کد خبر: 1005399
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
نیاز مالی تعدادی از دارندگان سهام عدالت و اطلاع‌رسانی ضعیف سازمان خصوصی‌سازی در خصوص ارزش این سهام و مزایای استفاده از آن به عنوان وثیقه موجب فرصت‌طلبی بانک‌ها شده است، به طوری که با مراجعه دارندگان این سهام برای فروش ۳۰‌درصدی آن، بعضی بانک‌ها ارزش سهام را فقط ۴۵۰‌هزار تومان اعلام کرده‌اند که بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن است.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها موضوع فروش و ارزش‌گذاری سهام عدالت بسیار داغ است، اما از آنجایی که دارندگان این سهام، از یک‌سو اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند و در شرایط فعلی اقتصادی به پول نیاز دارند و از سوی دیگر به دلیل بوروکراسی اداری حوصله وثیقه‌گذاری برای دریافت وام را ندارند، راحت‌ترین راه یعنی فروش ۳۰‌درصد سهامشان را انتخاب کرده‌اند.

با اعلام ستاد آزادسازی سهام عدالت در مرحله اول کسانی که روش مستقیم را برگزیده‌اند، می‌توانند از طریق بانک‌هایی که شماره شبا مربوط به آن بانک را در سامانه سهام عدالت برای واریز سود اعلام کرده‌اند، به فروش ۳۰‌درصد سهامشان اقدام کنند.

با فراهم شدن امکان فروش ۳۰‌درصد سهام عدالت و با توجه به افزایش ارزش این سهام در طول این سال‌ها، به نظر می‌رسید که دارنده سهام به پول قابل توجهی دست یابد، اما با افزایش تقاضا برای فروش، ارزش سهام کاهش یافت و برخی از بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان خود به دنبال جذب ۳۰‌درصدی سهام عدالت بودند، زیرا با انتخاب سهام برگزیده مشتریان به سبدی از سهام با ارزش دست می‌یافتند که در بلند مدت امکان گرفتن کرسی‌های تصمیم‌گیری را برایشان فراهم می‌کرد.

مفت‌خری سهام عدالت

برخی از دارندگان سهام عدالت در تماس با فارس اعلام کردند، برای فروش ۳۰‌درصد سهام عدالت خود به بانکی که شماره شبا همان بانک را در سامانه اعلام کرده‌ایم، مراجعه کرده و در حالی که ارزش اسمی سهام عدالتمان ۴۹۲‌هزار تومان و ارزش پرتفوی (ترکیب دارایی) روز سهام عدالت بیش از ۸‌میلیون تومان بود، اما وقتی برای تقاضای فروش ۳۰‌درصد سهام به بانک مراجعه کردیم، متصدی بانک بعد از کلی ضرب و تقسیم اعلام کرد در این مرحله فقط ۴۵۰‌هزار تومان پول نقد به شما تعلق می‌گیرد.

یکی از مخاطبان در این خصوص گفت: وقتی به متصدی بانک گفتم، چطور سامانه نشان می‌دهد که ارزش روز سهام من بیش از ۸‌میلیون‌تومان است، گفت: عدد و رقم‌هایی که در سامانه اعلام می‌شود، به درد ما نمی‌خورد، آنچه در بانک از فروش ۳۰‌درصد سهام عدالت، به شما تعلق می‌گیرد، فقط ۴۵۰‌هزار تومان است.

ارزش پرتفوی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان ۶/ ۸ میلیون تومان

کارشناسان اقتصادی معتقدند: با توجه به اینکه پرتفوی (ترکیب دارایی‌های سهام عدالت) متنوع است و از ۴۹‌شرکت مهم شامل ۳۶‌شرکت ارزنده بورسی و ۱۳‌شرکت غیر بورسی تشکیل شده است، بنابراین به سهامداران عدالت که معمولاً از اقشار با درآمد پایین و کم درآمد جامعه هستند، توصیه می‌کنیم، به خاطر ارزنده بودن سهام عدالت، از عجله کردن در فروش آن خودداری کنند، چون دلالان در کمین سهام ارزنده آن‌ها ایستاده‌اند و می‌خواهند به قول معروف این سهام را مفت از چنگشان بیرون بکشند.

به گفته این صاحب‌نظران، وقتی تعداد زیادی از سهامداران عدالت در حد ۲۵‌درصد از ۴۹‌میلیون نفر روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را با هدف فروش سریع آن انتخاب کرده‌اند و اکثر این افراد می‌خواهند سهام عدالت خود را به خاطر نیاز مالی از طریق بانک‌ها بفروشند، این هجوم برای فروش، باعث کاهش ارزش سهام می‌شود و انسان را یاد کشاورزان پیازکار و گوجه‌فرنگی می‌اندازد که با رسیدن محصولات به صورت همزمان و تقاضا برای عرضه به بازار، دلالان آن را به قیمت مفت در حد کیلویی ۵۰۰‌تومان از چنگشان در می‌آورند و همان محصول را با صرف هزینه حمل ناچیز با بیش از ۱۰‌برابر قیمت به مصرف کننده می‌فروشند. سهام عدالت به باغ میوه‌ای می‌ماند که درختان آن تازه به بار نشسته و گرچه این باغ به صورت ارث رسیده، اما حیف است، برای گذران هزینه‌های جاری، سهام عدالت ارزنده خود را با بهای بسیار ناچیز بفروشند.

سهام عدالت که از سال ۸۵ تا ۹۵ از محل سود سالانه خود اقساط خود را پرداخت کرد و بعد از ۱۰‌سال مقدار ۵۳۲‌هزار تومان از یک‌میلیون تومان ارزش اسمی خود را پوشش داد و از سال‌۹۵ تا ۹۸ سه‌سال سود به ارزش ۷۲، ۹۳ و ۱۰۵ هزار تومان هم به دارندگانش هدیه داد، اکنون که آزاد شده تازه به باردهی، افزایش ارزش و سود سالانه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر رسیده است، بنابر‌این به دارندگان سهام عدالت توصیه می‌شود، از سود آینده سهام عدالت استفاده کنید و در فروش آن عجله نکنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود سازمان خصوصی‌سازی شرایط وثیقه‌گذاری این سهام برای دریافت وام را شفاف و درست اطلاع‌رسانی کند و اگر هدف دولت کمک به دارندگان این سهام است، سازمان خصوصی‌سازی طی تفاهم‌نامه‌ای با بانک‌ها، دارندگان سهام عدالت را در حفظ سهامشان یاری و با هرگونه دلال‌بازی در خرید و فروش این سهام مقابله کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارمند بانک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
1
با سلام خدمت عوامل خدوم روزنامه وزین جوان.بنده از علاقمندان و خوانندگان پرو پا قرص روزنامه تان هستم و بر حسب اتفاق متصدی یک بانک پر ازدحام و شلوغ دولتی هستم.متاسفانه چند سال است که باب شده هر کس بخواهد ژست منتقدانه بگیرد و برای تحلیلی راجع به گره های اقتصادی تا رانت خواری و حقوق های نجومی قلم فرسایی کند حتما مقاله ای با عنوانی با فونت درشت در تخطئه و کوبیدن بانکها نگارش شده در مطالب خود می گنجاند. این بار نوبت به سهام عدالت رسیده تا متصدی بانک را راهزنی نشان دهد که در کمین سهام عدالت قشر ضعیف کمین کرده و می خواهد آنرا بزخری کند. پسندیده بود نگارنده این گزارش دست کم اخلاق حرفه ای را رعایت نموده و بررسی کند که آیا سهام عدالت یک کالا مثل لوازم خانگی یا گوشی دست دوم است که یک نفر بخواهد آنرا دستش بگیرد و به این بانک به آن بانک سر بزند تا برای آن مشتری پیدا کند و از قضا این مشتری متصدی بانک باشد و بخواهد آنرا مفت از چنگ صاحبش در آورد؟
پاسخ این است که خیر! راه فروش رسمی که بانک به دستور دولت و بانک مرکزی ایجاد کرده درگاه های الکترونیک بانک است که متقاضی به آن مراجعه کرده و درخواست فروش سهام خود را به همراه شماره شبای خود در آن ثبت می کند تا وجه آن به حساب صاحب سهام واریز شود و متصدی بانک یا هر شخص دیگری امکان دخل و تصرف در قیمت و هر بخش دیگر سامانه را مطلقا ندارد.
بسیاری از متقاضیان به دلایلی همچون سن بالا و عدم آشنایی با اینترنت یا بر اثر اعلام رسانه ها برای فروش سهام خود به شعب بانک مراجعه می کنند. اگرچه این موضوع کار مضاعفی برای متصدیان بانک ایجاد کرده و در این ایام که بسیاری از کسب و کارها برای حفاظت جان پرسنل خود از ازدحام در محل کسب خود جلوگیری می کنند این قشر شریف و زحمت کش علیرغم اینکه این کار نه تنها جزو وظایفشان نیست بلکه هر از گاهی مورد لطف و نوازش رسانه ها قرار می گیرند، تا حد ممکن این خدمت را برای مشتری انجام می دهند.
لازم می دانم از همکارانم در تمام بانکها بخصوص در قسمت صف که در ارتباط مستقیم با مردم هستند و همواره آماج انتقادها و متلکهای ریز و درشت ناشی از نقص زیرساختها،اختلاسها،عدم اطلاع از مقررات و ... هستند و همچنین همکارانی که در ایام کرونا جان خود را در راه خدمت فدا کردند قدردانی کنم.
امیدوارم جوان آنلاین در جهت رعایت اخلاق رسانه ای و وجدان انسانی این پست را منتشر کند و تا حدی از الام این قشر زحمتکش بکاهد.والسلام.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار