کد خبر: 1004950
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
تحولاتی که تا اینجا رؤیا‌های دور دومی رئیس‌جمهور امریکا را به باد داده است
جو بایدن در توییتر خود یک آگهی تبلیغاتی از بازی گلف ترامپ در این روزگار کرونایی منتشر کرده و آمار مرگ و میر امریکایی‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا را هم روی این آگهی به نمایش درآورده است با این پیام: «نزدیک به ۰۰۰/ ۱۰۰ امریکایی مرده‌اند. تلفات مرگ و میر در حال افزایش است. رئیس‌جمهور بازی گلف می‌کند.» این قبیل تبلیغات علیه ترامپ از سوی بایدن و حتی بسیاری از رسانه‌های امریکا طی این ماه‌ها به دفعات مطرح شده‌اند و ترامپ همواره آماده مقابله با این نوع حملات بوده، اما مشکل او بیشتر از خارج خانه، معطوف به داخل خانه است
سیدنعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جو بایدن نامزد اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری امریکاست و رقابت شانه به شانه او با رئیس‌جمهور فعلی، دونالد ترامپ در این انتخابات حساس‌تر شده و حتی طبق نظرسنجی‌های اخیر، او توانسته است چند درصدی هم از ترامپ پیش بیفتد. نتایج نظرسنجی روز دوشنبه در ایالت حساس مینه‌سوتا پیشتازی ۵ درصدی بایدن را نشان داد که توانسته بود نظر مثبت ۴۹ درصد از رأی‌دهندگان را به خود جلب کند، در حالی که سهم ترامپ ۴۴ درصد بود و نظرسنجی اخیر از سوی شبکه خبری دست راستی فاکس نیوز هم این پیشتازی را حتی کمی بیشتر نشان داده است، چراکه در نظرسنجی این شبکه، بایدن ۸ درصد از ترامپ جلوتر است و وبگاه نظرسنجی ریل‌کلیرپالیتیکس که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد هم از پیشتازی ۵/ ۵ درصدی بایدن می‌گوید. کمتر از شش ماه دیگر تا زمان انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی مانده است و معلوم نیست بایدن این پیشتازی را بتواند حفظ کند یا حتی موجب پیروزی او بر ترامپ شود چنان‌که عمده نظرسنجی‌ها تا یک روز مانده به انتخابات ۲۰۱۶ حکایت از پیشتازی هیلاری کلینتون داشت، اما این ترامپ بود که انتخابات را برد. با این حال، اتفاقاتی در حال رخ دادن هستند که می‌تواند برای ترامپ گران تمام شود.

کره‌شمالی دردسرآفرین

به نظر می‌رسد کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در هفته‌های گذشته مشغول نوعی بازی موش و گربه با رسانه‌ها بود و مدت طولانی از نظر‌ها غایب بود تا رسانه‌ها هر گمانه‌زنی ممکنی را در مورد علت غیبتش بکنند و حتی خبر فوت او را با جدیت منتشر نمایند، اما بعد برای افتتاح کارخانه‌ای ظاهر شد و تعجب همگان را برانگیخت. او باز هم در سه هفته گذشته این بازی را کرد، اما ظاهر شدن این بار او بیشتر از غیبتش اهمیت داشت. او این بار در نشست فرماندهان ارشد نظامی خود ظاهر شد تا در مورد سیاست‌های جدید تقویت توانایی‌های هسته‌ای کشور با آن‌ها بحث و گفتگو کند. برگزاری این نشست پرسش‌هایی را درباره برنامه‌های جدید هسته‌ای کره‌شمالی مطرح کرده است، چراکه پیونگ‌یانگ اواخر سال گذشته میلادی از «رونمایی یک سلاح راهبردی جدید» گفته و امریکا را تهدید به «یک اقدام شوکه‌کننده» کرده بود. هر چند انتظارات طبق معمول متوجه آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی است، اما حالا حرف از یک زیردریایی جدید زده می‌شود که قابلیت پرتاب موشک‌های بالستیک را داشته باشد. مقامات نظامی کره جنوبی معتقدند کار روی این زیردریایی به مرحله پایانی رسیده و به نظر می‌رسد آماده بهره‌برداری باشد. گمان می‌رود کره‌شمالی در حال حاضر ۷۰ زیردریایی از جمله ۲۰ زیردریایی ۱۸۰۰ تنی از کلاس رومئو در اختیار داشته باشد که گفته می‌شود اغلب آن‌ها قدیمی هستند و آمادگی لازم برای اجرای عملیات در آب‌های فراتر از سواحل کره‌شمالی ندارند. با این حال، اگر کره‌شمالی بتواند در این شش ماه از یک زیردریایی راهبردی پرده‌برداری کند که هم قابلیت عملیات در آب‌های اقیانوس آرام داشته باشد و هم بتواند موشک‌های هسته‌ای پرتاب کند، به معنای واقعی برای ترامپ و انتخاب مجددش به مقام ریاست جمهوری امریکا دردسرآفرین خواهد بود. باید توجه داشت ترامپ تمام قواعد رؤسای جمهور امریکا را در برخورد با کره‌شمالی به هم زد تا بتواند چند عکس یادگاری بگیرد و ادعا کند که توانسته است کره‌شمالی را مهار کند، اما آمدن این زیردریایی به آب‌های بین‌المللی به معنای برباد رفتن این دستاورد ترامپ خواهد بود.

کرونای لعنتی

ترامپ تا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در دو سال قبل توانست تا اندازه‌ای حمله دموکرات‌ها را دفع کند هر چند جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را در این انتخابات از دست داد، اما اکثریت مجلس سنا را حفظ و همین نیز ترامپ را در جریان استیضاح حفظ کرد. دستاورد‌های اقتصادی ترامپ در آن موقع مانع از شکست تمام و کمال جمهوری‌خواهان بود. رساندن نرخ بیکاری امریکا به سطح ۵/ ۳ درصد یک رکورد قابل توجه در تاریخ امریکا بود که ترامپ دائماً به آن استناد می‌کرد تا بتواند مدعی رونق کار و کسب در امریکا شود. روند نزولی نرخ بیکاری نه تنها در دولت ترامپ ادامه داشته است بلکه در دو سال قبل و برای نخستین بار به ۷ /۳ درصد رسید. این روند هر چند نه سریع، اما کمابیش به پیش رفت تا آنجایی که در فوریه گذشته به نرخ بی‌سابقه ۵/ ۳ درصد در ۵۰ سال گذشته رسید. اگر ترامپ می‌توانست دست‌کم این نرخ بیکاری را تا نوامبر حفظ کند، برگ برنده قابل توجهی در دست داشت، زیرا برای رأی دهندگان امریکایی هیچ چیز مهم‌تر از کار و کسب و رونق آن نیست. با این حال، کرونا خیلی زود اثر خودش را نشان داد، زیرا با شیوع آن در امریکا نرخ بیکاری هم به نحوی سرسام‌آور رشد کرد. رکورد ۵/ ۳ درصدی فوریه در ماه بعد به ۴/ ۴ درصد رسید و حالا هم که دو ماه از آن موقع گذشته است به نرخ ۷/ ۱۴ درصد رسیده یعنی بالاترین سطح بیکاری که امریکا طی ۳۰ سال گذشته داشته است. برای درک عمق فاجعه کافی است این نرخ بیکاری طی دو، سه ماه را با نرخ ۵ /۶ درصدی مقایسه کنیم که امریکا در رکود بزرگ ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ و طی یک سال تجربه کرد و به عبارتی دیگر، حالا میزان رشد بیکاری امریکا طی دو، سه ماه در حد دو برابر یک سال از رکورد اقتصادی است. باید گفت فاجعه برای ترامپ بیش از این است، چون مشاور اقتصادی ارشد او کوین هاست نسبت به ادامه رشد بیکاری تا زمان انتخابات نوامبر هشدار داده و در مصاحبه روز دوشنبه با شبکه خبری سی ان ان، گفته است نرخ بیکاری در ماه مه به بالای ۲۰ درصد خواهد رسید و تا انتخابات نوامبر هم دو رقمی خواهد ماند. به این ترتیب، تمام دستاورد‌های سه ساله ترامپ در عرض سه ماه بر باد رفته است و او دیگر نمی‌تواند با شعار رونق اقتصادی رأی دهندگان امریکایی را ترغیب کند تا به او رأی دهند.

خودی‌های مزاحم

جو بایدن در توییتر خود یک آگهی تبلیغاتی از بازی گلف ترامپ در این روزگار کرونایی منتشر کرده و آمار مرگ و میر امریکایی‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا را هم روی این آگهی به نمایش درآورده است با این پیام: «نزدیک به ۰۰۰/ ۱۰۰ امریکایی مرده‌اند. تلفات مرگ و میر در حال افزایش است. رئیس‌جمهور بازی گلف می‌کند.» این قبیل تبلیغات علیه ترامپ از سوی بایدن و حتی بسیاری از رسانه‌های امریکا طی این ماه‌ها به دفعات مطرح شده‌اند و ترامپ همواره آماده مقابله با این نوع حملات بوده، اما مشکل او بیشتر از خارج خانه، معطوف به داخل خانه است. یکی از دردسر‌های ترامپ نشت اطلاعات از داخل کاخ سفید به خارج آن یا وظیفه‌شناسی کارمندانی است که با منافع ترامپ و توجه شدید او به وفاداری همخوانی ندارد. باید به یاد داشت یکی از این موارد وظیفه‌شناسی ترامپ را تا پای استیضاح برد و تنها با حمایت قاطع سناتور‌های جمهوری‌خواه بود که توانست بر مسند ریاست جمهوری بماند. این تهدیدی جدی علیه اوست که به خصوص می‌تواند در روز‌های انتخاباتی برای او دردسرساز باشد. به این جهت است که ترامپ در اخراج این دست کارمندان وظیفه‌شناس، اما غیر وفادار شک و تردیدی ندارد و اخراج استیو لینیک، یکی از بازرس‌های کل دولت هم بنابر همین قاعده بود. دولت طبق قانون موظف است تا قصدش برای اخراج یا پایان رسمی فعالیت یک بازرس کل را دست‌کم ۳۰ روز قبل از اجرای آن به اطلاع کنگره برساند، اما ترامپ نه تنها برای اخراج لینیک این وظیفه قانونی را رعایت نکرد بلکه در تعیین جانشینش هم اطلاعی به کنگره نداد. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان گفته است این بازرس کل به خاطر انجام شرافتمندانه وظایفش در حمایت از قانون اساسی و امنیت کشور مجازات شد و «رئیس‌جمهور باید عادت خود به انتقام و انتقام‌جویی علیه مأموران دولت را که برای امنیت امریکایی‌ها تلاش می‌کنند، متوقف کند.» معلوم است که ترامپ حاضر نخواهد شد این عادت را ترک کند و حتی می‌توان گفت که نحوه اخراج لینیک پیامی به دیگر کارمندان ارشد در کاخ سفید و وزارتخانه‌های امریکا بود که مراقب رفتار خود باشند و اگر بخواهند از سر وظیفه‌شناسی پاپیچ ترامپ یا حلقه اطرافیان نزدیک به او شوند، به سرعت مجازات خواهند شد. با این حال، معلوم نیست که این ترفند ترامپ مانع کار آن کارمندانی شود که مترصد فرصت برای ضربه زدن به او باشند تا با رو کردن اسنادی مثل تماس تلفنی‌اش با رئیس‌جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی، یک رسوایی بزرگ در روز‌های مانده به انتخابات برای او رقم بزنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار