کد خبر: 1004937
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
فضا‌های عمومی شهر متعلق به شهر و همه شهروندان است و بهره‌برداران باید هم حق شهر و هم حق شهروندان را بپردازند. پیاده‌راه‌های شهری به‌دلیل قرار گرفتن در کانون‌های تجاری و اداری محل تردد و ازدحام عبوری شهروندان هستند. بر این اساس تصمیم‌گیری در این فضا‌های شهری باید جامع باشد.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: ساماندهی دستفروشان تاکنون نتیجه‌بخش نبوده و هر از گاهی مسائل و مشکلات بسیاری به همراه داشته‌است. حالا قرار است شهرداری لایحه «بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها» را به شورای پایتخت ارائه کند تا با ساماندهی این معابر هم حقوق شهروندان رعایت شود و هم حقوق همه کسبه که بعضاً در این مکان‌ها به کسب و کار مشغول هستند، درنظر گرفته شود. این انتظار می‌رود که شهرداری در ارائه این لایحه توجه ویژه‌ای به بحث دستفروشان داشته باشد تا این قشر محروم جامعه هم از شهر سهمی داشته باشند. در همین خصوص، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از نحوه تدوین لایحه «بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها» بر ضرورت تعیین‌تکلیف نحوه استفاده از عرصه‌های عمومی شهر و پیاده‌راه‌ها توسط تمام ذی‌نفعان از جمله دستفروشان و مشاغل بی‌کانون و سیار و توجه به حقوق عمومی شهر تأکید کرد.

فضا‌های عمومی شهر متعلق به شهر و همه شهروندان است و بهره‌برداران باید هم حق شهر و هم حق شهروندان را بپردازند. پیاده‌راه‌های شهری به‌دلیل قرار گرفتن در کانون‌های تجاری و اداری محل تردد و ازدحام عبوری شهروندان هستند. بر این اساس تصمیم‌گیری در این فضا‌های شهری باید جامع باشد. چند صباحی است که دستفروشان و مشکلات حضور آنان در کانون توجه مدیریت شهری قرار گرفته‌است. تصمیم‌گیری برای بهره‌برداری از این فضا‌ها به گونه‌ای باید باشد که توأماً حق شهر و شهروندان در نظر گرفته‌شود. در شرایط اقتصادی کنونی دستگیری از دستفروشان یکی از وظایف شورا و شهرداری است که باید در این لایحه بدان اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد. در این خصوص محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نشست بررسی «لایحه بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها» گفت: ذینفعان عرصه‌ای به گستردگی پیاده‌راه‌ها و عرصه‌های عمومی که در این لایحه قرار است برای آن تصمیم‌گیری شود، تمام شهروندان تهرانی هستند، اما متأسفانه به‌رغم اینکه هدف شهرداری از ارائه لایحه، ایجاد نشاط و سرزندگی در سطح شهر اعلام شده‌است، اتخاذ نگاه تقلیل‌گرایانه در نحوه نگارش آن و عدم‌داشتن پیوست مطالعاتی قابل‌اعتنا به نوعی پیاده‌رو فروشی را در اذهان تداعی می‌کند و همین مسئله موجب‌شده مدیریت شهری دوره پنجم به‌رغم اتخاذ رویکرد‌های بسیار مبنایی و مثبت در توسعه قلمرو‌های عمومی و هویت‌بخشی به فضا‌های عمومی شهر، متحمل هزینه قابل‌توجهی در اذهان عمومی و جامعه مدنی شود.

امکان تصرف عرصه‌های عمومی توسط برخی از اصناف

سالاری با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و برنامه و بودجه شورای شهر تهران با معاونت خدمات شهری و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و سایر واحد‌های مربوطه بیان کرد: در این جلسه، کمیسیون‌ها مخالفت خود را با عنوان لایحه، نحوه نگارش آن و نگرانی از بابت تصرف عرصه‌های عمومی توسط برخی از اصناف به صراحت مطرح کردند. وی افزود: از گذشته تاکنون ما شاهد درگیری اصناف با دستفروشان و عابران پیاده بوده و هستیم، اجاره یا فروش موقت پیاده‌راه‌ها به‌صورت قراردادی آن هم بدون توجه به سایر معیار‌ها و شاخص‌ها در راستای ارتقای کیفیت فضایی شهری و نیز عدم تعیین‌تکلیف مصوبه شورا در خصوص ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شهر تهران این درگیری‌ها را عمیق‌تر خواهد کرد و منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی جدی در شهر می‌شود.

بی‌توجهی به حقوق عمومی

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از بی‌توجهی لایحه «بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها» به همه ذینفعان شهر و حقوق عمومی آن‌ها به ایسنا اظهار داشت: چهره شهر و هرگونه اقدامی در پیاده‌راه‌ها و عرصه‌های عمومی باید موجب ارتقای کیفیت فضایی در شهر شود و ما در این راستا سرفصل‌های مهمی از جمله ایجاد پلازا‌های شهری، ساماندهی معابر، اجرای خیابان کامل، ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون و... را در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران به تصویب رسانده‌ایم، اما در لایحه جدید به این موارد توجهی نشده‌است و برنده تام و تمام در این لایحه تعداد محدودی از کسبه به عنوان دهک‌های اول و برخوردار جامعه هستند و به سایر ذینفعان هیچگونه توجهی نشده‌است.
سالاری با تأکید بر اشتباه بودن تدوین این لایحه توسط صرفاً حوزه خدمات شهری که مأموریت اصلی آن نگهداشتن شهر و بگیر و ببند مشاغل مزاحم و برخورد سخت‌افزاری است، اظهار داشت: لایحه «بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها» باید مجدداً از نو نوشته و نحوه استفاده از عرصه‌های عمومی شهر و پیاده‌راه‌ها تعیین‌تکلیف شود، همچنین باید بین مصوبات گذشته و این لایحه پیوستگی وجود داشته باشد که تمام این موارد به شهرداری تهران گوشزد شده و مقرر شد در این لایحه تغییرات اساسی صورت گیرد. سالاری درآمدزایی از پیاده‌راه‌ها و عرصه‌های عمومی به عنوان محلی برای فعالیت‌هایی در راستای برآورده کردن نیاز‌های واقعی جامعه شهری و هزینه‌کرد آن برای اداره شهر را اقدامی منطقی و مفید برای شهر دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار