کد خبر: 1004187
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
نگاهی به مجموعه داستان «همه رنگ‌ها مال خداست»
«همه رنگ‌ها مال خداست» اسم سومین داستان کوتاه این مجموعه است که عنوان کتاب هم با همین نام است. این داستان یک قصه دیالوگ‌محور است که بین دو کاراکتر داستان به اسم سید و راوی ردوبدل می‌شود و نویسنده در لابه لای صحبت‌هایی که بین دو شخصیت قصه گفته می‌شود اطلاعات لازم داستان را به مخاطب ارائه می‌کند و داستان پیش می‌رود.
رامین جهان‌پور
سرویس فرهنگ‌وهنر جوان آنلاین: مجموعه داستان ۱۲۰ صفحه‌ای «همه رنگ‌ها مال خداست» از هشت داستان کوتاه رئال با حال و هوای دفاع مقدس تشکیل شده است. نویسنده این کتاب عباس فیض است وانتشارات ستاره‌ها آن را منتشر کرده است. ماجرای اولین داستان کتاب که «دیده دل» نام دارد در جبهه اتفاق می‌افتد.
 
این داستان درمورد رزمنده‌ای است که به شدت خواب‌آلود است و همیشه هنگام نگهبانی، خوابش می‌گیرد. او هرکاری می‌کند نمی‌تواند این عادت خواب آلودگی را از خودش دور کند: «با صدای فریادی از جا پریدم. دور وبرم را گشتم: اسلحه‌ام کو؟» دستپاچه شدم. ترس درجانم دوید. باز هم باید خجالت بکشم... فشارلوله تفنگ را روی پشتم احساس کردم و سرم را برگرداندم: فرمانده بود... کاش زمین دهان باز می‌کرد ومن را می‌بلعید... (صفحه ۶ - دیده دل)
 
نویسنده در پرداخت قصه اول کتاب، از زاویه دید اول شخص مفرد استفاده کرده است. داستان دوم کتاب یعنی «رحیم آقا» هم در مورد دختر دانش‌آموزی است که هیچ وقت بابایش را که درزمان جنگ شهید شده ندیده است و مادرش دوباره ازدواج کرده است. ناپدری او خیلی تلاش می‌کند تا رفتار و کردارش مثل بابای دختر باشد و در این بین ماجرا‌هایی اتفاق می‌افتد که پیرنگ داستان را شکل می‌دهد.
 
«همه رنگ‌ها مال خداست» اسم سومین داستان کوتاه این مجموعه است که عنوان کتاب هم با همین نام است. این داستان یک قصه دیالوگ‌محور است که بین دو کاراکتر داستان به اسم سید و راوی ردوبدل می‌شود و نویسنده در لابه لای صحبت‌هایی که بین دو شخصیت قصه گفته می‌شود اطلاعات لازم داستان را به مخاطب ارائه می‌کند و داستان پیش می‌رود. در واقع نویسنده در پرداخت این داستان از یک زاویه دید غیرکلیشه‌ای استفاده کرده است.
 
یکی ازویژگی‌های داستان‌های این کتاب ابهام و کششی است که نویسنده با استفاده از آن، خواننده را تا پایان داستان‌ها با خود همراه می‌کند. پرداخت قصه‌ها طوری است که مخاطب تا زمانی که به پاراگراف نهایی قصه نرسیده، نتواند داستان‌ها را تشخیص بدهد و استفاده هوشمندانه نویسنده از همین ابهام آمیخته به تعلیق، باعث کنجکاوی بیشتر مخاطب در نتیجه‌گیری و به پایان رساندن داستان‌ها می‌شود.
 
نکته دیگر اینکه نویسنده سعی کرده در ساختار و پرداخت هر کدام از داستان‌ها از یک سبک وسیاق متفاوتی استفاده کند. در بعضی از داستان‌ها رگه‌هایی از طنز به چشم می‌خورد و، اما بعضی از داستان‌ها هم بسیار جدی و حتی غمگین تمام می‌شوند و همین متفاوت بودن داستان‌ها به کیفیت کتاب کمک کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
0
نویسنده آقای عباس فیاض است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار