کد خبر: 1004965
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
فریدون حسن
مجلس یازدهم اولین جلسه علنی خود را فردا برگزار می‌کند، مجلسی که قرار است ورای نگاه‌های جناحی و سیاسی به درد کشور و مردم رسیدگی کند و کار‌های زمین‌مانده از دوره‌های قبل را پیش ببرد. خوب می‌دانیم که کشور این روز‌ها اینقدر درگیر مشکلات اقتصادی و نوسانات بازار‌های گوناگون است که شاید رسیدگی به امر ورزش در مرتبه‌های پایین‌تر از این‌ها قرار گیرد، اما توجه نمایندگان مجلس یازدهم که به تازه سکان هدایت قوه قانونگذاری کشور را به دست گرفته‌اند را به این نکته جلب می‌کنیم که ورزش کشور به‌خصوص در برخی رشته‌های خاص به صورت مستقیم از بودجه عمومی کشور و بیت‌المال ارتزاق می‌کند و دستش همواره در جیب مردم است.

نزدیک به یک دهه از اعلام وصول طرح جامع نظام باشگاهداری در ایران از سوی مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. ششم تیر‌ماه ۹۱ این طرح اعلام وصول شده، طرحی که در مقدمه آن آمده است: «امروزه باشگاه‌های ورزشی با همگانی کردن ورزش، ایجاد انگیزه برای جذب جوانان به ورزش‌های قهرمانی، تربیت ورزشکاران در رشته‌های مختلف و ایجاد شور و نشاط در جامعه و برگزاری رقابت‌های ورزشی تشکیل می‌شوند و در حقیقت باشگاه‌های ورزشی تأمین‌کننده ورزشکاران نخبه برای کشور و عامل رسیدن به افتخارات بین‌المللی ورزش هستند که تأثیرات آن بر حوزه‌های مختلف بسیار چشمگیر است. این وظیفه در کشور‌های صاحب جایگاه به بخش خصوصی محول شده است و رشد بی‌رویه تعداد باشگاه‌های دولتی و تیمداری مؤسسات مربوط به دولت در ایران از مشکلات جدی حوزه ورزش و بخش خصوصی است.»

در ماده واحده طرح جامع نظام باشگاهداری در ایران نیز آمده است: «دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون تمامی شرکت‌ها و باشگاه‌های فرهنگی ورزشی دولتی و وابسته به سازمان تربیت بدنی و سایر دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی موضوع ماده پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول ذکر یا تصریح نام را با تمامی امکانات ساختمان‌ها و تأسیسات در شرایط رقابتی به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند.»

جای تأسف است که با گذشت نزدیک به یک دهه از این طرح، هیچ اقدام مثبتی در خصوص عملیاتی شدن آن انجام نشده و در تمام این سال‌ها طرح مذکور بین مجلس و دولت پاسکاری شده است. چنین روندی امروز کار را به جایی رسانده که در ورزش کشور، نه خبری از حق پخش دیده می‌شود و نه نشانی از قانون کپی‌رایت وجود دارد. ضمن اینکه باشگاه‌های دولتی به‌خصوص در رشته فوتبال با ارتزاق مستقیم از بیت‌المال خسارت‌های مالی وحشتناکی را به اقتصاد کشور می‌زنند. همانطور که در ماده واحده این طرح آمده، دولت مکلف است که ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون آن را اجرایی کند، اما با گذشت نزدیک به یک دهه نه دولت کاری انجام داده و نه مجلس اقدامی برای وادار کردن دولت برای اجرای این طرح صورت داده است.

با این اوصاف طبیعی است که شاهد این ولنگاری اقتصادی و این همه فساد حاکم بر فدراسیون‌های ورزشی، به‌خصوص برخی فدراسیون‌های خاص که اتفاقاً پرونده‌های قطور آن سال‌هاست که در راهرو‌های بهارستان خاک می‌خورد، باشیم. مجلس دهم در آخرین روز‌های کاری خود هرچند بسیار دیر، اما گوشه‌هایی از این فساد را با قرائت گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس عیان کرد که البته تنها مایه عذاب قشر ضعیف جامعه بود تا به وضوح ببینند که افراد در برخی رشته‌ها از مدیر گرفته تا مربی، بازیکن و دلال چگونه با پول آن‌ها میلیارد‌ها ثروت برای خود دست و پا کرده‌اند. این کار انجام شد، اما عمر مجلس دهم برای پیگیری آن کافی نبود.

حالا این وظیفه نمایندگان تازه‌وارد بهارستان است که برای همیشه ریشه این همه فساد مالی و ولنگاری اقتصادی را در ورزش کشور خشک کنند تا بودجه سالانه ورزش به جای آنکه از جیب برخی مدیران و ستاره‌های پوشالی و دلال‌ها سر دربیاورد در راه درست هزینه و خرج مدال‌آوران المپیک، جهانی و آسیایی شود. بدون هیچ تردیدی بررسی و تصویب طرح جامع نظام باشگاهداری و ابلاغ آن به دولت برای اجرا، نقطه عطفی در عملکرد مجلس یازدهم به حساب خواهد آمد. اتفاقی که امیدواریم خیلی زود رخ دهد تا بیشتر از این شاهد حیف و میل بیت‌المال و ریخت و پاش آن به پای یک یا چند رشته محدود نباشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار