کد خبر: 1004478
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
دادگاه عالی آلمان روز دوشنبه علیه بزرگ‌ترین خودروساز جهان حکم صادر کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مطابق حکم دادگاه فدرال آلمان تمامی افرادی که از شرکت فولکس واگن، خودروی مجهر به نرم افزار دستکاری شده تشخیص سطح تولید گاز‌های آلاینده محیط زیست را خریداری کرده‌اند، حق دارند ضمن عودت آن به این شرکت، بر پایه میزان کارکرد خودرو طلب خسارت کنند.

این حکم راه را برای احقاق حق هزاران خریدار خودرو‌های دستکاری شده فولکس واگن را هموار می‌کند.

فولکس واگن در سپتامبر ۲۰۱۵ در برابر ادعای آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده کوتاه آمد و اعتراف کرد که در ۱۱ میلیون وسیله نقلیه تولید شده‌اش نرم افزاری نصب کرده که به خریداران این خودرو‌ها اجازه می‌دهد با دستکاری آن در جریان آزمایش‌های تشخیص میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، تقلب کنند.

پیشتر محققان آمریکایی تشخیص داده بودند که نرم افزار نصب شده در خودرو‌های سواری فولکس واگن می‌تواند سناریو‌های آزمایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تشخیص دهد و عملکرد خودرو را مطابق با آن تغییر داده و نتایج مطلوبی را حاصل کند.

این رسوایی به «دیزلگیت» شهرت یافت و افزون بر دامن زدن به بی‌اعتمادی عمومی به صنعت خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز آلمان و جهان را درگیر پرونده‌های متعدد دادخواهی هزاران مشتری خود در سراسر جهان کرد.

این خودروساز آلمانی از سال ۲۰۱۶ در آمریکا و سایر کشور‌های جهان در مجموع به پرداخت ۲۳ میلیارد یورو خسارت به مشتریان خود محکوم شد و ناچار به تسویه این رقم شد. در تازه‌ترین موارد نیز فولکس واگن پاییز گذشته ۷۶ میلیون یورو به مشتریان استرالیایی شد و در ژانویه گذشته نیز دادگاه کانادا این شرکت را به پرداخت ۱.۳ میلیون یورو جریمه محکوم کرد. با این حال، فولکس واگن تاکنون از پرداخت خسارت قانونی صاحبان آلمانی خودرو‌های خود سرباز زده بود.

در حال حاضر ۶۰ هزار آلمانی به طور فردی علیه فولکس واگن اقامه دعوی کرده‌اند و پرونده آن‌ها همچنان مفتوح است. با حکم روز دوشنبه دادگاه عالی آلمان راه برای رسیدگی به این پرونده‌ها در سراسر آلمان باز شد و حکم پرداخت خسارت از سوی فولکس واگن به اجرا گذاشته خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار