبب شناسایی آنان شد.

چرایی منع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای

در مورد ترور‌های دانشمندان هسته‌ای ایران نیز همین مصاحبه‌ها بود که شناسایی و ترور آنان را توسط دستگاه‌های اطلاعاتی غربی و صهیونیستی فراهم کرد. علی اصغر‌سلطانیه، نماینده وقت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به چنین درز اطلاعاتی طی بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام سازمان انرژی اتمی گفت: نام دانشمندان هسته‌ای ایران که در بازرسی‌ها با آژانس همکاری دارند، توسط آژانس علنی شده و در لیست قطعنامه‌های غیرقانونی اتحادیه اروپا و شورای امنیت قرار گرفته است. تحریم دانشمندان هسته‌ای ایران که ثابت شد توسط امریکا و اسرائیل سازماندهی می‌شوند و اسامی‌ای که در گزارش نام برده شده هدف ترور گروه‌های ترور این دو کشور و سازمان‌های جاسوسی قرار می‌گیرند. همین تجربه تلخ سبب شد تا زمانی که در مذاکرات موسوم به برجام برای حل و فصل پرونده موسوم به PMD بحث مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای پیش آید، رهبر معظم انقلاب اسلامی به شدت در مقابل آن موضع‌گیری کردند.

اسناد مربوط به این بحث بر اساس مدارک جعلی تهیه شده بود که هیچ گاه ماهیت دقیق آن روشن نشده است. زمان دقیقی که اسناد در اختیار امریکا قرار گرفت هرگز فاش نشد ولی به طور قطع پس از تابستان ۲۰۰۴ اعلام شد. این اسناد از طریق یک لپ‌تاپ ربوده شده از ایران خارج شده و به دست امریکا رسیده بود. این لپ‌تاپ شامل اسنادی بیش از هزار صفحه بود که در آن مطالعاتی ادعایی در خصوص بازطراحی کلاهک موشک بالستیک ایران، آزمایش چاشنی انفجاری تسلیحات هسته‌ای با قدرت بالا و سامانه تبدیل اورانیوم در مقیاس پایین بود. طبق این اسناد ادعایی تمامی آزمایشات در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ انجام گرفته بود. بعد‌ها ایران تلاش کرد تا با ارائه اسناد جدی تمام ابهامات فوق را برطرف کرده و نشان دهد این استاد کاملاً جعلی است، اما همین توضیحات سبب شد تا برخی لطمات جدی به کشور وارد شود.

از همین رو رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ و در جمع دانشجویان دانشگاه جامع امام حسین فرمودند: همانگونه که قبلاً هم گفته شد، اجازه هیچ‌گونه بازرسی از هیچ‌یک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته‌ای و سایر رشته‌های حساس و اهانت به حریم آن‌ها داده نخواهد شد. من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند. دشمن‌پررو و وقیح، انتظار دارد ما اجازه دهیم آن‌ها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسی بومی و علمی گفتگو کنند، اما مطلقاً چنین اجازه‌ای داده نخواهد شد.

تحریک ایران برای خروج از برجام

حالا هم به نظر می‌رسد که امریکا و رژیم صهیونیستی بار دیگر تلاش می‌کنند از طریق عملیات مخفیانه دارایی‌های هسته‌ای ایران را هدف قرار دهند. محرک اصلی در عمل به چنین اقداماتی نیز پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به خصوص در حوزه هسته‌ای است.

واقعیت این است که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق تخت فشار قرار دادن ایران، تهران را وادار به خروج از برجاام کنند و بتوانند بدون هیچ مانعی تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را در سازمان ملل تمدید کنند؛ تحریم‌هایی که قرار است در اکتبر سال جاری به طور کامل برداشته شود.

طبیعی است که ایران هم خدعه و نیرنگ فشار امریکایی‌ها را درک کرده و به دنبال هیچ اقدامی نیست که چنین بهانه‌ای را برای فشار‌های بیشتر علیه خود بدهد، از این رو این مسئله می‌تواند در دستور کار امریکایی‌ها قرار بگیرد تا با فشار علیه موجودی‌های ارزشمند هسته‌ای، تهران را وادار به اقدام متقابل کنند. این مسئله هم می‌تواند شامل تحریم برنامه‌های جدی هسته‌ای ایران شود و هم می‌تواند شامل اقدام احتمالی علیه دانشمندان هسته‌ای تهران شود که هم اکنون مشغول فعالیت در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان هستند.

از سوی دیگر ایران هم پدافند قوی را علیه هر گونه اقدام ضد برنامه هسته‌ای خود دارد، به عنوان مثال در دور قبلی ترور‌های هسته‌ای دستگاه اطلاعاتی ایران تمامی تیم‌های دخیل در این ترور‌ها را دستگیر کرد و آن‌ها در اعترافات خود نشانه‌ای به دست داده‌اند که ثابت می‌کند امریکا از پروژه اسرائیل برای ترور دانشمندان هسته‌ای در ایران مطلع بوده و با این اتفاق رژیم صهیونیستی حس کرد ایران رخنه‌هایی مهم در شبکه منطقه‌ای آن به‌وجود آورده و تیم‌های عملیاتی اصلی آن را تا درون سرزمین‌های اشغالی رهگیری کرده است، از این رو با قاطعیت می‌توان هزینه هر اقدامی چه از طرف رژیم صهیونیستی و چه از طرف امریکا بسیار بالا خواهد بود.