کد خبر: 1004354
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
با وجود هشدار‌های مسئولان سلامت کشور و پزشکان، تعطیلات عید سعید فطر بسیاری از هموطنان‌مان را برای آغاز سفر‌های تابستانی وسوسه کرده‌است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجم سفر‌ها به اندازه‌ای است که روز گذشته جاده‌های شمال کشور با ترافیک سنگین مواجه شد و رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا از احتمال یک‌طرفه‌شدن جاده چالوس برای تخلیه بار ترافیکی جنوب به شمال در این محور خبر داد. مردم در حالی بار سفر را بسته و دل به دریا زده‌اند که ویروس تاجدار همچنان وجود دارد و فعال است. بنا به تأکید رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، شواهدی مبنی بر تضعیف ویروس کرونا در دست نیست و هنوز کووید ۱۹ می‌تواند افراد را بی‌رحمانه در معرض خطر قرار دهد و سلامت و جان آنان را تهدید کند.

روند مدیریت ویروس کرونا در کشورمان خوب پیش می‌رود و حتی در مرز مهار این بیماری قرار گرفته‌ایم. تا کنون ۱۰۲ هزار و ۲۷۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته در ۱۴ استان موارد فوتی صفر و در شش استان، فقط یک مورد فوتی گزارش شده‌است. با وجود این، شناسایی ۲ هزار و ۳۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ نشان می‌دهد ویروس کرونا هنوز هم وجود دارد و اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، ویروس تاجدار دوباره قدرت می‌گیرد و می‌تواند افراد بیشتری را با خود درگیر کرده و حتی به کام مرگ فرو برد. به خصوص اینکه وضعیت بعضی از مناطق کشور همچون خوزستان قرمز و هشدار آمیز است. با وجود این، برخی از مردم هنوز هم کرونا را جدی نگرفته‌اند، این را می‌توان از ترافیک جاده‌های شمالی کشور متوجه شد.

خواهش معاون کل از سفر مردم برای پرهیز از سفر

هشدار‌های وزارت بهداشت برای پرهیز از سفر‌های غیر ضروری حالا به خواهش تبدیل شده‌است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است، تصریح کرد: «مردم از دید و بازدید محروم هستند و ما احساسات آنان را درک می‌کنیم، اما به عنوان یک برادر از آنان خواهش می‌کنم که به سفر‌های غیرضروری نروند.» به گفته وی سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود خودمان به خطر بیفتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود مردم آن شهر‌ها به خطر بیفتند. معاون کل وزارت بهداشت از مردم خواست چند هفته‌ای به مسئولان این وزارتخانه فرصت دهند تا آن‌ها بتوانند خدمت‌گذاری را کامل کنند.

با تمام این توصیه‌ها، اما آنطور که سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا می‌گوید، با توجه به تعطیلات عید سعید فطر و مطابق سنوات گذشته شاهد بروز ترافیک‌هایی در جاده‌های شمالی هستیم.

حجم ترافیک به گونه‌ای است که احتمال دارد جاده چالوس یک طرفه شود.

احتمال رشد مجدد اپیدمی

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به محدودیت‌هایی که اپیدمی کرونا در سطوح زندگی فردی و اجتماعی مردم به وجود آورده‌است، تأکید می‌کند: «در صورت عدم تمکین‌پذیری داوطلبانه از پروتکل‌های بهداشتی منطقی، اپیدمی مجدد رشد خواهد کرد.»

وی با اشاره به میزان بالای مرگ و میر و بستری بیماران کرونایی تهران در اسفند و اواسط فروردین ماه، سیر نزولی بیماری در زمان فعلی را نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همچنین ایزوله‌سازی افراد پرمخاطره توسط خانواده‌ها می‌داند. زالی با تأکید بر اینکه آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کرونا به مراتب از آثار بیولوژیک آن فراتر است، می‌افزاید: «بر خلاف ویروس سارس، ویروس کووید ۱۹ هنوز در طبیعت از بین نرفته‌است، همچنین هنوز شواهدی مبنی بر تضعیف این ویروس در دست نیست و کووید ۱۹ هنوز می‌تواند افراد را بی‌رحمانه در معرض خطر قرار دهد و سلامت و جان آنان را تهدید کند.»

فرمانده مدیریت کرونا در کرمان شهر تهران درباره وضعیت پایتخت با تأکید بر اینکه به سطح بالای سرایت‌پذیری، ارتباط مستقیم با شلوغی و تردد، ناقلین بی‌علامت و بقای ویروس در سطوح آلوده مقابله با آن را در کلانشهری مانند تهران با پیچیدگی‌های فراوان همراه می‌کند، می‌افزاید: «اگر چه از نظر مرگ و میر و مراجعه و بستری در مراکز بهداشتی درمانی شاهد سیر نزولی هستیم، اما این وضعیت شکننده است.»

رسیدن عدد مولد پایه در تهران به زیر یک

زالی با اشاره به مفهوم «عدد مولد پایه» برای رصد اپیدمی‌های عفونی، درباره این اصطلاح اینگونه توضیح می‌دهد: «برای مثال اگر عدد مولد پایه برابر با سه باشد، به این معناست که هر فرد بیمار می‌تواند سه نفر دیگر را بیمار کند، هرچقدر این عدد پایین‌تر باشد؛ یعنی به سمت کنترل اپیدمی حرکت می‌کنیم و در حال حاضر عدد مولد پایه در تهران به زیر یک رسیده‌است. در حالی که در روز‌های اول اسفند ماه عدد مولد پایه در تهران بین ۵۷/۲ تا ۲/۳ در نوسان بود. از نگاه این پزشک متخصص معلوم نیست این عدد ثابت بماند و نباید این عدد‌های نزولی ما را فریب دهد، زیرا ممکن است وضعیت با یک مداخله دچار تغییر جدی شود. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه اپیدمی‌ها باعث اخلال در وضعیت اقتصادی و از رونق افتادن بسیاری از کسب و کار‌ها می‌شوند، به خطر افتادن حاشیه امنیت دهک‌ها، در هم رفتن کشویی دهک‌ها، تغییر در دهک‌های اجتماعی، کوچک‌شدن سفره خانوارها، بالا رفتن تورم، جا‌به‌جایی ثروت ملی و کاهش رفاه اجتماعی را از آثار اجتناب‌ناپذیر طولانی‌شدن اپیدمی عنوان کرد؛ برای جلوگیری و عبور از این آسیب‌ها باید پروتکل‌ها و برنامه‌های راهبردی تدوین شود.

از طرف دیگر، روزگذشته اولین نمازجمعه استان تهران پس از ۱۲ هفته در شهرستان پردیس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. نمازجمعه شهرستان پردیس به امامت حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی و با حضور پرشور نمازگزاران ضمن رعایت موارد بهداشتی در مسجدالغدیر فاز ۴ پردیس اقامه شد.

مخالفت صریح وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره بازگشت طرح ترافیک تهران با بیان اینکه کشور در وضعیت عادی نیست و تهران وضعیت فراز و نشیب در هفته‌های اخیر داشته تصریح کرد: «نمی‌توانیم بگوییم حتی وضعیت سفید دارد. اولویت ما رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است و آلودگی هوا نیست. سوق دادن مردم به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند مشکلاتی در شهر تهران ایجاد کند. بنابراین نظر وزارت بهداشت در مورد اجرای مجدد طرح ترافیک مشخص و صریح است و با آن مخالف است.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد موارد ارجاعی از بیمارستان‌هاست و کمترین درصد و عدد بستری را در دو ماه گذشته شاهد هستیم، درباره افزایش آمار مبتلایان نیز اینگونه توضیح داد: «ممکن است موارد مثبت در ظاهر بالاتر از روز‌های گذشته باشد، اما در عمل موارد بستری به شدت در حال کاهش است. موارد فوت هم نسبت به روز‌های پیک، تقریباً یک سوم شده‌است. افرادی که فوت می‌کنند اغلب کسانی هستند که بین سه تا پنج هفته در آی سی یو تحت مراقبت بودند.»

امریکا همچنان در صدر قربانیان و مبتلایان کرونا

بازار جهانی ابتلا به ویروس کرونا بازار جهانی ابتلا به ویروس کرونا شمار قربانیان کرونا در جهان به ۳۳۴ هزار و ۶۹۴ نفر رسیده و تاکنون ابتلای ۵ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۸۶ نفر نیز به این بیماری تأیید شده‌است.

بنابر تازه‌ترین آمار‌ها بیش از ۲ میلیون و ۸۴ هزار و ۴۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند. امریکا همچنان در صدر فهرست کشور‌های درگیر با بیماری کووید- ۱۹ قرار دارد و با افزایش ۲۷ هزار و‌۲۱۳ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد مبتلایان در این کشور به مجموع یک‌میلیون و ۶۲۰ هزار و ۹۰۲ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۹۶ هزار و ۳۵۴ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. همچنین روسیه و برزیل به لحاظ تعداد مبتلایان در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته و انگلیس نیز پس از امریکا بیشترین شمار قربانیان ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داده‌است.

تاکنون در چندین کشور درگیر با بیماری کووید- ۱۹ محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل شیوع این بیماری برداشته‌شده و علاوه بر بازگشایی کسب و کارها، امکان سفر و تردد برای افراد فراهم شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار