کد خبر: 1004942
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
حضور نفتکش‌های ایرانی در امریکای لاتین گام محکمی در حیاط خلوت امریکا بود و نشان داد ایران از تحریم‌ها و فشار‌های یکجانبه هراسی ندارد. در این میان روز پنج‌شنبه اتفاق دیگری روی داد و آن تقویت توان دریایی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بود. تحویل ده‌ها شناور جدید از کلاس‌های گوناگون و به خدمت گرفته شدن دستاورد‌های صنایع نیرو‌های مسلح در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتفاق دیگری بود که نشان دهنده قدرت نظام جمهوری اسلامی در خلیج فارس و دریای عمان است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: بنا بر این گزارش، ۱۱۲ شناور الحاقی در کلاس‌های متنوع اعم از عاشورا، طارق و ذوالفقار بوده که توسط متخصصان داخلی در شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و مراکز تخصصی فنی نیروی دریایی سپاه تولید و بهینه‌سازی شده‌اند.

این شناور‌ها با قابلیت هیدرو دینامیکی بسیار مطلوب، سرعت زیاد، قابلیت مانور مناسب، سطح مقطع راداری بسیار کم و قدرت آفندی بالا تاثیر بسزایی در ارتقای توان رزمی نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دارد.
علاوه بر این قایق‌های پرنده با توانمندی پرواز با ارتفاع بسیار پایین و گریز از پوشش راداری و زیردریایی‌های بدون سرنشین با قابلیت حرکت در عمق با کمترین جلب توجه از دیگر دستاورد‌هایی بود که در مراسم روز پنج‌شنبه به صورت رسمی به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد.

در بین کلاس‌های تحویل داده شده کلاس ذوالفقار مجهز‌ترین نمونه تحویلی است که به رادار کشف سطحی مجهز شده و توانایی شلیک دو موشک ضدکشتی را دارد. نوع سلاح قابل نصب روی این قایق موشک نصر بوده که بردی نزدیک ۱۱۰ کیلومتر دارد.

دفاع ما راهبردی و تاکتیک ما تهاجمی است

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم با تأکید بر اینکه ما صاحب اراده‌ایم و در مقابل هیچ دشمنی کرنش نمی‌کنیم، گفت: پیشروی در عین دفاعی بودن ذات کار ماست. دفاع، منطق ما در جنگ است، اما به معنای انفعال در برابر دشمن نیست، دفاع ما راهبردی و تاکتیک ما تهاجمی است و این را در میدان نشان داده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: عرصه مواجهه ما با دشمنان عرصه اراده رهبری حکیم، خردمند و فرزانه ما در استحکام قدرت درونی ملت برای تعقیب دشمنان است و این اراده با حکمت همراه است و قدرت با ضابطه‌ای حساب شده، هدف‌های دقیق و آرمان‌های معین به کار گرفته می‌شود.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه ما امروز نه تنها با تولید قدرت بلکه تولد قدرت در قدرت دفاعی ایران اسلامی مواجهیم، گفت: ما روز به روز نو می‌شویم و با آرایه‌های متنوعی از قدرت مواجه هستیم، تولد قدرت به معنای میلاد نسل‌های جدید از قدرت در عرصه دفاع است و آنچه امروز شاهد آن هستیم، ترکیبی از تولید و تولد قدرت است.

وی با تأکید بر اینکه می‌خواهیم قلمرو قدرت دفاعی خود را تا دوردست امتداد دهیم، اظهار کرد: نیروی دریایی ما امروز مأموریت دارد تا دامنه قدرت تأثیر دفاع دریایی انقلاب و نظام را تا جایی که به دفاع اطمینان بخش از استقلال و تمامیت ارضی و حفظ منافع دریایی و تعقیب و انهدام دشمن در دوردست برسیم، امتداد دهد.

فرمانده کل سپاه در پایان تصریح کرد: در شرایط سختی که جهان درگیر پدیده کروناست و قدرت‌ها برابر این پدیده از خود نمایش آبرومندانه نشان نداده‌اند، ملت ایران هم قدرت می‌سازد، هم بیماری را مهار می‌کند و هم در کمال ثبات سیاسی و امنیت مثال‌زدنی و آرامش ذهنی مجلس یازدهم ایجاد می‌شود، در عین حال شاهد شکوه جدید در تولید و تولد قدرت دفاعی هستیم که نشان‌دهنده عظمت انقلاب اسلامی و نظام و نیروی قدرتمند دفاعی است و تمامی این دستاورد‌های ارزشمند در فضای تحریم و با تکیه بر توان متخصصان داخلی به دست آمده است.

با هیچ دشمنی شوخی نداریم

همچنین در این مراسم سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی تصریح کرد: دیدگاه عالمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در توجه دادن قوای مسلح کشور به تهدیدات دریایی موجب رشد همه‌جانبه توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه شده است و اکنون بیش از ۹۵درصد نیاز‌های اساسی این نیرو در داخل کشور تأمین و تولید می‌شود.

وی افزود: امروز ۱۱۲شناور رزمی تندرو و جدید به نیروی دریایی سپاه ملحق می‌شود که هم در طراحی و هم در نوع سلاح‌های به کار رفته در آن تغییراتی ویژه برای بهبود عملکرد و ارتقای کارآمدی صورت گرفته است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه با بهره‌گیری از دانش بومی به سرعت ۹۲نات در شناور‌های نظامی خود در دریا دست یافته‌ایم، تصریح کرد: این سرعت به اندازه سه برابر سرعت شناور‌های امریکایی است که به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و ارتقای ساختار‌های موتوری آن به دست آمده است.

سردار تنگسیری ادامه داد: چابکی، سبکی و قابلیت مانور بالا در کنار آبخور کم و ارتقای سلاح‌های کارگزاری شده از ویژگی‌های شناور‌های جدید رزمی- تهاجمی جدید است که به همت صنایع دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: تمامی تجهیزات و موشک‌انداز‌های کلاس ذوالفقار، تجهیزات شناور‌های میعاد و رعد و... با اتکای بر دانش بومی طراحی، ساخته و نصب شده‌اند و در این زمینه باید صمیمانه از تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان قدردانی کرد.

وی عنوان داشت: شناور رعد با طول ۵/ ۷ متر توان سرعت گرفتن تا ۵۵نات را دارد و از ویژگی‌های ارزنده دیگر آن نیز می‌توان به توان اقیانوس پیمایی این شناور تهاجمی اشاره کرد. فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه ما در نیروی دریایی تهدید را در ابعاد مختلف جدی گرفته و برای مقابله با آن به آمادگی رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: با هیچ دشمنی شوخی نداریم و هیچ‌گاه از مرگ نمی‌هراسیم.

۸۰ درصد تجهیزات شناور‌ها ساخت داخل است

در این مراسم امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز شناور‌های تحویل شده به سپاه پاسداران را در کلاس عاشورا، ذوالفقار، حیدر و... برشمرد و در این باره گفت: این شناور‌ها با همت متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طراحی و تولید شده است و از قابلیت‌های پیشرفته خوبی در حوزه رزم دریایی برخوردار می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به هوشمندی، رادارگریزی، تحرک بالا و سرعت بالا آن‌ها اشاره کرد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات به کار رفته در این شناور‌ها ساخت داخل بوده و تمامی سامانه‌ها و سیستم‌های هدایت آتش، سلاح‌ها و مخابرات، رادار‌ها و سیستم کنترل و مانیتورینگ و پردازشگر بومی و ساخت وزارت دفاع است.

وزیر دفاع در بیان اهمیت خلیج فارس به عنوان یک مکان اقتدارآفرین برای ایران اسلامی اظهار داشت: این خلیج محل اتصال کشور‌های جنوب غربی آسیا به شمار می‌آید که به آن موقعیت ژئوپلتیک خاصی بخشیده است، خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی میان سه قاره با وجود منابع غنی و ارتباط این خلیج با مناطق آبی بزرگ جهان، سبب شده تا این منطقه یکی از مناطق مهم راهبردی دنیا قلمداد شود.

امیر حاتمی وجود تنگه هرمز در منطقه خلیج فارس را شاهراهی حیاتی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: بیشتر سوخت مصرفی جهان صنعتی از این تنگه استراتژیک به سایر کشور‌های دنیا انتقال می‌یابد و حفظ امنیت این منطقه در کانون تمرکز و توجه جمهوری اسلامی قرار دارد و حتی تصمیمات استراتژیک سیاست خارجی همواره با در نظر گرفتن اهمیت این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود.

حاتمی با اشاره به رزمایش مهم سه‌جانبه ایران، روسیه، چین در شمال اقیانوس هند محل تلاقی سه تنگه بسیار کلیدی جهان گفت: بیش از نیمی از تجارت جهان از این سه تنگه انجام می‌شود و با عنوان مثلث طلایی از آن یاد می‌شود، مسئله حفظ امنیت این سه تنگه در شرایط کنونی جهان یکی از مسائل مهم بین‌المللی است چراکه قدرت‌های جهانی برای تسلط بر امنیت این تنگه‌ها تلاش می‌کنند و این موضوع زمینه رویارویی‌های بزرگی را میان قدرت‌ها به وجود آورده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار