کد خبر: 1004503
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
کرونا هم مانع دیدار رمضانی امسال دانشجویان با رهبر انقلاب نشد و با توجه به این وضعیت مراسم دیدار از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد. شفافیت و مبارزه با فساد به اضافه چالش عملکرد کارگزاران از انتقاد‌های جدی بسیج دانشجویی بود تا جایی که نماینده دانشجویان بسیجی با صراحت از فراهم بودن امکان فرار از مسئولیت مدیران کشور گلایه کرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در دیدار هفته گذشته رمضانیه رهبر انقلاب با دانشجویان هفت نفر از مسئولان تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی موفق به ایراد سخن شدند و نکات مدنظر خود را درباره وضعیت کشور و آینده کشور با رهبر انقلاب در میان گذاشتند.

نظاره‌گر بمباران باور‌های مردم

در ابتدای این مراسم نماینده نشریات دانشجویی و نماینده دفتر تحکیم وحدت، صدا و سیما را پاشنه آشیل جمهوری اسلامی قلمداد کردند.

نماینده نشریات دانشجویی گفت: «امروز ما با نوع جدیدی از رسانه‌داری مواجه هستیم و آن رسانه‌داری ارگانی یا سازمانی است که بر اساس منفعت‌های سیاسی اداره می‌شود. باید گفت ما دچار رسانه‌داری انحصاری شده‌ایم.»
نماینده دفتر تحکیم وحدت هم افزود: «متأسفانه مسئولان صدا و سیما همچون مسئولان شورای عالی فضای مجازی در جنگ‌شناختی علیه جمهوری اسلامی، تنها نظاره‌گر بمباران باور‌های مردم‌اند و ککشان هم نمی‌گزد که سرمایه اجتماعی نظام دارد بر باد می‌رود.»

شوخی نمادین حاکمیت با مردم

راه بسته مطالبات مردمی هم از انتقاد‌های دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی بود. دبیر دفتر تحکیم وحدت هم با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی در این زمینه انتقادات خود را مطرح کرد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه مانع به‌ثمر رسیدن راه‌حل‌های موجود، کم‌توجهی به خواست و مشارکت مردم است، افزود: «در نگاه انقلاب و رهبرانش، مردم همه‌کاره انقلابند، اما سیاست‌زده‌ها و سیاست‌بازان، به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهند. هم جناح مدعی دموکراسی با نادیده گرفتن رأی مردم در فتنه ۸۸ نشان داد ارزشی برای مردم قائل نیست و هم جناح مدعی اصولگرایی که کاهش مشارکت را عامل رأی‌آوری خود می‌داند، نشان داده که اعتقادی به خواست و مشارکت فعال مردم ندارد.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت هم در همین راستا اصل ۲۷ قانون اساسی را شوخی نمادین حاکمیت با مردم دانست و انتقادهایش را مطرح کرد.

شاخه دانشجویی جنبش‌های کارگری

شفافیت و مبارزه با فساد از انتقاد‌های مهم نماینده دانشجویان بسیجی بود. نماینده بسیج دانشجویی با بیان اینکه از مهم‌ترین کارکرد‌های این حضور، استفاده از مردم در جایگاه نظارتی است، گفت: «در صورت تحقق شفافیت و فراهم آوردن بستر نظارت مردمی در موضوعات مختلف، این امکان به وجود می‌آید که مردم بر مسئولان نظارت کنند. این امکان پیش می‌آید که فساد‌ها کم شود و تبعیض‌ها از بین رود. علاوه بر نظارت و مبارزه با فساد، حضور مردم می‌تواند موجب موفقیت در مبارزه اقتصادی، تقویت و شکل‌دهی هسته‌های مقاومت و حل بسیاری از مسائل نظام اسلامی شود.»

در همین زمینه دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم اشاره‌ای به فرمایش رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته داشت که رهبری توصیه کرده بودند به حضور در عرصه مبارزه با خصوصی‌سازی نادرست.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم گلایه کرد که در این بین تعدادی از دانشجویان با برداشت خاصی از حرف‌های شما آن‌قدر در عدالتخواهی تند رفته‌اند که بدون توجه به مسائل دانشجویان و دانشگاه به شاخه دانشجویی جنبش‌های کارگری تبدیل شده‌اند.

این فعال دانشجویی تأکید کرد «در نتیجه دولتمردان هم ترجیح می‌دهند با تعدادی دانشجو طرف باشد تا کارگرانِ مظلومی که چندین ماه است حقوقی دریافت نکرده و شرمنده زن و بچه‌شان هستند.»

مسئولان، بحران و بن‌بست می‌آفرینند

چالش عملکرد کارگزاران از دیگر انتقاد‌های جدی بسیج دانشجویی بود. نماینده بسیج دانشجویی حتی مثال هم زد که مشت نمونه خروار آن، شیوه تصویب بودجه سال جاری است که ایرادات جدی و غیرقابل نادیده‌گرفتنی دارد. نمونه دیگر آن، افزایش ناگهانی قیمت بنزین، که فارغ از درستی یا نادرستی اصل تصمیم‌گران شدن قیمت، با فضایی مواجه بودیم که کسی می‌گفت من صبح جمعه مطلع شدم و دیگری می‌گفت من مشروط امضا کرده‌ام!

نماینده دانشجویان بسیجی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد تا زمانی که مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیرندگان شفاف نباشند، امکان فرار از مسئولیت فراهم است، افزود: «ما با مشکل مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در میان مسئولان مواجهیم. این که از آمدن به دانشگاه و پاسخگویی به دانشجویان فراری‌اند، و صراحتاً این را اعلام می‌کنند به کنار. عدم مسئولیت‌پذیری موجب شده است که در نظام حکمرانی کشور، سیستم کارشناسی و قانونی کار خودش را انجام نمی‌دهد یا نمی‌گذارند که انجام بدهد. در فرآیندی مشخص، مسئولان، بحران و بن‌بست می‌آفرینند و در چنین شرایطی تازه یاد ولایت‌فقیه می‌افتند و با استفسار و گرفتن حکم، یا روکردن کد پشت پرده، رهبری را سپر می‌کنند تا بدنه کارشناسی، جوانان انقلابی و مردم را دور بزنند.»

انتخابات و مشارکت مردم هم از گلایه‌های دبیر اتحادیه انمجن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بود. این فعال دانشجویی ابراز امیدواری کرد مجلس آینده بتواند در کاهشِ تنش‌های سیاسی اجتماعی مؤثر باشد و مجلس را به جایگاه حقیقی خود بازگرداند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار