کد خبر: 1005101
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۴
به موازات تحرکات واشنگتن برای افزایش دامنه نفوذ امریکا در خاک سوریه و نیز گسست ائتلاف سه‌جانبه، رئیس‌جمهور روسیه برنامه توسعه پایگاه هوایی حمیمیم را در دستور کار قرار داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در پی وقوع بحران سوریه، دمشق برای مقابله با تروریست‌ها و حضور نظامی در سوریه از روسیه دعوت کرد. طرفین در سال ۲۰۱۵، توافق ۴۹ ساله‌ای برای استقرار نیروی هوایی روسیه در پایگاه حمیمیم امضا کردند. امکان تمدید این توافق به مدت ۲۵ سال دیگر در صورت توافق هر دو طرف وجود دارد. در دستورالعملی که روز جمعه در پایگاه اینترنتی دولت روسیه منتشر شد، آمده است که ولادیمیر پوتین به وزارت دفاع کشورش فرمان داده است با طرف سوری برای توسعه بیشتر پایگاه هوایی حمیمیم وارد مذاکره شود. بنابر این دستورالعمل، روسیه به دنبال توافق با سوریه برای در اختیار گرفتن زمین، منابع آبی و همچنین تأسیسات بیشتر به منظور استقرار نیروی هوایی خود در این کشور است.

تلاش امریکا برای تضمین نفوذ در مناطق راهبردی

ترکیه نیز همچنان به تقویت حضور خود در سوریه ادامه می‌دهد. بنابر گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، آنکارا نیز از پنج شنبه کاروان‌هایی شامل ۱۰۰کامیون حامل خودرو‌های نظامی و تجهیزات لجستیکی و سربازان به منطقه کاهش تنش ادلب منتقل کرده است. ترکیه پیش از این نیز ۵۰کامیون حامل تجهیزات نظامی و سرباز را طی روز‌های چهار شنبه و پنج شنبه وارد ادلب کرده بود. بنابر تحلیل سایت النشره لبنان، شواهد حاکی از آن است که امریکا تحت عنوان روشی با عنوان «سوریه مفید» می‌کوشد در خاک این کشور نفوذ داشته باشد. بازگشایی جاده بین‌المللی حلب- لاذقیه موسوم به M۴، نشانی از یک توافق روسی ـ ترکیه‌ای‌ـ سوری است و این درحالی است که امریکایی‌ها درصدد تحمیل قدرت نظامی هستند که کرد‌ها از ارکان آن محسوب می‌شوند. در واقع هدف نهایی، باقی ماندن امریکایی‌ها در این منطقه نیست بلکه هدف پوشش خروج نظامی امریکا از سوریه و تضمین حفظ نفوذ در یک منطقه راهبردی، جغرافیایی و نفتی است. امریکایی‌ها همچنین از طریق جیمز جفری، نماینده ویژه کشورشان در امور سوریه درصدد اصلاح روابط ترکیه و کرد‌های سوریه برای خارج کردن آنکارا از ائتلاف روسیه و ایران در سوریه هستند و در این مورد تأکید دارند که دمشق و مسکو به همراه هم‌پیمانان برای یک نبرد نظامی آماده می‌شوند تا در جریان این عملیات و طی دو ماه آتی ادلب را بازپس گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار