کد خبر: 1004763
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
سیدعبدالله متولیان
قدم اول در خنثی کردن تحریم‌ها ایجاد بستر لازم برای تولید نیازمندی‌های تحریمی در داخل کشور است. جمهوری اسلامی ایران مسیر تأمین نیازمندی‌های کشور را طی بیش از سه دهه پس از جنگ تحمیلی با بسترسازی، ایجاد زیرساخت‌ها و ساخت و تولید انبوه نیاز‌ها با قوت و قدرت پیموده و اگرچه هنوز در آغاز راه غلبه بر تحریم‌های ظالمانه دشمنان غربی قرار دارد، اما به همت فرزندان غیور، مؤمن، انقلابی، خوش فکر و تلاشگر در بسیاری از حوزه‌های علمی و عملی نظیر فناوری نانو، سلول‌های بنیادی، پزشکی، داروسازی، وسایل پزشکی، پهپاد، موشک، ماهواره نظامی، سدسازی، پل، تونل، اسکله، صنعت هسته ای، سکو‌های حفاری و پالایشگاه خود را به رده‌های بالای جهان رسانده و نام ایران را ردیف اول تا حداکثر دهم جهان قرار داده است.

قدم دوم در خنثی سازی تحریم ها، تهیه نقشه راه و اولویت‌گذاری، هدف گذاری و داشتن استراتژی منطقی برای وصول به اهداف است. نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کشوری در جهان، بر اساس عقل و منطق قادر به تولید همه نیاز‌های خود نبوده و جبراً باید بخشی از نیاز‌های خود را از سایر کشور‌ها تأمین نماید و سلطه گران دقیقاً از همین نقطه آسیب پذیری، فشار حداکثری خود را با هدف به تسلیم کشاندن جمهوری اسلامی وارد کرده و خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران با درک صحیح از ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌های دشمن و با نگاه تبدیل تهدید‌ها به فرصت، نقشه راه خود را مبتنی بر تأمین امنیت کشور، تأمین نیازمندی‌های عمومی و معیشتی مردم، توسعه عمق استراتژیکی کشور، تأمین امنیت منطقه ای، افزایش قدرت سایبری، افزایش قدرت و اقتدار پدافندی کشور در برابر هر گونه (حتی) تفکر تجاوز به منافع خود طراحی و به اجرا گذاشته و هم‌اینک در تمامی زمینه‌های فوق به سطح قابل قبول دست یافته است. جمهوری اسلامی ایران در مسیر «حفظ استقلال همه جانبه»، «تمامیت ارضی»، «مقابله با نظام مهندسی شده قدرت‌های سلطه گر»، «تلاش برای احیای تمدن بزرگ اسلامی» و «زمینه سازی برای استقرار حکومت جهانی مهدوی» به توسعه عمق استراتژیک و هم‌افزایی نهضت‌های اسلامی و محور مقاومت پرداخته و اینک برای درهم شکستن شالوده تحریم‌های ظالمانه و قلدرمآبانه امریکا و اذنابش، مقتدرانه از مرز‌های جغرافیایی جهان اسلام عبور کرده و با اتخاذ «استراتژی توازن وحشت» عملاً به تقابل با «استراتژی ۱۹۸ ساله مونروئه» پرداخته است. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز قدس امسال (در حالی‌که تابلوی «سنصلی فی القدس» پشت سر ایشان بیانگر اعلام رسمی محو و نابودی زودهنگام رژیم منحوس صهیونیستی محسوب می‌گردد) بیانگر ورود ایران به‌عنوان یک قدرت اثرگذار بین‌المللی در تمامی موضوعات مبتلابه جهانی به شمار می‌رود و رسانه‌های مطرح جهان (اردوگاه امپراتوری رسانه‌ای غرب) خیلی سریع‌تر از تصورات عامه، پیام سخنان امام خامنه‌ای را درک و به مخابره آن پرداخته و شکست طرح امریکایی/صهیونیستی «معامله بزرگ قرن» و آغاز فروپاشی اسرائیل با طرح ایرانی «رفراندوم» را اعلام کردند. اقدام ایران برای معامله نفتی پایاپای با ونزوئلا بر اساس راهبرد جدید «استراتژی توازن وحشت» سرآغاز تحولی شگرف در ساختار تجارت و روابط بین‌الملل محسوب می‌گردد. در چشم انداز بلند فروش بنزین به ونزوئلا و اعزام نفتکش‌ها با پرچم ایران به سواحل و بنادر آن کشور در دریای کارائیب، به عیان آثار زیر مشهود است:

۱ - تحقیر نظام سلطه که نمی‌خواستند نفت ایران حتی به صورت پنهانی و محدود صادر شود.

۲ - شکست ایده نفت در برابر غذا.

۳ - پایان دکترین مونروئه با حضور ایران در آب‌های قاره امریکا پس از ۱۹۸ سال.

٤ - اعلام اقتدار ایران در معامله و تجارت با کشور‌های جهان در یک رزمایش و مانور بی‌نظیر.

۵ - معامله دو قدرت بزرگ نفتی جهان بدون دخالت دیگران.

۶ - به صدا درآمدن ناقوس مرگ قانون استعماری برتون وودز (تجارت دلارمحور).

۷ - الگوسازی معامله بدون دلار برای سایر کشورها.

۸ - یک قدم نزدیک شدن به مرگ تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه دو کشور ایران و ونزوئلا.

۹ - کمک به ثبات اقتصادی و سیاسی ونزوئلا در برابر دخالت‌های مستمر امریکا در امور داخلی ونزوئلا با طراحی و انجام کودتا‌های نافرجام مکرر.

۱۰ - جسارت بخشیدن به کشور‌های ضعیف برای ایستادگی در برابر زورگویی و دخالت‌های امریکا.

۱۱ - گوشمالی رسمی اتحادیه اروپا در عدم انجام تعهدات برجامی خود.

۱۲ - عبور رسمی از راه‌کار‌های ناقص و بی اعتبار اروپایی‌ها نظیر اینستکس.

۱۳ - تصحیح روابط تجاری ایران با جهان که طی سال‌های اخیر با توهم و سهل اندیشی غربگدایان به سمت اروپا و غرب میل پیدا کرده بود.

۱٤ - اعلام رسمی ایجاد امکان تجارت نفتی و غیرنفتی ایران با هر یک از کشور‌های جهان نظیر چین که تحریم‌های امریکایی را بهانه‌ای برای لختی و سستی در روابط تجاری قرار می‌دادند.

۱۵ - جرئت بخشی و فراخوان غیرمستقیم جهان به هم‌افزایی برای مقابله با نظام سلطه.

۱۶ - اعلام اولین نمونه از یک توافق با مدل واقعی «برد برد» به کسانی که از تحقیر ایران و دادن امتیازات زیاد به زورگویان غرب تحت عنوان «برد برد!» یاد می‌کردند.

۱۷ - تجلی عینی و به تصویر کشیدن شعار محوری امام راحل در باره امریکا: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

۱۸ - ریختن هیبت کاذب و دروغین امریکا نزد غربزدگان و شیفتگان امریکا و مرعوبین قدرت پوشالی آن کشور در داخل ایران.

۱۹ - به ذلت کشاندن دکترین ترامپ در باره خروج امریکا از برجام با توهم «تشدید فشار‌های سیاسی و اقتصادی بر ایران»، «ناراضی کردن مردم ایران و تشدید فشار درونی برای قبول شرایط جدید امریکا» و «به تسلیم کشاندن نظام ایران و تحمیل برجام‌های ننگین بعدی.»

۲۰ - شکست راهبرد امریکا در مواجهه با کشور‌هایی که از تسلیم شدن در برابر امریکا امتناع می‌ورزند.

۲۱ - اعلام حضور مقتدرانه تجارت دریایی ایران در هر نقطه از آب‌های جهان.

۲۲ - اعلام ایستادگی ایران و پاسخگویی قوی به شرارت‌های امریکا و غرب که برای منافع قانونی ایران مانع تراشی می‌کنند.

۲۳ - تبدیل تهدید به فرصت در عرصه صادرات، با تغییر مدل تجاری در ایام پساکرونا و فروش بنزین مازاد بر مصرف در این ایام.

۲٤ - اعلام رسمی مرگ برجام در عرصه رویارویی با غرب.

اقدام ایران که به پشتوانه توان دفاعی و اراده مستحکم و انقلابی مردم صورت گرفت به منزله ریشخند غرب و تحریم‌هایش محسوب شده و به جهان اعلام می‌کند که اگر امریکا بخواهد جلوی تجارت ایران را بگیرد قطعاً با پاسخ ایران مواجه شده و دیگر نمی‌تواند داعیه ابرقدرتی داشته باشد. این اقدام ضربه حیثیتی بسیار سنگین به ترامپ و اعتبار هژمونی امریکا وارد ساخته که پس از دو سال از خروج از برجام، فروپاشی تحریم‌ها و حرکت نفتکش‌های ایران در آب‌های قاره امریکا را با حقد و کینه به نظاره نشسته است.

رفتار عملی ایران، نتیجه هوشمندی و برآورد دقیق از اوضاع و احوال آشفته و نامساعد امریکا و غرب مبنی بر عدم تمایل قطعی برای ورود به یک چالش پرریسک با ایران در پساکرونا به حساب می‌آید. از دیگرسو، اقدام به موقع ایران تصویری روشن و فراملی از رویکرد انقلابی مردم ایران برای صیانت از منافع و امنیت کشور به جهان مخابره کرده است.

درپایان ذکر این نکته مهم نیز حائز اهمیت است که اگر سردی و کم توجهی رفتار رسانه‌های اردوگاه اصلاحات (به دلیل علائق و دلبستگی‌های شدید به غرب) به عدم انعکاس این اقدام، قابل توجیه و تحمل باشد، قطعاً کوتاهی رسانه ملی به این پدیده بسیار مهم به هیچ وجه مطلوب نظام اسلامی و مردم انقلابی نبوده و حق این بود که این رسانه به صورت لحظه‌ای اخبار مربوط به این پدیده جهانی را از روی عرشه نفتکش‌ها برای مردم ایران و به جهان مخابره کرده و دستاورد‌های آن‌را به گوش جهانیان می‌رساند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار