کد خبر: 1004625
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
اصلاح در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد به‌طوری که روز گذشته نیز شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با سقوط بیش از ۳۳ هزار واحدی در محدوده ۹۲۶ هزار واحد جاخوش کرد، در این بین اگرچه تعدادی از کارشناسان، سایه سنگین عرضه سهام عدالت را در بازار دلیل ریزش‌های اخیر معرفی می‌کنند، اما دلایلی، چون ابهام در رابطه با نحوه تأمین مالی کسری بودجه سال‌۹۹ و همچنین حجم عرضه اولیه‌هایی که قرار است در سال جاری انجام گیرد از جمله مواردی است که بازار را تحت تأثیر قرار داده‌است، البته نبایدفراموش کرد که نوسان در ذات بازار است.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بازار سرمایه که تا پیش از این به شدت ترک‌تازی می‌کرد، چند روز معاملاتی است که در وضعیت اصلاح قرار گرفته‌است، به‌طوری که هم‌اکنون عده‌ای معتقدند بازار سرمایه برای اینکه به تعادل برسد به اصلاحات بیش از ریزش‌های اخیر نیاز دارد و عده‌ای نیز بر این باورند که بازار سرمایه به‌زودی خود را پیدا می‌کند و شاید همچون یکسال گذشته جهش‌های نجومی نداشته‌باشد، اما روند باثباتی را تجربه خواهد کرد.

در این میان سهام عدالت همچنان به یک مسئله برای بازار تبدیل شده‌است، از طرفی وزیر اقتصاد در اظهار نظری مدعی شد که عمده مشمولان سهام عدالت خواستار مدیریت سهم توسط خودشان هستند، اما اخیراً برخی خبر‌ها اظهارات وزیر اقتصاد را نقض می‌کند، در این میان در شرایطی که برخی از مشمولان سهام عدالت در تنگنای مالی هستند، به یکباره بانک‌ها برای خرید سهام عدالت مردم پای کار آمدند که برخی از رسانه‌ها از شروط بانک‌ها برای فروش سهام عدالت در بازار سرمایه به عنوان قرار داد ترکمنچای یاد کرده‌اند، زیرا سهامدار ریش و قیچی را برای فروش سهام در اختیار بانک قرار می‌دهد، حال در چه شرایطی این سهام عرضه خواهد شد، هنوز همچنان ابهام وجود دارد.

برخی از مسئولان ارزش پرتفوی سهام عدالت را در حدود ۴۵۰‌هزار‌میلیارد تومان ارزیابی کرده‌بودند، اگر تصور کنیم طی یکسال اخیر روزانه بین ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شده باشد، عرضه بخش یا کل سهام عدالت در بازار می‌تواند بازار سرمایه را با یک تکانه اساسی روبه رو کند و شاید به همین دلیل است که بازار سرمایه این روز‌ها نگران نحوه ورود سهام عدالت به بازار است.

در این بین برخی از کارشناسان معتقدند، چون میزان سهام عدالت در شرکت‌های مشمول طرح با سیت مدیریتی همراه است، عده‌ای به دنبال آن هستند که به شکل خرد یا بلوک سهام عدالت را تهیه کنند و کرسی‌های سهام عدالت را از آن خود کنند.

در رابطه با نرخ فروش سهام عدالت ابهام وجود دارد، زیرا نرخ سهام عدالت به شکل خرد یا بلوک متفاوت است و باید دید بانک‌ها که پیشقدم شده‌اند تا سهام را برای مردم به وجوه نقد کنند چه نوع نرخ‌گذاری را مبنای معاملات قرار می‌دهند.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد باید طرحی عملیاتی شود که مردم بتوانند از محل‌هایی غیر از فروش سهام عدالت، عایدی تحصیل کنند، به‌طور نمونه نظام بانکی به جای اینکه کارگزاری فروش را برای متقاضیان فروش ۳۰‌درصد سهام عدالت انجام دهد، می‌تواند سهام عدالت را به عنوان وثیقه تسهیلات ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومانی به مشمولان طرح سهام عدالت بپذیرد، در این شرایط می‌توان متناسب با حرکت بازار سرمایه به شکل بخش بخش سهام عدالت را در بازار سرمایه آزاد‌سازی کرد.

۹۰۰ میلیارد تومان از بورس خارج شد

شاخص کل بورس در انتهای معاملات روز گذشته با ۳۳‌هزار و ۷۰۷‌واحد افت در کانال ۹۲۶ هزار و ۱۳۲ واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۵ هزار و ۸۱۵ پله‌ای مواجه شد.

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی بورس و فرابورس در مجموع به ۹‌هزار و ۷۴۲‌میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه حدود ۱۷‌درصد کاهش داشت.

همچنین حقیقی‌ها طی معاملات رقمی در حدود ۹۰۰‌میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

از میان گروه‌های بورسی بیشترین بازدهی به سایر معادن تعلق گرفت. در بین صنایع نیز، بانکی‌ها بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

توصیه می‌کنیم مردم سهام عدالت را نفروشند

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه در صورت عدم نیاز مالی، فروش سهام عدالت توصیه نمی‌شود، گفت: از روز شنبه دهم خرداد امکان فروش سهام عدالت برای دارندگان یا مشمولان معامله سهام عدالت وجود دارد.

محمدرضا معتمد با تأکید بر اینکه تعیین روش مدیریت سهام عدالت فقط تا هشتم خرداد ماه میسر است، گفت: طبق مصوبات شورای نظارت بر امور سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت در این مرحله مجاز به فروش ۳۰ درصد از سهام خود هستند و باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک‌سال آینده آزادسازی و قابل معامله خواهد بود.
معتمد ادامه داد: در حقیقت، درگاه اصلی ورود سرمایه‌گذاران به بازار سهام، کارگزاری‌ها هستند، اما به‌دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاران در این مرحله از شبکه بانکی کشور هم کمک خواهیم گرفت تا در صورت خواست مردم و قصد فروش سهام عدالت، بانک‌ها هم در این اقدام، کمک‌رسان باشند. در اصل بانک‌ها در این مرحله نقش عاملیت را ایفا می‌کنند.

او افزود: نرخ فروش سهام عدالت، نرخ تابلوی سازمان بورس است.

زیان مشمولان سهام عدالت

تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت است که ارزش مقطع واگذاری آن‌ها در حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بود، هم‌اکنون ارزش روز پرتفوی بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت افزایش یافته و حدود ۴۵۰ الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. البته به دلیل آنکه بازار سرمایه چند روزی است در حال اصلاح قیمت است، سهام عدالتی‌ها نیز به دلیل کاهش قیمت سهام شرکت‌ها با کاهش ارزش دارایی در حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان روبه‌رو شده‌اند.

برخی کارشناسان بر این باورند که همزمانی آزادسازی سهام عدالت با روز‌های منفی بازار سرمایه موجب کاهش بار مالی دولت و در مقابل از میان رفتن بخشی از دارایی مشمولان سهام عدالت شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار