کد خبر: 1004626
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
براساس هدف‌گذاری بانک مرکزی
بانک مرکزی طی بیانیه‌ای، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یکساله ۲۲‌درصد با دامنه مثبت و منفی دو واحد درصد تعیین کرد. همچنین بانک مرکزی، در راستای گسترش شفافیت سیاستگذاری، به صورت ماهانه تحولات بازار پول و نرخ تورم و حرکت سایر متغیر‌های کلیدی اقتصاد را در اختیار عموم قرار خواهد داد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: صندوق بین‌المللی پول در آخرین پیش‌بینی خود از اقتصاد ایران از کاهش شتاب رشد تورم و حجم نقدینگی خبر داده‌است، به دنبال این رویداد نیز بانک مرکزی طی بیانیه‌ای، چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام کرد.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران نشان می‌دهد که رشد نقدینگی از ۸/ ۳۵ درصد در سال ۹۸، به ۵/ ۱۹ درصد در سال جاری خواهد رسید که ۳ /۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این گزارش خاطرنشان کرده است که نرخ تورم در ایران نیز از ۱/ ۴۱ درصد به ۲/ ۳۴ درصد کاهش خواهد یافت.

پیش از این رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بیانیه چارچوب هدف‌گذاری تورم ششم خرداد منتشر خواهد شد که روز گذشته این بیانیه اعلام شد و بدین شرح است: اقتصاد ایران از آغاز دهه ۱۳۵۰ دستخوش بی‌ثباتی بوده که نشانه بارز آن تداوم نرخ تورم دو رقمی برای پنج دهه بوده و در عین حال این بی‌ثباتی، کاهش متوسط رشد اقتصادی را به همراه داشته است. گرچه نرخ تورم در مقاطعی بسیار محدود تک رقمی شده، اما کاهش پایدار تورم رخ نداده است.

بدون تردید، تداوم وضعیت یاد شده انعکاسی از انواع ناترازی‌ها به ویژه کسری بودجه آشکار و پنهان دولت بوده که در رشد‌های بالای نقدینگی و نامتناسب با رشد بخش حقیقی اقتصاد نمود یافته است. نتیجه چنین شرایطی، نرخ‌های تورم مزمن و بالا به ویژه در شرایط بروز شوک‌های برون‌زا بوده است.

بانک مرکزی در غیاب ابزار‌های نوین سیاستگذاری پولی و مشکلات شدید نظام بانکی تلاش کرد تا از طریق محدودسازی زمینه‌های سفته‌بازی و پولشویی و همچنین کنترل عوامل محرک انتظارات تورمی، شرایط بهتری را برای دستگاه سیاستگذاری کشور فراهم کند تا از طریق بهبود مدیریت سیاست‌های تجاری و مالی، فشار تحریم حداکثری را تا حدی خنثی کنند. مجموع این اقدامات زمینه‌ساز تغییر مسیر اقتصاد از بهار سال‌۱۳۹۸ بود. بدون تردید، در غیاب کرونا این مسیر رو به بهبود تداوم می‌یافت و اکنون نیز پس از عبور از دوره گذار شیوع این ویروس، پایش فعالیت‌های اقتصادی حاکی از آن است که اقتصاد کشور در حال عبور از شوک اولیه ناشی از شیوع ویروس کووید۱۹ است و روند فعالیت‌های اقتصادی و صادرات غیرنفتی از بهبود مناسبی برخوردار شده و قیمت جهانی نفت نیز نسبت به قبل متعادل‌تر شده است.

با توجه به سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده و همچنین باتوجه به وضعیت متغیر‌های کلان اقتصادی کشور، بانک مرکزی اعتقاد دارد که در چارچوب فروض و سناریو‌های واقع‌بینانه، نرخ تورم در سال جاری به روند کاهنده خود ادامه خواهد داد. بر این اساس، بانک مرکزی هدف نرخ تورم خود را ۲۲‌درصد با دامنه مثبت و منفی دو واحد درصد تعیین می‌کند که با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی، حجم اوراق در حال انتشار، وضعیت ترازنامه بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نرخ‌های سود موجود، این هدف تورمی به صورت پایدار قابل دستیابی است. هرچند با توجه به نرخ‌های سود، سیاست پولی همچنان انبساطی باقی می‌ماند، ولی به تدریج و با بازگشت متغیر‌های واقعی به روند‌های طبیعی، از انبساط سیاست پولی کاسته شده و نرخ تورم روند کاهشی خود را حفظ خواهد کرد و متناسب با آن، بانک مرکزی هدف تورمی خود را در میان‌مدت به سمت نرخ‌های پایین‌تر بازنگری خواهد کرد.

در پایان یادآور می‌شود، بانک مرکزی در راستای گسترش شفافیت سیاستگذاری، به صورت ماهانه تحولات بازار پول و نرخ تورم و حرکت سایر متغیر‌های کلیدی اقتصاد را در اختیار عموم قرار خواهد داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
همین الان نرخ تورم بالای 50 درصد است انوقت جطوری همتی بانک مرکزی ان را 22 درصد اعلام میکند؟ ضمنا مگر میشود در اقتصاد بهم ریخته نرخ تورم را بیش بینی کرد؟
این دوز و کلک ها فقط بدرد همتی و روحانی و مجلس میخورد و گره ای از کار مردم باز نمیکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار