سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محسن قدیری، مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران در گفتگو با فارس درباره تصمیم وزارت نفت برای هزینه ۸ هزار میلیارد تومانی از منابع مالی پالایشگاه تهران در طرح سیراف گفت: در دو دوره دولت تدبیر و امید هیچ کار خاصی برای ارتقا و افزایش بهرهوری پالایشگاه تهران انجام نشده است.
در دوره قبلی و زمانی که من مدیرعامل پالایشگاه تهران بودم، طرح جامعی در راستای بهبود و توسعه کیفیت محصولات این پالایشگاه تدوین شد که در دورههای بعد مورد پیگیری قرار نگرفت.
وی افزود: در پنج سال گذشته (از سال ۹۱ تا ۹۶) هیچگونه طرح توسعهای در این پالایشگاه انجام نشد. بهرغم اینکه در آن زمان سرمایه مالی این پالایشگاه حدود ۵ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به قیمت دلار ۳۳۰۰ تومانی، یک میلیارد دلار پول در اختیارشان بود که میشد اقدامات مهمی را برای توسعه پالایشگاه انجام داد.
قدیری ادامه داد: متأسفانه این سهلانگاریها در حالی توسط مدیریت جدید انجام شد که باید استانداردهای تصویب شده برای تولید بنزین یورو ۵ و ۶ در خصوص پالایشگاه تهران اجرایی میشد و در نتیجه این بیتدبیریها الان کیفیت محصولات پالایشگاه تهران به شدت افت کرده است، به گونهای که در حال حاضر بنزین تولیدی این پالایشگاه به دلیل کیفیت پایین و تولید آلودگی زیاد در پایتخت مصرف نمیشود و به شهرهای حاشیه تهران منتقل میشود. مدیر اسبق برنامهریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش عنوان کرد: الان بنزین تولیدی پالایشگاه تهران معمولی است و حتی یورو ۴ و ۵ هم نیست و افرادی که در این دوره مسئولیت داشتند، فرصت را برای بهبود پالایشگاه از دست دادند و در حال حاضر باید پاسخگوی اشتباهات خود باشند. در صورت بیتوجهی نسبت به ارتقای کیفیت پالایشگاه تهران، این مجموعه به دلیل تولید بنزین بیکیفیت به زودی ورشکست خواهد شد. مدیر اسبق برنامهریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش گفت: در صورتی که سرمایه پالایشگاه تهران صرف ارتقای این پالایشگاه نشود و در پروژه سیراف هدر رود، این پالایشگاه با مشکلاتی جدی مواجه خواهد شد. لطفالله هنگی، مدیرعامل سابق پالایشگاه تهران هم نامه زده است که اگر این پول در سیراف هزینه شود، پالایشگاه تهران ورشکسته میشود، ضمن آن طرح سیراف هم توجیه اقتصادی ندارد.