کد خبر: 1004491
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند که این تعداد کمترین فوتی‌های ثبت‌شده در طول مدت اپیدمی کرونا در ایران بوده‌است. از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۷ هزار و ۴۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته پس از حدود ۷۰ روز قرنطینه با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، حرم‌های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم حسنی به روی عاشقان اهل بیت گشوده شد. اشتیاق زائران و عاشقان اهل بیت برای زیارت، از ساعاتی قبل از بازگشایی، آنان را به پشت در‌های بسته حرم‌ها کشانده‌بود. طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بناست این اماکن مقدس ساعاتی از روز به روی زوار و عاشقان باز باشد. این بازگشایی تنها برای صحن‌های این بارگاه‌های ملکوتی است و رواق‌ها و مضجع منور تا تصمیم بعدی ستاد ملی کرونا همچنان روی زائران بسته خواهد‌بود.

بی‌شک حرم‌های اهل بیت قطعاتی از بهشت است که روی زمین جا مانده و بسته‌شدن در‌های این بهشت‌های زمینی سخت‌ترین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بود که با حمایت علما و مقام معظم رهبری برای مدیریت این بیماری در کشور اتفاق افتاد. حالا ۷۰ روز از بسته شدن در حرم‌های رضوی و اهل بیت می‌گذرد و شرایط شیوع کرونا در کشور به آنچنان ثباتی رسیده‌است که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت روز گذشته دوباره در‌های صحن‌های این بهشت‌ها را روی زائران عاشق باز کند. البته این بازگشایی تحت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شده و تولیت‌های این اماکن متبرکه برای رعایت این پروتکل‌ها تدابیر لازم را اندیشیده‌اند و این تدابیر با همراهی زائران و عاشقان می‌تواند زیارتی ایمن را برای همه زوار فراهم کند و مقدمه‌ای شود برای بازگشایی در‌های حرم. به خصوص اینکه حالا کرونا عملاً تنها در هفت استان محصور مانده و اوضاع در سایر نقاط کشور کنترل شده‌است. با وجود این به زائران توصیه می‌شود حتماً برای انجام فریضه نماز از مهر و سجاده شخصی استفاده کنند. همچنین از کتب ادعیه شخصی و خانم‌ها از چادر شخصی خودشان استفاده کنند. استفاده از ماسک، دستکش، پرهیز از لمس سطوح و شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت دیگر نکات بهداشتی هم از موضوعاتی است که زوار باید مد‌نظر داشته باشند.
 
حکمـرانی ویـروس تاجـدار تنهـا در ۷ استان

کووید ۱۹ کم‌کم از سرکشی دست بر داشته‌است. آنطور که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت خبر می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۹ استان هیچ موردی از فوت دیده‌نشده و در پنج استان هم تنها یک فوتی به ثبت رسیده‌است. این بدین معناست که ویروس تاجدار تنها در هفت استان همچنان حکمفرمایی می‌کند و قربانی می‌گیرد. یکی از این هفت استان هم خوزستان است که همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد. هرچند که به گفته جهانپور، میزان بستری‌ها در این استان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته‌است. معاون کل وزارت بهداشت هم درباره وضعیت خوزستان اینگونه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر وضعیت استان خوزستان قرمز بوده و اقدامات خوبی در این استان انجام گرفته‌است. روند صعودی میزان ابتلا به کرونا در این استان در حال تبدیل به خط صاف شده‌است و امیدواریم بین یک تا سه هفته آینده شاهد روند نزولی ابتلا به کرونا در استان خوزستان باشیم.»

ثبت کمترین فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند که این تعداد کمترین فوتی‌های ثبت‌شده در طول مدت اپیدمی کرونا در ایران بوده‌است.

از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۷ هزار و ۴۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۱۰۷ هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲۵۸۵ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های آی سی یو قرار دارند.

با وجود روند بهبود نسبی در کشور، اما همچنان توصیه وزارت بهداشت به مردم رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت فاصله‌گذاری‌هاست.

مشاغلی که هنوز اجازه بازگشایی ندارند

ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی اصناف پر‌ریسک را هم رفته‌رفته در دستور کار خود قرار داده‌است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت بازگشایی حداکثری اصناف برای تأمین معیشت مردم است، می‌افزاید: «در حال حاضر حدود ۸۶ درصد از اصناف بارکد خود را دریافت کرده‌اند و مجاز به بازگشایی مشاغل خود هستند.»

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قهوه‌خانه‌ها اجازه عرضه قلیان و مواد دخانی را ندارند، درباره مشاغلی که هنوز هم اجازه فعالیت ندارند، می‌گوید: «در حال حاضر تالار‌های پذیرایی، کافی‌شاپ‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌ها و برخی ورزش‌ها مانند: کشتی و کاراته که میزان تماس در آن‌ها بالا است، فعلاً اجازه فعالیت ندارند.» حریرچی با اشاره به اینکه مردم با گوشی‌های دوربین‌دار می‌توانند بارکد اصناف را کنترل کنند، از آنان خواست در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موارد را از طریق پاسخگویی به سؤالات یا سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

ساز مخالف شورای عالی ترافیک تهران با وزارت بهداشت

ناهماهنگی بین برخی دستگاه‌ها با ستاد ملی مقابله با کرونا حالا چالش‌زا شده‌است. در حالی که سخنگوی این ستاد صراحتاً از مخالفت وزارت بهداشت با اجرای دوباره طرح ترافیک خبر داده‌بود، اما آنطور که محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استاندار تهران گفته است، از امروز طرح ترافیک تهران از ساعت ۸ تا ۱۶ اجرایی می‌شود. به گفته وی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در صورتی که مخالف اجرای طرح ترافیک است باید آن را در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کند و در این خصوص تصمیم‌گیری لازم اتخاذ شود.

اما شورای عالی ترافیک شهر تهران تصویب کرده تا از امروز طرح ترافیک در تهران اجرایی شود.

به گفته تقی‌زاده، در گذشته طرح ترافیک از ساعت ۳۰ /۶ صبح آغاز می‌شد و تا ۱۹ ادامه داشت. بنابراین کارکنانی که در ساعت ۳۰/ ۱۴ تعطیل می‌شوند، می‌توانند یک بار رایگان از طرح خارج شوند و با توجه به اینکه ساعت ۳۰/ ۷ ساعت کاری آغاز می‌شود، بنابراین قبل از ساعت ۸ هم می‌توانند وارد طرح شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار