کد خبر: 1004805
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
یک هفته پس از خروج سامانه‌های موشکی از عربستان سعودی
چند روز پس از خروج سامانه‌های موشکی پاتریوت امریکا از عربستان سعودی، این سامانه‌ها از خاک سوریه سر بر آوردند و بر اساس اطلاعات واصله نیرو‌های امریکایی پاتریوت‌ها را در اطراف میدان گازی کونیکو مستقر کرده‌اند؛ اقدامی که در راستای غارت گسترده منابع نفت و گاز سوریه انجام شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هرچه ارتش سوریه و هم‌پیمانانش به زمان نابودی تروریست‌ها در این کشور نزدیک می‌شوند به همان اندازه ماجراجویی‌های امریکا در این کشور نیز بیشتر می‌شود. پس از انتقال تجهیزات و نیرو‌های نظامی، این بار سامانه‌های موشکی امریکا در زمین سوریه نقش بسته‌اند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منابع سوری روز چهار شنبه اعلام کردند: «نیرو‌های ائتلاف ضد داعش تحت امر امریکا سه سکوی سامانه موشکی پاتریوت را در پایگاه امریکا در اطراف میدان گازی کونیکو در حومه دیرالزور سوریه مستقر کردند». دومین پایگاه بزرگ امریکا در استان دیرالزور در اطراف این میدان گازی قرار دارد. نیرو‌های ائتلاف امریکا طی روز‌های گذشته دست به گسترش پایگاه نظامی خود در اطراف این میدان زدند و اطراف آن را سیم خاردار کشیدند. به گفته این منابع، این نیرو‌ها قصد دارند سکو‌های مشابهی را در پایگاه‌های دیگری در حومه دیرالزور مستقر کنند. منابع آگاه سوری اخیراً اعلام کردند نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در حال گسترش پایگاه‌شان در میدان نفتی العمر در شرق دیرالزور هستند.

استقرار پاتریوت‌ها در خاک سوریه درحالی است که نظامیان امریکا در یک ماه گذشته مقادیر زیادی تجهیزات نظامی و لجستیک وارد دیرالزور کرده‌اند و روز سه شنبه نیز ۵۰ کامیون تجهیزات نظامی واشنگتن وارد استان الحسکه شدند. این تجهیزات از گذرگاه‌های مرزی عراق وارد سوریه شده است. امریکا در هفته‌های اخیر تحرکات خود را با اعزام کاروان تجهیزات نظامی و لجستیک بیشتر به سوریه برای بازسازی مجدد پایگاه‌هایش در شرق سوریه افزایش داده است. امریکا بار‌ها اعلام کرده است که برای حفاظت از نفت سوریه در شرق و شمال شرق این کشور حضور دارد. واشنگتن درصدد است با غارت منابع نفت و گاز سوریه، دست دمشق را از رسیدن به منابع مالی کوتاه کند. استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت در خاک سوریه یک هفته پس از آن انجام شد که واشنگتن اعلام کرد سامانه‌های پاتریوت را از خاک عربستان سعودی خارج خواهد کرد و متعاقب آن یک مقام پنتاگون گفت که این تجهیزات به یکی از کشور‌های منطقه منتقل خواهد شد. به نظر می‌رسد پاتریوت‌های مستقر در سوریه نیز همان سامانه‌های خارج شده از عربستان باشند. ماه گذشته نیز امریکا، به بهانه مقابله با تهدیدات ادعایی از سوی گروه‌های حشدالشعبی، سامانه پاتریوت را در پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق مستقر کرد. استقرار پاتریوت در شمال سوریه که برای مقابله با حملات هوایی انجام شده، درحالی است که مقامات مسکو و دمشق بار‌ها هشدار داده‌اند که حضور امریکایی‌ها در خاک سوریه نمونه بارز اشغالگری است و نیرو‌های خارجی باید از این کشور خارج شوند. همزمان با استقرار سامانه‌های موشکی واشنگتن، ترکیه نیز موشک‌های زمین به هوا را در حومه استان ادلب مستقر کرده است و به نظر می‌رسد واشنگتن و آنکارا با هدف تقویت و تجهیز گروه‌های تروریستی در این منطقه همکاری می‌کنند. با این حال مقامات واشنگتن حضور غیرقانونی خود را در سوریه به بهانه نابودی تروریست‌ها توجیه می‌کنند. در همین راستا، مایلز کاگینز، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش دیروز در سخنانی مدعی شد که در حال حاضر طرحی برای خروج نیرو‌های ائتلاف از شمال شرق سوریه وجود ندارد و هدف نهایی این ائتلاف شکست داعش است.

مقابله ارتش با امریکایی‌ها

نیرو‌های امریکایی که همواره در مناطق شمالی سوریه جولان می‌دهند، این بار در گشت‌زنی‌های خود به سد ارتش سوریه برخورد کردند. خبرگزاری سانا، روز چهار شنبه اعلام کرد نیرو‌های ارتش سوریه مستقر در مقر ایست و بازرسی ارتش در منطقه تل‌تمر در شمال شرق این کشور، جلوی یک کاروان نظامی امریکایی را گرفته‌اند؛ بنابراین گزارش، کاروان نظامیان امریکایی متشکل از چهار نفربر در حال عبور به سمت روستای الدرداره بودند که مجبور به عقب‌نشینی شدند. منطقه تل‌تمر که در مجاورت بزرگراه «ام۴» واقع شده، بار‌ها محل تلاقی نظامیان امریکایی با ارتش سوریه و روسیه بوده است. در گذشته نیز چند تن از نیرو‌های ارتش سوریه در یک ایست و بازرسی در شمال تل‌تمر مانع عبور خودرو‌های نظامی امریکا و حرکت آن به سوی روستای ام‌الخیر در غرب تل‌تمر شدند. به گزارش شبکه المیادین، از زمانی که امریکا پایگاه‌های غیرقانونی خود را در سوریه ایجاد کرده است، اهالی چند روستا در شمال شرق سوریه نیز با ارتش این کشور در راستای جلوگیری از حرکت این نیرو‌ها به روستا‌های مختلف سوریه همکاری کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار