کد خبر: 1004160
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان
قدس، قبله نخستین مسلمانان جهان، سرزمین اصلی و موطن هزاران آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار، از سال ۱۹۴۸ آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیرو‌های اشغالگر قدس قرار داد. این توطئه از همان اولین سال‌های اجرا، با مقاومت مردم مسلمان فلسطین و اعتراض مسلمانان و انسان‌های آزاده و بیدار دل جهان مواجه شد.

پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی (ره) در اولین فرصت روزی را برای به نمایش گذاردن حساسیت جهانی نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهیونیست‌های جنایتکار، به عنوان «روز قدس» تعیین و پیامی به همین مناسبت صادر نمود.

امام در این پیام که روز ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری خطاب به مسلمانان جهان صادر شد، چنین فرمود: «من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روز‌ها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى‏کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌هاى اسلامى مى‏خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و مى‏تواند تعیین‏کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین‌المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم‏» و بدین سان پیام امام راحل، نور امید به دل مظلومان فلسطینی تاباند و میلیون‌ها انسان آواره و مبارز را برای مقابله عملی با توطئه‌های رژیم اشغالگر قدس و امریکای جهانخوار مصمم‌تر و استوارتر کرد. دوراندیشی امام خمینی (ره) در آن دوران حساس موجب شد که نه تنها ریشه درخت مقاومت در برابر صهیونیست‌ها و حامیان غربی‌شان خشک نشود بلکه محمل جدیدی برای اتحاد مسلمانان جهان با محوریت آزادسازی قدس ایجاد شد.

امام خمینی (ره) با طرح روز قدس به طور عملی نشان داد که مشکلات مسلمانان مانند دانه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند و آنان نباید اجازه دهند که دشمنان امت اسلامی با اتکا بر تفاوت‌های مذهبی و نژادی در جهان اسلام تفرقه‌اندازی کنند و توطئه‌های سوء خود را پیش ببرند.

آنچه در این نوشتار بدان اشاره می‌شود مروری بر دیدگاه‌های معیار و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام روح الله (ره) در خصوص مسئله فلسطین است که با توجه به آن به اهمیت و چرایی حمایت از فلسطین و روزقدس پی خواهیم برد، ضمن آنکه این نکات چراغ راه جمهوری اسلامی در خصوص مسئله فلسطین است.

روز قدس، روز اسلام

«روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامى است. روزى است که باید جمهورى اسلامى در سراسر کشور‌ها بیرق آن برافراشته شود. روزى است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آن‌ها نمى‏توانند در ممالک اسلامى پیشروى کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مى‏دانم و روزى است که باید ما تمام قواى خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایى که آن‌ها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند.» (صحیفه امام، ج‏۹، ص: ۲۷۸)

روز هشدار به ابرقدرت‌ها

روز قدس، روزى است که باید به این روشنفکرانى که در زیر پرده با امریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد؛ هشدار به اینکه اگر از فضولى دست برندارید، سرکوب خواهید شد!... روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدرت‌ها هشدار داد که باید دست خود را از روى مستضعفین بردارید و سر جاى خود بنشینید... روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزى است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است که باید به همه ابرقدر‌ت‌ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. «روز قدس» یک روز جهانى است. روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است؛ روز مقابله ملت‌هایى است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرت‌هاست. روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس مى‏دانند و عمل مى‏کنند به آنچه باید بکنند و منافقین- آنهایى که با ابرقدرت‌ها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى- در این روز بى‏تفاوت هستند یا ملت‌ها را نمى‏گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملت‌هاى مستضعف معلوم شود، باید ملت‌هاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین.

مقدمه‌ای برای حزب مستضعفین

روز قدس یک روز اسلامى است و یک بسیج عمومى اسلامى بود و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از براى یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا.

دفاع از نوامیس مسلمین

«دفاع از نوامیس مسلمین و دفاع از بلاد مسلمین و دفاع از همه حیثیات مسلمین امرى است لازم و ما باید خودمان را براى مقاصد الهى و دفاع از مسلمین مهیا کنیم و خصوصاً در این شرایطى که فرزندان واقعى فلسطین اسلامى و لبنان- یعنى، حزب‌اللَّه- و مسلمانان انقلابى سرزمین غصب شده و لبنان با نثار خون و جان خود فریاد «یا للمسلمین» سر مى‏دهند، با تمام قدرت معنوى و مادى، در مقابل اسرائیل و متجاوزین بایستیم و در مقابل آن همه سفاکی‌ها و ددمنشی‌ها مقاومت و پایمردى کنیم و به یارى آنان بشتابیم‏» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۴۸۶).

کلام پایانی

در اندیشه سیاسی امام خمینی رهایی اولین قبله‌گاه مسلمین و پایان یافتن مظلومیت مردم فلسطین از اصولی‌ترین مسائل جهان اسلام است و ایشان از همان ابتدای شکل‌گیری صهیونیسم بر این نکته حساس انگشت گذاشته و کشور‌های اسلامی را به اتحاد و همکاری در خصوص این مسئله مهم واداشته است. امروزبا گسترش انتفاضه و رسیدن آن به اوج خود و بی‌توجهی کشور‌های اسلامی از یک طرف و ظلم و ستم اسرائیل و حمایت امریکا بیش از گذشته، ضرورت توجه به اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی را روشن می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار