کد خبر: 1005393
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
در حالی که ستاد کرونا به ریاست رئیس‌جمهور هر روز گشایشی در محدودیت‌های کرونایی می‌دهد وزیربهداشت هر روز ابراز نگرانی بیشتری دارد! دیروز فوتی‌های کرونا به یکباره افزایش قابل‌توجهی نشان داد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: حرف‌های روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره وضعیت کرونا در کشور رنگ و بوی گلایه و نگرانی داشت. کادر درمان و وزارت بهداشت پنج ماه نفسگیر را تجربه کردند تا امروز بتوانیم به مرز کنترل ویروس کرونا برسیم، اما حالا نمکی نگران است که تعجیل و برخی فشار‌ها به این وزارتخانه برای برخی بازگشایی‌ها، تمام دستاورد‌های پزشکان و پرستاران را بر باد دهد و آنچه کادردرمان با تلاش شبانه‌روزی رشته به یک‌باره پنبه شود. وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره زندگی با کرونا تصریح کرد: «زندگی با کرونای حاد ممکن نیست.»

مقایسه سخنان روز گذشته وزیر بهداشت با سخنان رئیس‌جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا و تأکید وی بر ادامه بازگشایی‌ها و رفع نگرانی از مردم، از اختلاف‌نظر درون کابینه پرده بر می‌دارد. صحبت‌های ابوترابی درباره تهدید وزیر بهداشت از سوی مسئول دفتر رئیس‌جمهور به استعفا در صورت عملکرد ناهماهنگ با دولت هم این پازل را تکمیل می‌کند. در دوگانه نان و جان یک طرف وزیر بهداشت ایستاده و سمت دیگر رئیس‌جمهور، اصناف و شهرداری! شاید هم بتوان ریشه این اختلاف را در سرنوشت یک میلیارد یوروی برداشته شده از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا پیدا کرد و توییت نمکی درباره عدم اختصاص آن به وزارت بهداشت! به هر رو فشار‌ها برای بازگشایی‌ها و برداشتن محدودیت‌هایی همچون اجرای طرح ترافیک بر وزارت بهداشت موجب‌شده تا کم‌کم شخص وزیر و معاونانش لب به سخن بگشایند و از این فشار‌ها پرده بردارند. به خصوص اینکه آمار ابتلا و مرگ و میر‌ها هم رو به ازدیاد گذاشته‌است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت این وزارتخانه هم در پاسخ به سؤالی درباره نقش این وزارتخانه در ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «اینطور نیست که هر چه وزارت بهداشت بگوید انجام شود». روز گذشته هم مشاور وزیر بهداشت در توییتی به نقل از نمکی نوشت: «در ساعات رفت و آمد مردم به محل کار، طرح ترافیک را حذف کرده و دوربین‌ها را خاموش کنید. اگر ببینیم با اجرای طرح ترافیک حتی ۲ درصد بار مسافر مترو و اتوبوس افزایش یافته و به این دلیل فاصله‌گذاری‌ها به هم می‌ریزد، قطعاً اعلام می‌کنم که وضعیت طرح ترافیک به قبل بازگردد.» تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که آمار مرگ و میر‌های کرونایی دوباره به سمت سه رقمی شدن حرکت می‌کند.

فشار به وزارت بهداشت برای بازگشایی‌ها

«کرونا چموش‌تر شده» این توصیف وزیر بهداشت از حال و هوای این روز‌های ویروس کووید ۱۹ است. آمار‌های ابتلا و حتی آمار‌های مرگ و میر بیماران کرونایی هم رفته‌رفته با شیب محسوسی افزایش نسبی را نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. در همین ۲۴ ساعت ۲ هزار و ۹۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. شواهد و برخی گزارش‌ها از عادی‌انگاری شرایط از سوی مردم و حتی برخی از مسئولان حکایت دارد، آن هم در شرایطی که ویروس کرونا همچنان با قدرت در حال تاخت و تاز است.

نمکی با گلایه از کسانی که تصور کرده‌اند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم، گفت: «هم مردم و هم برخی مسئولان فکر می‌کنند که کرونا تمام‌شده‌است. مردم نمی‌دانند که کرونا می‌تواند به همین راحتی بازگردد. بار‌ها این را اعلام کرده‌ام که با این روالی که اکنون می‌بینیم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

وی افزود: «متأسفانه برخی مسئولان هم تصور کرده‌اند که کرونا تمام‌شده و همواره به من فشار می‌آورند که اینجا و آنجا را باز کنیم. آقایی از فلان ستاد یا فلان وزارتخانه باورشان شده که همه چیز عادی است، همه جا را راه بیندازیم. فلان لیگ را راه بیندازیم و... این در حالی است که کرونا نه‌تن‌ها تمام‌نشده، بلکه هر لحظه ممکن است دچار پیک خطرناک شویم.»

کرونا نا نجیب‌تر شده!

نمکی با تأکید بر اینکه، برای مهار کرونا در اوج تحریم‌ها، نفس‌مان گرفته شد، از بروز پیک بیماری در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، هرمزگان خبر داد و افزود: «روز گذشته ۵۰ درصد از مرگ هایمان برای این سه استان بود.»

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه کشور در اوج تحریم، با بی‌پولی و گرفتاری و هزار دغدغه باید کرونا را مدیریت کند، دلیل افزایش روند بیماری در استان‌هایی مانند خوزستان را برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و رفت و آمد‌های قبیله‌ای و بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دانست.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوب در استان سیستان و بلوچستان به موضوع آب‌های راکد و بروز بیماری‌های عفونی همچون مالاریا پرداخت و تأکید کرد: «در کنار کرونا ما با بیماری‌های دیگری هم درگیر هستیم که نباید از آن‌ها غفلت کنیم.»

نمکی از مردم خواست به جان خودشان و کادر درمان رحم کنند و فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را جدی بگیرند. به گفته وی در تهران علائمی از افزایش گزارش شده‌است.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر ضعیف‌تر و آرام‌تر شدن فعالیت کرونا تصریح کرد: «این ویروس نه‌تن‌ها آرام‌تر و نجیب‌تر نشده، بلکه به مراتب نانجیب‌تر شده‌است. ما در خوزستان و سیستان و بلوچستان شاهد درگیری و مرگ جوانان با این ویروس هستیم.»

زندگی با کرونای حاد ممکن نیست

وزیر بهداشت همچنین با تأکید بر اینکه سخت‌ترین قسمت تصمیم‌گیری در ستاد ملی مقابله با کرونا بستن در‌های حرم مطهر رضوی بود، درباره بازگشایی این حرم مطهر گفت: «مشهد مقدس محور بازگشایی صحن‌های اماکن زیارتی در کشور است. نگرانی ما از هجمه بی‌صبرانه عشاق امام رضا (ع) از سراسر کشور است. در سایر اماکن زیارتی، چنین شور و شعفی وجود ندارد و وقتی مطرح می‌شود که صحن حرم مطهر رضوی به صورت شبانه‌روزی بازگشایی‌شده، با توجه به تعطیلی مدارس، مردم از اقصی نقاط ایران به مشهد سفر می‌کنند که در این صورت هتل‌ها و سایر اماکن و مشاغل، درگیر می‌شوند.»

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره زندگی با کرونا تصریح کرد: «برخی می‌گویند که باید زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم، اما این به معنی زندگی با کرونای حاد نیست، بلکه باید یاد بگیریم که چگونه کرونا را مدیریت کنیم و در عین حال، چرخ اقتصاد کشور را بچرخانیم، اما اگر در استانی مانند خراسان رضوی بین کاهش مرگ و میر یا بازگشایی مشاغل بخواهیم اولویت‌بندی کنیم، حتماً باید مرگ و میر را کاهش دهیم و این اولویت اول ما است، در غیر این صورت، هراس و بیم بیماری، اجازه رونق اقتصادی را نمی‌دهد.»

نمکی با تأکید دوباره بر اینکه کرونا تمام‌نشده و هر لحظه ممکن است قدرتمند‌تر از قبل برگردد، با بیان اینکه در ساعت بازگشایی حرم رضوی دخالتی نداریم، افزود: «ستاد استانی کرونای خراسان رضوی اختیار دارد در خصوص بازگشایی ۲۴ ساعته یا بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح، تصمیم‌گیری کنند؛ تنها چیزی که می‌خواهیم، رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی و عدم برگزاری تجمعات و مراسم است. البته بعد از ۱۰ روز دوباره شرایط را ارزیابی می‌کنیم و با هیچ‌کس هم در این مسئله شوخی نداریم. اگر به نقطه‌ای برسیم که ببینیم برای زائران تألم خاطری ایجاد می‌شود، ایستادگی می‌کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار