کد خبر: 1005103
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن تحریم همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای با ایران از سوی امریکا گفت: این اقدام را رصد کرده و در صورتی که بر حقوق هسته‌ای ایران تأثیر منفی بگذارد، گام‌های عملی و حقوقی لازم را برمی‌داریم.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اقدام اخیر ایالات متحده در خصوص تحریم همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ و منشور سازمان ملل متحد خواند و آن را قویاً محکوم کرد. به گزارش فارس، سید عباس موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آثار فنی و سیاسی این اقدام را رصد کرده و در صورتی که منجر به تأثیرات منفی بر حقوق هسته‌ای ایران طبق اسناد بین‌المللی و مفاد برجام شود، نسبت به اتخاذ گام‌های عملی و حقوقی لازم اقدام خواهد کرد. سازمان انرژی اتمی هم در رشته توئیتی واکنش نشان داد و اعلام کرد که خبر‌های خوش هسته‌ای در راه است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا بامداد پنج شنبه هفتم خرداد ضمن اعلام این خبر که ظرف ۶۰ روز، معافیت‌های همکاری صلح آمیز هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسند، از تحریم دو دانشمند مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. وی در اکانت توئیتری خود نوشت: «امروز، من به معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های برجامی در ایران پایان می‌دهم که ظرف ۶۰ روز اجرایی می‌شوند. با تشدید [فعالیت‌های]هسته‌ای ایران مشخص است که این همکاری‌ها باید پایان یابند. تلاش‌های بیشتر برای زیاده‌خواهی هسته‌ای تنها منجر به فشار بیشتر بر رژیم می‌شوند. من همچنین دو هدایت‌کننده برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنم؛ مجید آقایی و امجد سازگار. دانشمندان ایران باید انتخاب کنند؛ یا خارج از محدوده اشاعه‌ای به صورت صلح‌آمیز کار کنند یا خطر تحریم را بپذیرند.»

واکنش کشور‌های عضو برجام

چین و روسیه و کشور‌های اروپایی هر کدام به طور جداگانه و کشور‌های اروپایی عضو توافق در قالب بیانیه‌ای مشترک اقدام امریکا را محکوم کردند. سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد این کشور به‌رغم اقدامات امریکا آماده همکاری با سایر طرف‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای برجام است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز تصمیم «نابخردانه» امریکا برای خودداری از تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را محکوم کرد. همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز جمعه گفت که به نظر می‌رسد «باج‌خواهی» مناسب‌ترین لغت برای گزینه‌هایی است که امریکا در برابر ایران مطرح کرده است. سخنگویان وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به این اقدام امریکا اعلام کردند: «ما عمیقاً از تصمیم امریکا برای خاتمه دادن به معافیت‌های تحریمی ناظر بر پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام در ایران از جمله پروژه نوسازی [رآکتور]اراک متأسفیم. این پروژه‌ها که مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هستند، در خدمت منافع عدم اشاعه هستند و به جامعه بین‌المللی تضمین‌ها در خصوص ماهیت صرفاً صلح‌آمیز و ایمن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ارائه می‌دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار